נושאים חמים

6 דברים שאת צריכה לעשות אם את מתכננת הריון השנה

אם 2017 הולכת להיות השנה שבה את תיכנסי להריון, את חייבת לקרוא את זה. ריכזנו עבורך את כל הדברים שאת יכולה לעשות כדי להגיע מוכנה פיזית לתשעת החודשים החשובים הללו

אישה בהיריון (ShutterStock)
צאי למסע עם מצברים מלאים (צילום: shutetstock)

שנה חדשה היא כמו דף חלק, רק ממתינה להחלטות שלכם שימלאו אותה ויצבעו אותה בשלל גוונים וצורות. עבור חלק מהנשים, 2017 עשויה להיות השנה שבה יהפכו לאמהות – לראשונה, או פעם נוספת. כל מי שעברה הריון תוכל להעיד שמדובר בחוויה מדהימה מחד, אך גם לא פשוטה. היא מלווה בשלל תופעות פיזיות ורגשיות והיא יכולה לגבות מחיר לא פעוט מהגוף.

לא מדובר רק בקילוגרמים שמתווספים. כדי לשאת את ההריון ולהזין את התינוק המתפתח, גופה של האם משקיע משאבים עצומים ושם את התינוק בעדיפות עליונה. מה שלפעמים מותיר את מאגרי הוויטמינים והמינרלים של האם מדולדלים, וגורם לעייפות, חולשה, כאבים ועוד.

אבל זה לא חייב להיות המקרה. אם את מתכננת הריון השנה, הנה כמה דברים פשוטים שאת יכולה לעשות כבר מעכשיו ויעזרו לך להכין את גופך למשימה החשובה והמרגשת שלפניך:

תזונה

זה הזמן להתחיל לאכול בריא. הריון יכול להיות בדיוק המוטיבציה שאת צריכה כדי לעשות את השינוי התזונתי שתמיד רצית לעשות, ולא הצלחת.. כדאי שתשימי לב שהארוחות שלך מכילות שפע של ירקות ופירות שיתנו לך כמו נאותה של ויטמינים ומינרלים, חלבונים שיתנו לך אנרגיה ויחזקו את שרירי הגוף שיעבדו קשה בתשעת חודשי ההריון.

שקדים (ShutterStock)
סידן חשוב לבניית העצמות (צילום: shutterstock)

רונית דוייב, המנהלת המדעית של סימילאק ממליצה גם על אכילת מאכלים העשירים בברזל ובסידן. "במיוחד חשוב להוסיף לתפריט מזונות עשירים בברזל כמו, בשר אדום, הודו וקטניות. הסיבה היא שבמהלך ההריון והלידה מאגרי הברזל בגוף עלולים להידלדל מאוד, וממש לא מומלץ להתחיל את המסע הזה במינוס", היא מסבירה. דוייב מוסיפה כי חשוב להוסיף לתפריט גם מזונות עשירים בסידן כמו מוצרי חלב, טחינה משומשום מלא, שקדים וסרדינים עם עצמות, אלו חשובים לבניית העצמות ולתפקוד תאי הגוף והשרירים, ובזמן ההריון דרישת הגוף לסידן עולה.

פעילות גופנית

יש אמהות שממליצות להתכונן להריון כמו למרתון. זה אולי מעט מוגזם, אבל לא מופרך לחלוטין. בזמן ההריון משקל הגוף ונפח הדם עולים, הכל מתרחב וגדל והעומס על כל מערכות הגוף והשלד גובר. מעבר לכך, בשלב מסויים הרחם והעובר שגדל בתוכו מתחילים לדחוק את האיברים הפנימיים והלב והריאות עובדים שעות נוספות כדי לספק דם וחמצן לך ולתינוק.

זה אולי לא מרתון, אבל קל זה לא. כדי להכין את גופך לרמות הסיבולת שיידרשו ממנו להריון, מומלץ לעסוק בפעילות גופנית מתונה – כזאת שתוכלי להמשיך בה גם במהלך חודשי ההריון (כמובן, תוך המגבלות וההתאמות הנחוצות). קחי בחשבון שלא מומלץ להתחיל פעילות גופנית חדשה בהריון, לכן אם את רוצה להיות פעילה במהלכו כדאי להקדים ולהתחיל להתאמן כעת. פעילויות מומלצות ומתאימות להריון יכולות להיות: פילאטיס, יוגה, הליכות, שחייה ועוד.

תוספי תזונה

הריון הוא מצב פיזיולוגי ייחודי ותובעני ולמרות שתזונה היא חלק עיקרי מההיערכות אליו, ישנם רכיבי תזונה שיש להשלים ממקורות חיצוניים ובאמצעות תוספי תזונה. ראש וראשונה להם היא החומצה הפולית. מדובר בוויטמין מקבוצת ויטמיני B שניתן למצוא אותו גם ממקורות תזונתיים כמו עלים ירוקים דוגמת תרד. עם זאת, משרד הבריאות ממליץ לנשים בגיל הפוריות ליטול חומצה פולית באופן קבוע, ובמיוחד בשלושת החודשים הראשונים להריון ובשלושת החודשים שקודמים לכניסה להריון. זאת, משום שהוכח מחקרית שחומצה פולית נחוצה במיוחד לתהליך היווצרות התעלה העצבית במוחו של העובר (תהליך שמתרחש בשלביו המוקדמים ביותר של ההריון). מחסור בחומצה פולית עלול להאט או להקשות את השלמתו של תהליך זה, דבר שעלול להוביל להתפתחות מומים במוח או בעמוד השדרה של התינוק.

אישה בהיריון עם תוספי תזונה וכדורים ביד (ShutterStock)
יש רכיבי תזונה שיש להשלים ממקורות חיצוניים (אילוסטרציה: shutterstock)

בנוסף, רוב רופאי הנשים רושמים לנשים הרות תוסף ברזל החל מהשליש השני להריון, אז השפעת ההריון מתחילה לתת את אותותיה על מאגרי הברזל. לצד הברזל מומלץ ליטול גם ויטמין C, אשר משפר את הספיגה של הברזל בגוף וגם מחזק את המערכת החיסונית.

רופא שיניים

אף אחד לא אוהב ללכת לרופא השיניים וזו הופכת להיות מסוג המטלות שאנחנו דוחים ודוחים עד שאין ברירה ומשהו מאוד כואב לנו. אז זהו, שבהריון לא תהיה לך את ה"פריבילגיה" הזאת. חלק מטיפולי השיניים לא ניתן לבצע בזמן ההריון, בשל חשש מפני השלכות ההרדמה וחומרים נוספים המשמשים בטיפול. בנוסף, רצוי להמנע מצילומי רנטגן שלעתים נחוצים על מנת לאבחן את בעיית השיניים.

לכן, אם את מתכננת הריון, רצוי להקדים ולבקר אצל רופא השיניים לבדיקה שגרתית, ובמידה ויתגלו בעיות כלשהן בבדיקה – הקדימי לטפל בהן לפני הכניסה להריון. דבר נוסף שמומלץ לעשות לפני ההריון הוא ניקוי אבן אצל שיננית. דלקות חניכיים הן עוד תופעת לוואי שנגרמת עקב השינויים ההורמונליים בהריון, וכדי להפחית את הסיכוי לסבול מהן, מומלץ לעבור את הטיפול לפני הכניסה להריון.

טיפוח עור

פיגמנטציה, אקנה ואדמומיות הן עוד כמה מתופעות הלוואי שעשויות לפקוד אותך במהלך ההריון ולאחריו. זה אמנם לא מסוכן, אבל זה גם לא נעים במיוחד להרגיש שבנוסף לכל השינויים האחרים שהגוף שלך עובר, גם הפנים שלך משתנות. כחלק מההכנות להריון, תוכלי לשלב גם ביקור אצל הקוסמטיקאית לטיפול פנים והתייעצות לגבי האופן שבו תוכלי להמשיך לטפח ולשמור על העור שלך בתשעת חודשי ההריון ולאחר הלידה.

אישה עם מסכת אבוקדו (ShutterStock)
התייעצי עם אשת מקצוע כדי לבחור את הטיפול הנכון (אילוסטרציה: shutterstock)

אשת מקצוע תוכל לייעץ לך לגבי מוצרי טיפוח המותרים לשימוש בהריון (חלק מהרכיבים הפעילים בקרמים מסויימים מכילים חומצות שאסורות לשימוש בהריון), ולגבי מסנני קרינה שיוכלו להפחית את הסיכויים להופעת כתמי פיגמנטציה על הפנים.

טיפול מונע בבעיות רפואיות

רוב התרופות והתכשירים הרפואיים אסורים או אינם מומלצים לשימוש בהריון, ולכן אם יש לך בעיה רפואית הדורשת טיפול תרופתי או בדיקה מיוחדת שאת צריכה לעבור (למשל, אם את צריכה לעבור צילום רנטגן, סריקה או כל בדיקה רפואית אחרת שכרוכה בחשיפה לקרינה), כדאי שתסיימי עם זה לפני ששני הפסים יופיעו על בדיקת ההריון. את ממש לא רוצה לגלות באמצע חודש שישי שהמטרד הבריאותי שניסית להדחיק או להתעלם מקיומו פתאום מציק לך, מכאיב או מגביל את תפקודך מבלי שאת יכולה לקחת כמעט שום תרופה להקלה על הכאבים.