וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: דיווח ראשון על מקרה של פטריה קטלנית שהרגה 4 אנשים

6.11.2016 / 16:00

בסוף השבוע האחרון התפרסם דו"ח של המרכז לבקרת ומניעת מחלות בארצות הברית שחשף את המצאותה של פטריה שאינה מגיבה לטיפולים כנגדה. עד כה, לפי הידוע, מתו 4 חולים, ובארה"ב מתייחסים אליה כ"איום מתהווה"

אילוסטרציה. ShutterStock
מתפשטת בעיקר בבתי חולים ומרפאות/ShutterStock

מקרים ראשונים של הידבקות בפטריה העמידה לרוב סוגי הטיפול נגדה התגלו בארצות הברית בשלושת השנים האחרונות, כך הודיעו רשויות הבריאות האמריקאיות ביום שישי האחרון. הפטריה ששמה קנדידה אוריס (Candida auris) עלולה במקרים מסוימים להיכנס למחזור הדם, להתפשט לאיברים שונים בגוף ולחולל זיהומים פולשניים.

המרכז לבקרת ומניעת מחלות בארצות הברית (CDC) החל לחקור בחודש יוני האחרון את הימצאותה של הפטריה בקרב חולים בארצות הברית והורה לבתי חולים ומתקנים רפואיים אחרים לדווח על מקרים רלוונטיים.

על פי הדיווח של ה-CDC שפורסם כאמור בסוף השבוע, בשלושת השנים האחרונות, התגלו 13 אנשים שנדבקו בפטריה, כאשר ארבעה מהם מתו. יחד עם זאת, מבהירים במרכז כי לא ברור אם מקרי המוות הם תוצאה של הזיהום הפטרייתי או של מחלות הרקע מהם סבלו החולים, ביניהן גידולים סרטניים, מחלות הקשורות לכלי הדם או למערכת החיסון. המקרים ארעו בין החודשים מאי 2013 לאוגוסט 2016, שבעה מהם דווחו במדינות אילינוי, מרילנד, ניו ג'רזי וניו יורק. בנוסף, על פי הדיווח הפטריה מתפשטת בעיקר בבתי חולים ומרפאות (לאחר שאותו זן של פטריה התגלה אצל חולים שונים במחלקות נפרדות באותו בית חולים באילינוי, למשל).

עוד בנושא:
האם אלצהיימר נגרם על ידי פטריה?
כך תגרמי לפטרייה לא לחזור
קרוהן: פטריה ושני חיידקי מעי גורמים למחלה

איום מתהווה

"אנחנו צריכים לפעול עכשיו כדי להבין טוב יותר, להכיל ולעצור את התפשטות הפטריה הזו שעמידה לתרופות", אמר מנהל ה- CDC ד"ר טום פרידן בהודעה לעיתונות. "זהו איום מתהווה ואנחנו צריכים להגן על החולים הפגיעים ואחרים", הוסיף.

בעיה נוספת בהקשר של הפטריה היא עצם הזיהוי שלה. נדרשות שיטות זיהוי מיוחדות כדי להבחין בין הקנדידה אוריס לבין זיהומים פטרתיים אחרים (כמו קנדידה נפוצה) ולפיכך הזיהוי השגוי עלול להוביל גם לטיפול לא נכון.

בקטריות על כף יד של ילד. Tasha Sturm, צילום מסך
קשה לזהות את הפטריה/צילום מסך, Tasha Sturm

המקרה הראשון שדווח עליו של קנדידה אוריס הגיע מיפן בשנת 2009. מאז דווחו מקרי הדבקה בפטריה גם בהודו, דרום קוריאה, דרום אפריקה, קולומביה, ונצואלה, בריטניה, ואף בישראל. לפי דו"ח ה- CDC, הזנים שנמצאו אצל הפציינטים האמריקאים קשורים לזנים שהתגלו בדרום אסיה ודרום אמריקה, אך החולים לא טיילו או תחזקו קשרים עם אנשים מאזורים אלה. "נראה כי הקנדידה אוריס הגיעה לארצות הברית רק בשנים האחרונות", אמר ד"ר תום צ'ילר מה- CDC, והוסיף כי חוקרים עובדים במלוא המרץ להבין את הפטריה כדי לפתח הנחיות שיגנו על מי שנמצא בסיכון לחטוף אותן.

החשש של מומחים וגופי בריאות ברחבי העולם גבר בשנים האחרונות נוכח העמידות שמפתחות הפטריות בשנים האחרונות לשלל תרופות וטיפולים. לאחרונה חוקרים אף הזהירו כי מיליוני בני אדם נמצאים בסכנה בשל הפטריות העמידות.

אחד המחקרים שנעשו לאחרונה טען כי שיעור המוות מזיהום הפטריה עומד על 50 אחוזים במספר מדינות. חלק מהזנים של הפטריה עמידים לשלושה סוגים של טיפולים אנטי פטרתיים. "הניסיון מחוץ לארצות הברית מראה שלקנדידה אוריס פוטנציאל גבוה לגרום להתפרצויות במתקני בריאות", אמרו ב- CDC.

מיליוני בני אדם בסכנה

חוקרים טענו לאחרונה כי פטריות המפתחות עמידות לתרופות עשויות לשים מיליוני בני אדם בסכנה, בעיקר כאלה עם מערכת חיסונית חלשה. הם הסבירו כי האיום גובר בעקבות שימוש הולך וגדל בחומרים קולטי פטריות בקרב חקלאים. הפתוגנים (המנגנונים הגורמים להתפתחותן והתפרצותן של מחלות) בפטריה מגיבים לשימוש הגובר בחומרים קוטלי פטריות ומפתחים עמידות, ולאורך זמן מוטציות של גנים בודדים עשויות להוביל לפיתוחו של זן חדש של פטריה עם עמידות גבוהה לתרופות אנטיביוטיות.

פטריות הן מיקרו-אורגניזמים המופצים לכל עבר באמצעות נבגים, אותם בני אדם יכולים לשאוף, או שהם מתמקמים על העור, כמו במקרה של הקנדידה אורליס. לרוב ניתן לטפל במגוון התחלואים של הפטריות, אך יש מחלות להן השלכות רציניות יותר, במיוחד עבור חולים עם מערכת חיסונית חלשה.
לפי הנתונים של ה- CDC, ישנם מעל ל- 1.5 מיליון זני פטריות על כדור הארץ, מתוכם 300 ידועים למדע ככאלה הגורמים לתחלואה בקרב בני אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully