נושאים חמים

הטריק המנטלי שיהפוך את אימוני הכושר שלכם לקלים יותר

פעילות גופנית היא אולי בריאה מאוד ומיטיבה עם מצבנו הפיזי, אך היא גם קשה, מתישה וגורמת לאי נוחות. מחקר חדש גילה טריק פסיכולוגי פשוט למדי שיכול לשפר מאוד את הסיבולת הפיזית שלכם

חדשות מתפרצות לפני כולם הורידו עכשיו הורידו עכשיו להורדת האפליקציה מ-Google Play להורדת אפליקציה מ-AppStore

בווידאו: אימון כושר קטלני צובר פופולריות מעבר לים

היתרונות הבריאותיים של פעילות גופנית הם כל כך מובהקים וחד משמעיים שזה פלא שלא כולנו רצים או רוכבים על אופניים לעבודה בכל יום. בעצם, אולי זה לא כל כך מפליא, כשנזכרים בעובדה שספורט זה קשה, גורם לנו להזיע ובאופן כללי מסב אי נוחות גדולה. וזה נכון במיוחד כשחם. נסו לחשוב רגע על לצאת לריצה ביום חם ולח של אוגוסט – לא מפתה במיוחד.

כשאנחנו מתאמנים בסביבה חמה, הגוף שלנו משנע יותר דם לכיוון העור, כדי לסייע לחום להיפלט החוצה. המשמעות היא שפחות דם זורם לשרירים ולמוח – דבר שמזרז הופעת עייפות ותשישות. מחקר חדש ביקש לבדוק האם מתאמנים יכולים להתגבר על התופעה הזאת ועל ההשלכות השליליות של אימון בסביבה חמימה באמצעות שינוי מחשבתי בלבד.

עוד בנושא:
שורף קלוריות ומעצים את הגוף: האימון שאסור לוותר עליו
האימון המושלם לשרירי הבטן - פלאנק
הגאדג'ט הספורטיבי שבכלל לא עוזר לכם לרדת במשקל

שיעור ספינינג (מגד גוזני)
אוקיי, נזכרתי למה אני לא עושה את זה יותר (צילום: מגד גוזני)

"האם אנחנו יכולים להשתמש בכלים פסיכולוגיים כדי לשפר את הסיבולת שלנו לחום ולהפחית את מידת אי הנוחות שזה מסב לנו? והאם אותם כלים יכולים להפוך אנשים למתאמנים טובים יותר?" – אלה השאלות שהנחו את סטיבן צ'ונג, מרצה באוניברסיטת ברוק באונטריו ומי שעמד בראש המחקר, שפורסם בכתב העת Medicine & Science in Sports & Exercise.

צ'ונג ועמיתיו לקחו 18 רוכבים מקצועיים וביקשו מהם לערוך אימון אינטנסיבי בחום. 9 מהרוכבים המשיכו לאחר מכן להתאמן כרגיל במשך שבועיים. בעוד שתשעת הרוכבים האחרים עברו הכשרה שנועדה לתת להם כישורי הנעה עצמית בטכניקה של דיבור עצמי, שמטרתו "למסגר" מחדש תחושות שליליות כתחושות חיוביות. כך למשל, במקום לחשוב לעצמם "שרירי הרגליים שלי שורפים", או "אני מזיע כמו משוגע", לימדו אותם לנסח את המחשבות שלהם בצורה יותר חיובית ומעצימה, כמו: "אני מתקדם יפה", או "אני יכול להתמודד עם זה".

בחלוף שבועיים התכנסו מחדש כל 18 הרוכבים כדי לחזור על מבחן האימון החם. בקרב הקבוצה הראשונה, שהתאמנה כרגיל, לא חל שינוי בביצועים. אולם, הקבוצה השנייה, שעברה הכשרת מוטיבציה עצמית, הפגינה "שיפור עצום בביצועיה", לדברי צ'ונג. הם הצליחו לדווש במשך זמן שהיה ארוך יותר ב-25 אחוזים מהזמן שהצליחו לדווש באימון הראשון. הם גם הצליחו לסבול את תנאי החום ואי הנוחות במשך זמן רב יותר מחבריהם.

אילוסטרציה (ShutterStock)
המוח משחק תפקיד משמעותי מאוד בקביעת הגבולות הפיזיים (אילוסטרציה: shutterstock)

גם טמפרטורת הגוף שנמדדה בחברי הקבוצה השנייה היתה גבוהה יותר באופן משמעותי, דבר שמצביע על כך שהמוח משחק תפקיד משמעותי מאוד בקביעת הגבולות הפיזיים שאותם ניתן לדחוק בזמן אימון.

האיבר שמתעייף הכי מהר

תוצאות המחקר הזה בוודאי לא יפתיעו ספורטאים מקצועיים, שיודעים שהמוח פעמים רבות מתעייף מהר יותר מהגוף. "בסופו של דבר, זה המוח שמכשיל אותנו", אמר צ'ונג והוסיף "הרבה פעמים אתם יכולים להתאמן הרבה יותר חזק ממה שנדמה לכם שאתם יכולים".

המסקנה המפתיעה ביותר שעולה מהמחקר היא שלמילים שאתם אומרים לעצמכם יש הרבה כוח והן יכולות לעשות הבדל עצום. "גם כשהוא נתקל בסימנים פסיכולוגיים ברורים המורים לו לעצור, המוח עדיין יכול להתגבר עליהם ולעקוף אותם", אמר צ'ונג.