וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הופך את הילדים המתבגרים שלכם לאגרסיביים יותר?

21.12.2016 / 7:20

מחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה בדק את מערכות היחסים המורכבות בין ילדים להוריהם. הממצאים הראו כי כאשר קיים חוסר הבנה בין המתבגרים להוריהם, הדבר יכול להוביל לכמה התנהגויות אגרסיביות

נער עם סוויטשירט קפוצון. ShutterStock
תקופה לא קלה/ShutterStock

גידול ילדים מתבגרים הוא אחד מהאתגרים הכי גדולים שעומדים בפני הורים. בשנים האלה בני הנוער מחפשים עצמאות ומרגישים כבר מבוגרים מספיק לקבל החלטות בעצמם, בעוד שלא כך הדבר בכל האספקטים של החיים. טריקת דלתות, צעקות וריבים, הסתגרויות בחדר – הן כולן התנהגויות מוכרות - אבל הורים רבים לא יודעים איך להתמודד איתן.

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת קליפורניה ופורסם במגזין Youth and Adolescence, מציע נקודת אור קטנה עבור ההורים האלה. המחקר מראה כי חוסר ההבנה בבית משפיע על התנהגות המתבגרים, אבל גם מספק רעיונות שיעזרו להורים להתמודד עם ההתנהגויות האלה.

המחקר שכלל 220 הורים וילדים מצא כי מתבגרים שחשו שהתגובה של הוריהם לכעס שלהם הייתה מוגזמת ושלילית, הגיבו בצורה אגרסיבית יותר. המחקר גם מצא שהורים שטעו לחשוב שההתנהגות הפגיעה של ילדיהם, היא למעשה התנהגות תוקפנית, שמו אותם בסיכון גבוה יותר לפתח התנהגות עבריינית בעתיד. יתרה על כך, מתבגרים שחשו שההתנהגות של הוריהם כוללת משמעת קשה מדי, נטו להתגנב יותר אל מחוץ לבית, להתחצף ולהמרות את חוקי הבית.

עוד בנושא:
הורים, כך תיצרו חזית אחידה מול הילדים
איך מפחיתים מילדים את הלחץ של שנת הלימודים

הורים מתווכחים. ShutterStock
מערכות יחסים הן דבר מורכב. במיוחד כשמדובר באבות ואימהות/ShutterStock

נתון מעניין נוסף, התייחס למגדר של ההורה. החוקרים מצאו כי כאשר האימהות פירשו בצורה לא נכונה את ההתנהגות של ילדם, בני הנוער הגיבו לרוב בוויכוח עמן או שהם הסתגרו בחדר. כאשר היה מדובר באבות, התגובה של בני הנוער הייתה לרוב אגרסיבית. "מערכת היחסים שבין אבות למתבגרים נלמדה פחות במחקרים בהשוואה למערכת היחסים עם האם", הסבירו עורכי המחקר. "בדרך שבה אבות מגיבים לרגשות השליליים של ילדיהם יש פוטנציאל ליצירת התנהגות אגרסיבית של הילדים".

עוד באותו נושא

איך לחנך ילדים לא להפוך לפוגעים

לכתבה המלאה

מערכות יחסים מורכבות

מערכות יחסים של הורים וילדים הם דבר מורכב, וקשה להגיד שזה הולך ומשתפר עם השנים. כך או כך, הממצאים של המחקר הנוכחי מדגישים את החשיבות שיש לתקשורת בין הורים וילידיהם, ואת העובדה שצריך להיות ערוץ פתוח ביניהם, בו גם מדברים על ההחלטות של ההורים באשר לעונשים או לחוקי הבית.

"כשבני נוער נסגרים בתוך עצמם, זה חשוב שההורים יבהירו להם וידברו איתם לגבי החלטות הוריות", אמרו החוקרים. "חשוב שהורים יזכרו שבני הנוער עשויים לראות דברים בצורה אחרת מהם". לטענת החוקרים, למרות שנהוג לחשוב שבני נוער מושפעים מהורמונים ומגיבים בחוסר מידתיות, הם עדיין נוהגים לחשוב בהגיון ולקבל תובנות חדשות מהוריהם. "כשהורים משתפים את בני העשרה שלהם בנקודת המבט שלהם, הם עוזרים להם לחזק את כישורי החשיבה, מה שיכול להשפיע בעתיד על מצבם הנפשי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully