וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שניים בנחיר אחד: למה האף שלנו נסתם רק בצד אחד?

2.11.2016 / 7:00

בטח מוכרת לכם התופעה הזאת שכשאתם מצוננים, משום מה נחיר אחד שלכם מרגיש כאילו סתמו אותו במלט בעוד השני נוטף ודולף ללא הכרה. ובכן, התרופה לסרטן יכולה לחכות עד שהמדע יסיים לפצח את החידה הזאת

חוקרים מאוניברסיטת MIT צילמו אנשים מתעטשים במצלמות במהירות גבוהה כדי להבין איך מחלות מתפזרות ועוברות באוויר/Massachusetts Institute of Technology

בווידאו: יאק! ככה נראה אפצ'י בהילוך איטי

האף שלכם הוא מקום מופלא ומסתורי שבו – מסיבה עלומה כלשהי, כשאתם מצוננים נחיר אחד נסתם לחלוטין בעוד השני מטפטף כמו שחי באוגוסט. עד היום אולי הנחתם שהסוגיה הזאת לנצח תיוותר אחת מסודות היקום הבלתי מפוצחים. אבל לא כך בעולם המדע, שמסתבר שיש בו מי ששוקד על פיתרון התעלומה הזאת ואף סבור שהמפתח נמצא במכנסיים שלכם, ולא בכיס.

אם לדייק, מומחים סבורים שאלה הפין והדגדגן עצמם שמשפיעים על התופעה הזאת. מסתבר שאותה רקמה ספוגית שמרכיבה את האיברים הללו מצויה גם בתוך האף. למעשה, הסיבה שבעת צינון נחיר אחד מרגיש לכם חסום וסתום לחלוטין בעוד השני דולף נזלת ללא הרף היא הודות למעין 'מנגנון פיצוי אנטומי' – הסביר ד"ר קארל קרוצלניקי, חוקר אוסטרלי שבחן את הנושא הזה במסגרת עבודתו המדעית.

עוד בנושא:
לבריאות! הנערה שמתעטשת 8,000 פעם ביום
מה צבע הנזלת אומר על הבריאות שלכם?
אני רק שאלה: למה אנשים כל כך אוהבים לחטט באף?

אף. ShutterStock
אחד עובד, השני נח/ShutterStock

בתכנית הרדיו שהוא מגיש, הסביר ד"ר קרוצלניקי ש"הרקמה הזקפתית שבאף מתפקדת במחזוריות תמידית שמסייעת לווסת זרימת אוויר וריחות אל ומהאף". בגדול, מה שהנחיריים שלכם עושים זה לחלק את נטל העבודה ביניהם. נחיר אחד ממשיך לעבוד כרגיל, ובכך מאפשר לנחיר השני לנוח ולהתאושש. לאחר כמה שעות הם מתחלפים. מערכת העצבים האוטונומית שלכם – ששולטת בתהליכים גופניים כמו עיכול וקצב הלב – לוקחת פיקוד על המשמרות שלהם. אותה מערכת שגורמת לזקפה או גירוי מיני בדגדגן שולטת גם בפתיחה ובחסימה של שתי מערות האף, שמתנפחות ואז מתרוקנות וחוזר חלילה.

זה לא שהאף שלכם מתגרה מינית, מן הסתם. אבל תחושת הגודש והחסימה מתעצמת כשאתם חולים. החסימה לסירוגין של הנחיריים (שמתרחשת בכל יום באופן שגרתי) הופכת מורגשת יותר משום שכל הרקמות באף שלכם מגורות ומודלקות יותר.

מה זה הריח הזה?

עם זאת, יש סיבה נוספת שהאף שלכם פועל כפי שהוא פועל, פרט לצורך לספק לנחיריים מנוחה מדי פעם. המנגנון הזה מסייע לכם גם לשמור על חדותו של חוש הריח. גם קולטני הריח באף פועלים בטנדם. ישנן ניחוחות שקל יותר להבחין בהם כשהם נכנסים לאף בזרם אוויר מהיר ואינטנסיבי (הרחה מהירה), ואילו ריחות אחרים קל יותר לתפוס בהרחה איטית יותר. ולכן, לעובדה שיש לכם שני נתיבי אוויר חוטמיים שהאוויר מסוגל לעבור בהם במהירויות שונות יש יתרון בהבחנה ובעיבוד של סוגים שונים של ריחות.

התחלופה בין הנחיריים מאפשרת גם למוקוס ולזיפי השיער הזעירים באף (כן, כן, לכולם יש שיערות באף. גם לך) הפוגה ממשבי האוויר שחולפים דרכם לאורך כל היום. וזה מסייע במניעת יובש וסדקים ברקמות האף הפנימיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully