וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה באמת אסור לכם ללכת לישון כועסים?

11.12.2016 / 15:36

יש אימרות ששות זהב, ומסתבר ש"אל תלכו לישון כועסים" היא אחת מהן. ניסוי שנערך מצא שקשה יותר להפטר מזיכרונות רעים אם ישנים עליהם לילה

יוטיוב

בווידיאו: הנה מבחן זיכרון קטן

אל תלכו לישון כועסים היא אחת העצות שמקבל כל זוג צעיר מהסביבה שלו. אם עד עכשיו לא היה ברור לכם שזה נכון, המחקר הבא יוכיח לכם חד משמעית שכדאי לכם לסיים את הריב עוד באותו הלילה ולא למשוך אותו לבוקר. המחקר שפורסם בכתב העת Nature Communications מצא הוכחות לכך שאחרי שנת לילה הרבה יותר קשה להיפטר מהרגשות השליליים שמציפים אותנו.

חוקרים מאוניברסיטת בייג'ינג בסין טוענים כי במהלך השינה המוח מארגן מחדש את הדרך שבה רגשות שליליים מאוחסנים, מה שמקשה לדחוק אותם הצידה לאחר מכן. למעשה, כל זיכרון שאנו רוכשים עובר מיד לאחר רכישתו תהליך של הבשלה (קונסולידציה). "אנחנו חושבים שיש הצדקה באמרה עתיקת היומין הזו", אמרו החוקרים, "אנחנו מציעים קודם כל לפתור את הוויכוח ורק אחר כך ללכת לישון. אל תלכו לישון כועסים".

עוד בנושא:
זיכרון שווא: איך אנחנו זוכרים דברים שבכלל לא קרו לנו?
למה ריחות מעוררים בנו זיכרונות?
ה-FDA אישר מחקר על אקסטזי כטיפול לפוסט טראומה

תנוחות שינה של זוגות. ShutterStock
חבל על הבוקר שלכם/ShutterStock

המחקר נערך על פני יומיים, בהם החוקרים בחנו 73 גברים ונבדקו יכולות ההדחקה של הזיכרונות שלהם. החוקרים הראו להם 26 זוגות של תמונות שכללו תמונת פנים נטרלית של פרצופים ותמונות קשות, כמו מראה גופות או מוות, שקשורות לאותם אנשים. לאחר מכן הראו להם את התמונות שוב, והם נתבקשו בפעם אחת לחשוב על התמונה המקושרת, ואילו בפעמים אחרות להדחיק את התמונות המקושרות.

כאשר הניסוי נארך 30 דקות לאחר שהראו להם את התמונות, הסבירות שהם יזכרו בתמונות שהם נמנעו מלחשוב עליהן הייתה נמוכה בתשעה אחוזים. כאשר הניסוי נארך 24 שעות אחרי, הסבירות שהם יזכרו בתמונות שהן ניסו להדחיק היה נמוך בשלושה אחוזים. המשמעות: אחרי שנת לילה היה קשה יותר לדכא את הזכרונות השליליים.

סריקות מוח שנערכו לנחקרים סיפקו רמזים למה קשה יותר להיפטר מזיכרונות אחרי שנת לילה. סריקות MRI של המשתתפים העלו כי כאשר הנבדקים ניסו לשכוח את ההתאמות, פעילות המוח השתנתה ועברה מההיפוקמפוס - הקשור להיווצרות זיכרון חדש, אל הנאו קורטקס. לטענת החוקרים זה מצביע על כך שהזכרונות אורגנו מחדש ועברו מהאזור הזמני בהיפוקמפוס לאזור של אחסון לטווח ארוך יותר בקליפת המוח, מה שהופך אותם קשים יותר לדיכוי.

החוקרים ביקשו להבהיר כי כל המטופלים שעברו את הניסוי היו בריאים, וכי התוצאות לא רלוונטיות לאנשים במצב של פוסט טראומה. ואף על פי כן, הממצאים על הדחקת הזיכרונות הרעים יכולים לסייע בעתיד בטיפול באנשים שעברו טראומות קלות יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully