וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפלאות הגוף: תסמונת רפונזל - האנשים שאוכלים שיער

14.11.2016 / 7:25

מדובר על מחלה נדירה מאוד וקשה לעיכול. תרתי משמע. אלה הסובלים ממנה יהיו לרוב נשים, שברקע שלהן מתקיימת ככל הנראה מחלת נפש. מה התסמינים ואיך ניתן להתגבר על המחלה?

אישה צעירה עם "שפם" מזוייף משיער. ShutterStock
70 אחוזים מהסובלים מהתסמונת הן נשים/ShutterStock

תסמונת רפונזל, או בשמה הרפואי טריכופאגיה Trichophagi, היא מצב רפואי נדיר שבו אנשים בולעים את שערות ראשם ואלה מצטברות במערכת העיכול, בעיקר בקיבה ובמעי הדק. צבר השיער הולך ומצטבר וגורם בסופו של דבר לחסימה של צינור העיכול, כתוצאה מכדור שיער המכונה טריכובזואר. בספרות הרפואית מתוארים כ-90 מקרים כאלה, אולם המספרים בפועל הם ככל הנראה גדולים יותר.

אנשים הסובלים מטכירוטלמניה - שהיא הפרעה שגורמת למריטת שיער אובססיבית, נמצאים בסיכון מוגבר לפתח טריכופגיה. לפי מחקרים, בין 20 ל-25 אחוזים מהסובלים מטריכוטלומניה נטו גם לבלוע שיערות. רוב המקרים תוארו בקרב צעירים, ילדים ואנשים בגילאי ה-20, מתוכם 70 אחוזים נשים. עם זאת, ישנם גם דיווחים על פעוט אחד ועל מטופל שאובחן בגיל 55.

עוד בנושא:
אנשי הזאב: התופעה הנדירה שמכסה את כל הגוף בשיער
ארגיריה: התסמונת שהופכת אנשים לכחולים
7 מאכלים שיסדרו לכם שיער יפה ובריא

הפרעה פסיכיאטרית

התופעה נקשרה לא אחת להפרעות פסיכיאטריות שונות וגם למצבים של מוגבלות שכלית. יחד עם זאת, התופעה תוארה גם בהקשר של תסמונת פיקה - מצב רפואי שבו אנשים אוכלים דברים שאינם אוכל (כמו גירים, חול וגם שיער). פיקה יכולה להופיע כהפרעת אכילה בפני עצמה או כביטוי נדיר למחסור חמור בברזל.

ברוב המקרים התלונות הראשונות של התסמונת יהיו כאבי בטן, בחילות והקאות. תסמינים נוספים יכולים לכלול בטן נפוחה, ירידה בתיאבון,ירידה במשקל ועצירות. במקרים נדירים יש חשש גם להתנקבות של המעי. רק לאחרונה תואר מקרה בכתב העת הרפואי BMJ של מטופלת אמריקנית בת 38 מאריזונה שפנתה לבית חולים עם בטן תפוחה, הקאות ועצירות. למרות שרוב הבדיקות לא הצליחו לזהות את הסיבה לתלונותיה החליטו הרופאים לנתח אותה כדי לזהות את הסיבה. הם נדהמו למצוא כדור שיער במימדים של 15 על 10 ס"מ שחסם את קיבתה עם זנב שיער שהמשיך לתוך המעי הדק שלה.

בחורה עם שיער ארוך בטבע. ShutterStock
לא למאכל/ShutterStock

במאמר שפורסם ב- New England Journal of Medicine דווח על סיפורה של אישה בת 18 שבבטנה נמצא גוש שיער ששקל לא פחות מ-10 קילוגרם. גם היא בדומה למטופלת הראשונה נאלצה לעבור ניתוח חירום כדי להסיר אותו.

איך מטפלים?

כאשר המטופל מופיע כבר עם הסיבוך של התופעה, כלומר עם חסימה של צינור העיכול, ברוב המקרים, נדרש ניתוח על מנת להוציא את כדור השיער בחתיכה אחת. ישנן טכניקות נוספות כמו המסת השיער באופן כימי או הוצאתו באמצעות צינור שמוכנס דרך הפה (בצורה אנדוסקופית).

באשר לטיפול בבעיה הבסיסית, טריכופגיה (אכילת שיער) וטריכוטילומניה (תלישת שיער) נחשבות הפרעות פסיכיאטריות ולכן חשוב להיוועץ בנושא עם פסיכיאטר על מנת לאמת את האבחון ולקבל טיפול. ישנן גישות טיפוליות שונות שמטרתן הסופית היא כמובן לעזור להפסיק את הצורך בפעולה החוזרת של תלישת שיער ואכילתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully