וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נורת אזהרה: מתי עייפות היא לא רק עייפות?

ד"ר אהרון רונסון

23.11.2016 / 7:18

התסמינים של מיאלומה נפוצה, יכולים להיות מאוד מבלבלים. מדובר על גורמים כמו עייפות, חולשה, שפעת חוזרת ונשנית וגם כאבי גב. איך תזהו אם מדובר בסתם חולשה או במחלה אמיתית? ד"ר אהרון רונסון מסביר

אישה מפהקת. ShutterStock
קצב חיים מעייף או מחלה?/ShutterStock

רובנו לא ששים לגשת לרופא בגלל כאב ראש או חולשה כללית – אנחנו רואים בתחושות הלא נעימות הללו תוצר של גיל או של קצב חיים מעייף, לא של מחלה - ובטח לא של סרטן. מיאלומה נפוצה, מחלת סרטן של מח העצם, מאופיינת בכך שלוקח זמן לזהות אותה, משום שהתסמינים שלה אינם ספציפיים, ונתפסים כ"שגרתיים" על ידי החולים והרופאים – כך קורה שחולים מסתובבים חודשים בין רופאים שאינם יכולים לטפל במקור הבעיה.

מיאלומה נפוצה שכיחה בעיקר בקרב מבוגרים מעל גיל 60, אך בשנים האחרונות אנו עדים לתחלואה גם בקרב צעירים יותר, כאשר 5 עד 10 אחוזים מהחולים כיום הם מתחת לגיל 40. בישראל ישנם כ-1,500 חולים במיאלומה נפוצה, ומדי שנה מאובחנים כ-350 חולים חדשים. על כן, מומלץ לשים לב לשלושה תסמינים של המחלה, שעשויים להדליק נורת אזהרה:

עוד בנושא:
בחולי ובבריאות: איך זוג מתמודד בצל מחלה קשה?
השתלת מח עצם, לא לצעירים בלבד
10 סימנים שהגוף שלכם זקוק לריסטארט

מיאלומה. ShutterStock
לוקח זמן לזהות את המחלה/ShutterStock

1. עייפות וחולשה
מי לא מתלונן באופן קבוע על עייפות? החיים המודרניים והמהירים תמיד משאירים אותנו קצת חסרי נשימה. עם זאת, אם העייפות מלווה בחולשה ואינה חולפת, עלינו לשים לב שלא מדובר במשהו אחר.

מיאלומה נפוצה נגרמת על ידי ריבוי לא מבוקר של תאי פלסמה, שהם חלק מהמערכת החיסונית. התאים הפגומים מצטברים במח העצם, ולכן הוא אינו יכול לייצר כדוריות דם אדומות והמוגלובין. בנוסף, תאי המיאלומה (פלסמה) מפרישים חומרים המורידים את רמת ההמוגלובין. שני התהליכים הללו גורמים לירידה בכמות הדם, או במילים אחרות – אנמיה. האנמיה גורמת לתחושה של עייפות וחולשה שאינה חולפת גם לאחר מנוחה נאותה, ורק הולכת ומתגברת שכן המחלה אינה מטופלת.

2. כאבי גב ועצמות
מיאלומה נפוצה, כאמור, היא מחלה הנפוצה בעיקר אצל מבוגרים. לכן, במקרים רבים רופאים וחולים מייחסים את הכאבים בגב ובעצמות לשינויים ניווניים המתרחשים באופן "טבעי". עם זאת, חשוב לדעת שכאבי עצמות וגב בפרט הם חלק מהתסמינים של מיאלומה נפוצה: תאי המיאלומה מתפשטים במח העצם וחודרים לתוך המעטפת הקשיחה של העצמות בחלקים שונים של הגוף, מה שיכול להפוך את העצם החיצונית לדקה מאוד ולגרום לכאבים בעצמות.

הכאבים הללו, אף שהם יכולים לדמות כאבי גב "רגילים", נובעים מהרס של העצם ולכן הם חזקים מאוד, מתמשכים, ואינם קשורים למאמץ ספציפי ובטח שלא לפעילות ספורטיבית. מצב זה בעייתי שכן חולים יכולים להסתובב חודשים אצל אורתופדים שונים, ובסוף להגיע למיון עם שבר פתולוגי (שבר בעצם שאינו נובע מתאונה).

3. שפעת ודלקות נשנות
משום שמיאלומה נפוצה נגרמת בשל יצירה תאי פלסמה פגומים, המערכת החיסונית נפגעת באופן שיטתי מהמחלה. חולים במחלה ימצאו את עצמם חולים בשפעת או בדלקות חוזרות ונשנות: לדוגמה, אם תוך שלושה חודשים סובלים פעמיים מדלקת ריאות, זה עשוי להצביע על פגיעה במערכת החיסונית וצריך להדליק נורת אזהרה.

עוד באותו נושא

עכשיו זה רשמי: עייפות כרונית היא מחלה

לכתבה המלאה
אישה סובלת מכאב ראש. ShutterStock
לא כל שפעת מצדיקה ביקור אצל ההמטולוג/ShutterStock

כמובן שלא כל שפעת מצדיקה ביקור אצל ההמטולוג, אך חשוב להכיר את תסמיני המחלה, ובמקרה של כאבים ממושכים או עייפות בלתי מוסברת, רצוי לבצע בדיקת דם כללית שגרתית, שכן באמצעותה ניתן לראות אנמיה, אי ספיקת כליות או סידן גבוה ולא מוסבר. במקרה כזה מומלץ לפנות להמטולוג שיבצע בדיקה של מח העצם על מנת לאשר או לשלול את הימצאותה של המחלה.

כמו כן, מיאלומה נפוצה היא מחלה מאוד אינדיבידואלית מבחינת תסמינים: חלק מהחולים יחושו בכאבי גב וחלק בחולשה. נוסף לכך, יש גם קבוצה של חולים הקרויה "א-תסמינית" – כלומר, אין תסמין ספציפי או שילוב תסמינים המהווים ראיה חותכת להימצאות המחלה.

חשוב לדעת שמיאלומה נפוצה היא מחלה שאינה גרורתית, כלומר, גם אם נעשה זיהוי מאוחר של המחלה, יש לה טיפולים רבים וטובים. היא אינה ניתן לריפוי מלא, אך טיפולים חדשים היום מציעים אפשרויות רבות להארכת חיים: אם לפני 10-12 שנים הטיפול העיקרי היה כימותרפיה והשתלת מח עצם עצמית, כיום ישנו מגוון של תרופות שניתן לשלב. מדובר בתרופות שאינן כימותרפיות ושפוגעות במסלולים ביולוגים פגומים שתורמים להתפתחות של המחלה, ובתרופות שגורמות למערכת החיסונית של החולה להילחם בעצמה במחלה. ההמלצה היא לשלב כמה תרופות הפועלות על ידי מנגנונים שונים.

ד"ר אהרון רונסון הוא רופא בכיר להמטולוגיה בבית החולים שערי צדק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully