נושאים חמים

חולי סוכרת? למה ריצה היא הספורט בשבילכם

המומחים ממליצים על פעילות גופנית של 150 דקות בשבוע, אבל במציאות יש לא מעט רצי מרתון שמתמודדים עם המחלה. היצמדות לתכנית אימונים מחייבת עדכון קפדני של גורמי הרפואה אבל עדיין מדובר בהתמודדות חיובית

סוכרת (ShutterStock)
המומחים ממליצים על פעילות גופנית של 150 דקות בשבוע (צילום: shutterstock)

סוכרת היא מחלה מאוד לא פשוטה, והיא משפיעה על החיים בהמון מישורים. אבל יש לנו בשורה טובה - אפשר לרוץ גם עם סוכרת, אפילו ריצות ארוכות. למעשה, במקרים רבים ריצה אף עשויה לשפר את רגישות הגוף לאינסולין, ההורמון שאחראי על ויסות ובקרה של רמות הסוכר בדם – במיוחד אם מדובר בסוכרת מסוג 2, ממנה סובלים כ-90 אחוז ם מהמאובחנים. וכמובן, לריצה יש תמורות נוספות כמו שמירה על משקל תקין, הורדת רמות הכולסטרול ושמירה על רמות הגלוקוז בדם.

מומחים ממליצים על פעילות גופנית של 150 דקות בשבוע, אבל במציאות יש לא מעט רצי מרתון שמתמודדים עם המחלה. לקראת יום הסוכרת הבינלאומי שחל היום (14 בנובמבר) כדאי לקרוא את העצות הבאות.

לפני הכל, התייעצו עם הרופא

היצמדות לתכנית אימונים מחייבת עדכון קפדני של גורמי הרפואה המטפלים בך, במיוחד כדי שיוכלו לבצע הערכה והתאמה מחודשת של כמויות ותדירות השימוש בתרופות.

ברוב המקרים, הרופאים מעודדים פעילות גופנית לחולי סוכרת (למעט מקרים חמורים), אבל גם אם הם יעניקו את ברכת הדרך כדאי לדעת כבר עתה שריצה תדרוש התייעצות עם תזונאית על-מנת לפקח על השינויים הצפויים ברמות הסוכר בדם.

התאימו נעלי ריצה

חולי סוכרת סובלים לעתים מנוירופתיה סוכרתית, פגיעה במערכת העצבית בגפיים כתוצאה מהפרעות וחוסר איזון מטאבולי. מדובר בסיבוך שכיח שיכול להוביל להופעת כיבים בכף הרגל ולהיווצרות רעלנים. לפיכך, מומלץ להתאים את נעלי הריצה כבר בשלב המדידה ולוודא שהן מצוידות בסוליה מרופדת דיה שתעמוד בלחץ המופעל על כלי הדם.

ריצה (אדידס , אדידס)
התאימו נעלי ריצה ואת שעות הפעילות הגופנית (צילום: אדידס)

התאימו תזונה במהלך הריצה

מנעד המוצרים להחזר ותוספות אנרגיה במהלך הריצה הוא כמעט אין סופי, אבל במקרה של חולי סוכרת, השימוש בהם דורש בדיקה קפדנית שכן חלקם עמוסים בגלוקוז, שצריכתו מייתרת למעשה את הסיבה בגינה יצאתם לרוץ – שיפור רגישות הגוף לאינסולין. כדי להחזיר את האנרגיה כדאי לצרוך משקאות וחטיפים עמוסי פחמימות וחלבון.

התאימו את שעות הריצה למחלה

גם אם סיימתם אימון ארוך ומייגע בשעה מוקדמת של היממה, חשוב לדעת שהשפעתו על רמות האינסולין בגוף תגיע רק ב-24 עד 72 השעות הבאות. בינתיים, צריכת המזון אמורה להימשך כרגיל. אבל אם אותו אימון יתבצע בשעות הערב, כדאי להיערך אליו מראש ולהתאים את זמני הארוחות שנצרכות במהלך היום כדי למנוע שינויים ברמות הסוכר בגוף.

היו סבלניים

השינויים המטאבוליים שנלווים למחלת הסוכרת מובילים ברוב המקרים לעליה במשקל וכתוצאה מכך, לסיכונים נוספים בבריאות. ריצה או כל סוג של פעילות גופנית אמורה לאזן את קצב שריפת הקלוריות בגוף אבל זה לא יקרה ביום אחד. גם אם ההמלצה היא לבצע פעילות גופנית של 150 דקות בשבוע לפחות, הרי שמדובר במניעת עליה במשקל. כדי לרדת במשקל נדרש כמעט זמן כפול מזה במקביל לתזונה נבונה.