נושאים חמים

אלה שלושת סוגי הספורט שיאריכו לכם את החיים

בוודאי כבר שמעתם פעם או פעמיים (או מיליון) שפעילות גופנית מאוד טובה לבריאות, אבל כעת מדענים מצאו איזה סוגי הספורט לא רק מחזקים אתכם אלא גם מאריכים חיים. ספויילר: בשורה טובה לחובבי המטקות בחופי ישראל

צילום: דייב שחר, עריכה: מאיה בן ניסן

בווידיאו: על הדרך - הנה כמה תרגילים לחיטוב הישבן

פעילות גופנית הוכחה כבריאה במחקרים רבים: משמירה על משקל בריא, דרך חיזוק העצמות ועד שמירה על הלב ואפילו המוח. אבל האם זה משנה איזה סוג של פעילות גופנית אתם עושים? לפי מחקר חדש שפורסם בכתב העת לרפואת ספורט בבריטניה, חוקרים מאירופה ומאוסטרליה מצאו כי לא כל סוגי הספורט שווים, כשמדובר בהשפעה שלהם על אריכות החיים שלנו.

החוקרים לקחו מידע ממחקרים שאספו מידע על אורח חיים, תזונתי וספורטיבי וכללו כ-80 אלף נחקרים מבריטניה ומסקוטלנד, בין השנים 1994-2008. המידע הראה כי אנשים שעסקו בשלושה סוגי ספורט: ספורט שכולל מחבטים, כמו טניס או מטקות, שחייה ואירובי היו בעלי הסיכויים הנמוכים ביותר למות במהלך תקופת המחקר שארכה, כאמור, 14 שנים.

עוד בנושא:
פעילות גופנית לא תעשה אתכם רזים יותר
למה פעילות גופנית הפכה להיות כל כך מסובכת?
הליכה של שעה מקזזת יום של ישיבה מול המחשב

טניס במקום הראשון

התוצאות הראו כי 44 אחוזים מהנחקרים עקבו אחר ההמלצות ועשו 150 דקות של פעילות גופנית מתונה כל שבוע. מתוך האנשים שהקפידו על ההמלצות, החוקרים מצאו כי אלה שעסקו בספורט שכולל כדור ומחבט, היו בעלי סיכון נמוך יותר ב-47 אחוזים למות מוקדם מהצפוי מאשר אלה שלא התעמלו כלל. אלה שעסקו בשחייה היו בעלי סיכויים נמוכים יותר ב-28 אחוזים למות מוקדם וסיכוייהם של אלה שעשו אירובי היו נמוכים ב-27 אחוזים. אלה היו התוצאות לאחר שהחוקרים הוסיפו משתנים שיכולים להשפיע על מוות מוקדם כמו משקל או עישון.

הטניסאית הצ'כית מרטינה נברטילובה (GettyImages)
מרטינה נברטילובה. גדולת הטניסאיות בעולם (צילום: GettyImages)

למרבה ההפתעה של החוקרים, אנשים שהפעילות הגופנית העיקרית שלהם הייתה ריצה לא היו בעלי סיכוי נמוך למוות מקדם בהשוואה לאחרים. "ככל הנראה הסיבה לממצא המפתיע הזה הייתה שרוב אלה שרצים הם צעירים יותר מאלה שבוחרים לעשות סוגי פעילות גופנית אחרים. לכן יש צורך לעקוב אחריהם לאורך זמן רב יותר, כדי להעריך את סיכוייהם למוות מוקדם", הסביר עורך המחקר, פקה אוג'ה ממכון המחקר הפינלנדי לבריאות הציבור UKK. גם לרכיבה על אופניים היה קשר נמוך לסיכון תמותה, ככל הנראה משום שרבים מן האנשים שדיווחו שהם רוכבים על אופניים, עשו זאת כפעילות פנאי או ככלי תחבורה בדרך לעבודה. בדרך זו הם לא השתמשו באופניים ככלי אימון אינטנסיבי, ולכן גם לא הזיעו.

למרות תוצאות המחקר, החוקרים ביקשו להבהיר שהם לא קוראים להעדיף ספורט אחד על גבי האחר. "השורה התחתונה צריכה להיות שאנשים שעסקו בפעילות גופנית היו בעלי סיכון נמוך יותר למות מוות מוקדם בהשוואה לאלה שלא עשו ספורט בכלל", אמרו, "כל סוגי הפעילות הגופנית טובים וזה תלוי באנשים מה הם יכולים לעשות ומה הם אוהבים לעשות".