נושאים חמים

רוצים להיות ספירנטרים? כך תעשו את זה נכון

ההבדל טמון כמובן, במרחק ובעצימות אבל הרעיון נותר זהה: להגיע מנקודה א' לנקודה ב' בזמן הקצר ביותר. זה רק נראה פשוט, אבל מדובר בתורה שלמה עמוסת חוקים וכללים

ריצה (אדידס , אדידס)
הספירנטרים מבצעים חימום ארוך ויסודי שכולל תרגילים ייעודיים לכל שריר ומפרק (צילום: אדידס)

להיות ספירנטר זה מקצוע, ענף ספורט שדורש מיומנות גבוהה של הגוף והנפש ושונה בתכלית מהריצה שכולנו מכירים. מבט מהיר על הספירנטרים הגדולים של ימינו, בראשם כמובן יוסיין בולט, מספק את המסקנה הבאה: ככה לא נראים רצים רגילים. שריריהם פוקעים מבעד לגופיות, צעדיהם זריזים וחדים כתער ומבטם שש אלי קרב. שום זכר לרצי הסיבולת הדקיקים שגומאים מדי יום עשרות קילומטרים.

ההבדל טמון כמובן, במרחק ובעצימות אבל הרעיון נותר זהה: להגיע מנקודה א' לנקודה ב' בזמן הקצר ביותר. זה רק נראה פשוט, אבל מדובר בתורה שלמה עמוסת חוקים וכללים שלא טורחת להסתיר את החשיפה לפציעות ואת הקושי העצום הכרוכים בה. רוצים להיות ספירנטרים? הסיכוי לכך אינו גבוה אבל מי שבכל זאת רוצה לפתח את המיומנות לרוץ מהר וחזק למרחקים קצרים, הנה כמה עצות.

הקפידו על חימום

רצי ספירנט תלויים בשריריהם באופן מוחלט ולא תראו אותם מתחילים להאיץ מבלי שחיממו אותם היטב. בניגוד לרצי סיבולת שיכולים להתחיל בקצב איטי יותר ולהתחמם תוך גדי ריצה, הספירנטרים מבצעים חימום ארוך ויסודי שכולל תרגילים ייעודיים לכל שריר ומפרק. בשל העומס הגבוה על הרקמות והסיבים והלחץ שמופעל בזמן קצר על השרירים, מספיקה תנועה אחת לא נכונה כדי לגרום לפציעה.

הקפידו על יציבה נכונה

ספירנטרים ניחנים אמנם ברגליים שריריות אבל למעשה, הם מפעילים כמעט כל שריר בגופם כדי להשלים את המיאוץ. בשל כך, עליהם להישאר זקופים ככל האפשר כדי לשמר את האנרגיה ולשמור על זרימה תקינה של חמצן במערכות הנשימה. טכניקת הריצה היעילה שלהם היא הסוד הקשה לפיצוח: ריצה על קדמת כף הרגל, דחיפה מכיוון הבהונות עד כדי ריחוף (הם כמעט לא נוגעים ברצפה) והרמת הברכיים בכל צעד וצעד.

ריצה (אדידס , אדידס)
בריצת ספרינט למרחקים קצרים לכל איבר בגוף יש תפקיד מכריע (צילום: אדידס)

גם הידיים רצות

כאמור, בריצת ספרינט למרחקים קצרים לכל איבר בגוף יש תפקיד מכריע. הזרועות למשל, הן חשובות כדי לדחוף את הגוף קדימה, להגביר את התנופה ולפלס את התנגדות הרוח. כדי לרוץ מהר בתנוחת ספרינט, החזיקו את הזרועות בזוית של תשעים מעלות כנקודת אמצע, ושימו לב שטווח התנועה שלהן נע עד לגובה הסנטר ויורד לישבן.

למדו לרוץ בצורה משוחררת

נהוג לחשוב שבשביל לרוץ מהר צריך להתאמץ מאוד ולכווץ את כל הגוף אבל זה לא נכון – זה יעייף אתכם יותר, ויקצר את אורך הצעד שלכם. כשצופים בספרינטרים הגדולים ביותר רצים, הם נראים נינוחים כאילו הם רצים בפארק. לרוץ משוחרר ומהר זו אחת המיומנויות הכי קשות ללמידה בתחום. נסו להפעיל כוח כאשר אתם פוגשים את האדמה במטרה לצאת ממנה כמה שיותר מהר – וכשאתם "באוויר", נסו להשתחרר ולתת לגוף לשוט קדימה.

נשמו עמוק

גם נשימה היא מיומנות שדורשת תרגול כאשר מדובר בריצת ספרינט. הקושי הגדול הוא לסנכרן את קצב הנשימה לפי מספר הצעדים כדי לנצל את זרימת החמצן באופן מיטבי ולשמור על מתח חיובי בשרירים.

ההמלצה היא להירגע ככל האפשר ולנשום נשימות קצובות באמצעות הפה ולא האף. חשוב לזכור שנשימות מהירות עלולות להוביל ללחץ על מערכת הנשימה ולעייפות שתשבש את יכולת המיאוץ.