וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגורם המפתיע שמשפיע על הטיפול בסרטן

18.12.2016 / 15:30

צוות חוקרים סיני בדק האם דיכאון בקרב חולי סרטן עשוי לשבש את יעילותם של טיפולים נגד המחלה, וקורא לרופאים לשים לב ולטפל במצבם הנפשי של מטופליהם כדי לסייע להצלחת הטיפול

כימותרפיה. ShutterStock
מצב הרוח משפיע על הטיפול התרופתי/ShutterStock

האם מצב הרוח שלנו יכול להשפיע על תוצאות הטיפול הרפואי? זה מה שטוען צוות חוקרים סיניים, שבדק כיצד בדיוק משפיע מצב הרוח של המטופל על היעילות של הטיפול הכימותרפי בקרב חולי סרטן.

החוקרים הציגו את ממצאיהם השבוע, במפגש השנתי של החברה האירופאית לרפואה אונקולוגית באסיה, שנערך בעיר סינגפור (ESMO Asia 2016). יופנג-וו מבית החולים האוניברסיטאי בעיר ז'אנגז'או ועמיתיו למחקר מצאו כי חולי סרטן שסבלו מדיכאון הגיבו פחות טוב לטיפול הכימותרפי שעברו, מאשר החולים שלא סבלו מדיכאון.

עוד בנושא:
איך כימותרפיה משפיעה על הגוף?
הכל בראש: האם נמצא המקור הפיזיולוגי לדיכאון?
האם אתם סובלים מדיכאון או שזה סתם החורף?

חולי סרטן רבים מתמודדים עם דכאון

מחקרי עבר מצאו כי בדמם של אנשים שסובלים מהפרעות במצב הרוח כמו דיכאון, ישנו שיעור נמוך של חלבון המכונה גורם נוירוטרופי מוחי (BDNF) הנמצא במוח ומערכת העצבים ההיקפית ותפקידו לעזור לעצבים במוח לגדול ולהבשיל. לא ברור בדיוק כיצד החלבון קשור להפרעות מצב רוח.

מאחר וחולי סרטן רבים מתמודדים עם דיכאון, החוקרים רצו לבדוק, האם שיעורי חלבון ה-BDNF משחקים תפקיד מרכזי בסרטן. לשם כך הם מדדו את שיעורי החלבון בקרב 186 אנשים שאובחנו זמן לא רב קודם לכן עם סרטן ריאות בשלב מתקדם ומטופלים בכימותרפיה, ואלה גם ענו על שאלות בנוגע למצב הרוח שלהם ומידת הדיכאון שלהם.

נמצא כי בקרב חולי הסרטן שסבלו מדיכאון, אלה שבגופם נמצאו שיעורי החלבון הנמוכים הגיבו הכי פחות לטיפולים כנגד סרטן, בהם כימותרפיה ותרופות אחרות, וסבלו יותר מתופעות הלוואי שלהן. החוקרים מצאו כי החולים עם סרטן מפושט היו המדוכאים ביותר ואלה הגיבו באופן הקשה ביותר לכימותרפיה, כולל הקאות, ירידה בכמות תאי הדם הלבנים, ואשפוזים ממושכים. כמו כן, הם מצאו כי שיעור גבוה של החלבון היה קשור במספר גדול יותר של תאי גידול שהגיבו לטיפול הכימותרפי.

תא סרטן. ShutterStock
מקשה על הגוף להלחם בתאים הסרטניים/ShutterStock

החוקרים הסבירו בכנס כי עדיין לא ברור האם החלבון עצמו אחראי לשיבוש ההשפעה של הכימותרפיה, או שמא הוא מסמן שינויים אחרים הקשורים לדיכאון שמפריעים לכימותרפיה, אך יש לבחון את האפשרות שניתן לשפר את סיכוייהם של חולי סרטן לשרוד באמצעות טיפול בדיכאון שלהם ומתן תרופות נוגדות דיכאון.

הם הוסיפו כי מחקרים עתידיים יצטרכו להשוות בין חולי סרטן עם דיכאון שמקבלים טיפול תרופתי נוגד-דיכאון, בכדי לבחון האם טיפול זה משפר את יעילות הטיפול כנגד הסרטן.
"זה קריטי שרופאים ישימו לב למצב הרוח ומצבם הנפשי של החולים שלהם," אמר מנהל המחקר וו. "דיכאון יכול להפחית את השפעות הכימותרפיה וה-BDNF משחק תפקיד משמעותי בתהליך הזה. הממצאים יכולים להוביל לדרכים חדשות לטפל בדיכאון בחולים הללו ואולי להאריך את חייהם בצורה זו", הוסיף בכנס.

אפקט דומינו

מחקר זה מצטרף לגוף מחקר קיים שעוסק בהשפעות המזיקות האפשריות של דיכאון בקרב חולי סרטן. "למדנו שאנשים מדוכאים בדרך כלל מצליחים פחות מבחינת הטיפול האונקולוגי," אמרה ד"ר מרי ג'יין מאסי, פסיכיאטרית בבית החולים סלואן קטרינג לחולי סרטן. "זה קשור ככל הנראה, גם לעובדה שהם מרגישים רע – פסיכולוגית, פיזית או גם וגם – ואז הם מחליטים שאין טעם לקחת את התרופות שלהם. יכול להיות גם 'אפקט דומינו' שבו הם מפסיקים לחדש את המרשמים שלהם ומפספסים טיפולים רפואיים. אבל יש הרבה עזרה שניתן להציע להם", אמרה.

כמו כן אמרה ד"ר מאסי כי יש לדאוג להציע טיפול פסיכולוגי במרכזים הוליסטיים לטיפול בסרטן כדי לספק תמיכה רגשית לחולים, והמליצה על ייעוץ אישי או קבוצתי לחולים ובני משפחותיהם, כמו גם על קבוצות תמיכה ברשתות החברתיות. היא קראה לאונקולוגים לשוחח עם המטופלים שלהם לגבי מצב הרוח שלהם ולהציע להם נוגדי דיכאון, לצד מעקב של פסיכיאטר.

בישראל חיים כיום כ-200 אלף חולי סרטן, ומדי שנה מאובחנים 30 אלף חולים חדשים במחלה. כימותרפיה היא הטיפול הנפוץ נגד המחלה: מדובר בקבוצת תרופות הפוגעות בתאים הנמצאים במצב של חלוקה (כלומר בו תא יחיד הופך לשני תאים). מאחר ותאי סרטן מתחלקים מהר יותר מתאים אחרים הכימותרפיה פוגעת בהם יותר מאשר בתאים בריאים.
הטיפול ניתן לרוב בעירוי לווריד, מאחר וחלק מהתרופות לא נספגות במערכת העיכול, והטיפול מלווה בתופעות לוואי כגון הקאות, בחילות, שלשולים, כאבי שרירים ונשירת שיער.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully