וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הקשר בין שימוש באפידורל ודיכאון לאחר לידה?

7.11.2016 / 6:47

לפי הערכות רשמיות אחת מכל שש נשים תסבול מהתופעה שנשים רבות מעדיפות שלא לדבר עליה. הסטטיסטיקה הגבוהה הזו הובילה חוקרים לנסות ולמצוא מה הם חלק מהגורמים לדיכאון הזה והאם ניתן לנטרל אותם

צילום מסך

בווידיאו: לידה בשידור חי בפייסבוק

האם הפגת הכאבים בזמן הלידה יכולה להפחית את הסיכון עבור היולדות ללקות בדיכאון לאחר לידה? בכנס של איגוד המרדימים האמריקאים שנערך בשבוע שעבר בשיקגו, חשפו צוות חוקרים את ממצאיהם - לפיהם נשים שמקבלות אפידורל במהלך הלידה נוטות פחות לפתח דיכאון שלאחר לידה.

הרציונל מאחורי ההחלטה לבדוק את הקשר האפשרי בין מתן אפידורל בלידה ודיכאון שלאחר לידה מבוסס על ההנחה שחוויית הלידה היא בעלת השלכות משמעותיות על היולדת לא רק במהלך הלידה, אלא גם בהמשך הדרך. "כאבי הלידה משפיעים על הרבה מעבר לחוויית הלידה", אמרה ד"ר גרייס לים מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת פיטסבורג שהובילה את צוות המחקר.

"הכאב עלול להיות מזיק פסיכולוגית עבור נשים מסוימות, והוא עשוי לשחק תפקיד משמעותי בהתפתחות דיכאון שלאחר לידה", אמרה לעמיתיה ד"ר לים והוסיפה כי צוות החוקרים מצא שנשים מסוימות שכאבן שוכך באופן יעיל הודות לאפידורל, הן בעלות סיכויים פחותים לפתח דיכאון שלאחר לידה.

עוד בנושא:
מחקר ישראלי: חרדה אצל האם משפיעה על אופן הלידה
מה התפקיד של בן הזוג בלידה טבעית?
המדריך לתנוחות לידה

אפידורל. ShutterStock
לכאב יש תפקיד בדיכאון שלאחר הלידה/ShutterStock

החוקרים התחקו אחר רשומותיהן של 201 נשים שקיבלו אפידורל והעריכו את את מידת הכאב של היולדות בסולם של 0 עד 10 (תוך שליטה על משתנים אחרים שעשויים לגרום להתפתחות דיכאון שלאחר לידה, כמו דיכאון וחרדה קיימים). הם יצרו מדד אותו כינו אחוז השיפור בכאב במהלך הלידה, לאחר מתן האפידורל. הסיכון לפתח דיכאון בקרב אותן נשים הוערך אז באמצעות סולם מקובל בתחום, המכונה סולם הדיכאון לאחר לידה של אדינבורו (EPDS), שישה שבועות לאחר הלידה. החוקרים מצאו כי ככל שהשיפור בהפגת הכאב בקרב נשים היה גדול יותר, הסיכויים שלהן לפתח דיכאון שלאחר לידה לפי הנוסחה הסקוטית המקובלת היו פחותים.

עוד באותו נושא

בעצב תלדי: למה לא מדברים על דיכאון אחרי לידה?

לכתבה המלאה

פחות כאב, פחות דיכאון

"מצאנו קשר בין נשים שחוות פחות כאב במהלך הלידה וסיכון מופחת להתפתחות דיכאון שלאחר לידה, אבל אנחנו לא יכולים להגיד בפה מלא שאפידורל ימנע לחלוטין את המצב", אמרה ד"ר לים. לדבריה, ישנם גורמים אחרים שעשויים אף הם להוביל להתפתחות דיכאון לאחר לידה כמו שינויים הורמונליים ופסיכולוגיים, תמיכה חברתית, והיסטוריה של הפרעות פסיכיאטריות.

החוקרים סיימו בכך שכאב במהלך הלידה עשוי להיות בעייתי יותר ולהעלות את הסיכון לדיכאון שלאחר לידה בקרב נשים מסוימות מאשר אחרות. הם קראו למחקר נוסף כדי לזהות את הנשים שנמצאות בסיכון גבוה יותר לחוות כאבי לידה קשים ואשר יפיקו תועלת מאפידורל, תוך הפחתת הסיכון והשפעת הכאב על התאוששות היולדת לאחר הלידה.

אחת מכל שש נשים, או בין 10 ל- 15 אחוז, סובלות מדיכאון שלאחר לידה, לפי הערכות רשמיות. המאפיינים הם שונים ומגוונים וכוללים מצב רוח ירוד או עצבות רוב היום, אובדן עניין והנאה, חוסר תיאבון או אכילת יתר, בעיות שינה ותחושת אי שקט ומתח, עייפות וחוסר מרץ, הערכה עצמית נמוכה או רגשות אשמה, בכי ממושך, עצבנות ועוד. לתופעה גם משמעויות חברתיות, ונשים רבות מתביישות להודות במצבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully