וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מעיין הנעורים מתחבא בתוך ברוקולי?

1.11.2016 / 7:10

חוקרים הצליחו לעצור תהליכים פיזיים הקשורים להזדקנות באמצעות תרכובת אורגנית המצויה בין היתר באבוקדו, ברוקולי ומלפפונים. אם כי, בינתיים - רק בעכברים. האם בקרוב יצליחו לעצור גם את ההזדקנות שלנו?

ברוקולי בקערה. ShutterStock
אנטי אייג'ינג. ברוקולי/ShutterStock

כבר שנים שמדענים ברחבי העולם מנסים לפצח את הנוסחה שתנצח את הזיקנה ותסייע לגוף שלנו להישאר בריא וצעיר. כעת חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון במיזורי ובאוניברסיטת קיו בטוקיו יפן סבורים כי הם פיצחו את הנוסחה. לפחות לגבי עכברים.

החוקרים ניסו לבחון את השפעותיה של תרכובת המצויה באופן טבעי בירקות ופירות כגון ברוקולי, מלפפון ואבוקדו, על עכברים, וגילו כי היא בעלת סגולות "אנטי אייג'ינג" הנאבקות בתהליכים המתרחשים במהלך ההזדקנות. מחקרם, שפורסם השבוע בכתב העת Cell Metabolism, הוכיח כי התרכובת הזו סיכלה את ההתפתחות של תופעות גופניות הקשורות בזיקנה. במקביל לפרסום ממצאי המחקר על עכברים, החל ניסוי קליני על בני אדם ביפן.

עוד בנושא:
ואולי דווקא רימון הוא המפתח לאריכות חיים?
פעילות גופנית מאטה את הזדקנות המוח ב-10 שנים

שאלה של אנרגיה

הניסוי מבוסס על תפיסה ההולכת ונעשית פופולרית בשנים האחרונות בעולם הרפואה, לפיה חלק מרכזי בבריאות האדם תלוי באופן שבו הגוף מייצר ומנצל אנרגיה. היכולת של תאים בגוף להפיק אנרגיה יורדת עם הגיל, ויש חוקרים המאמינים כי אובדן היעילות בשרשרת אספקת האנרגיה משחק תפקיד מרכזי בתהליך ההזדקנות בגופנו.

בעקבות מחקרים קודמים בנושא, התגלה כי תרכובת אורגנית המכונה NAD (Nicotinamide Adenine Dinucleotide), הממלאת תפקיד מרכזי בתהליכי הפקת וייצור האנרגיה בגוף, פוחתת בגוף בקרב עכברים מזדקנים. החוקרים ניסו לתת את את התרכובת ישירות לעכברים, אך ללא הועיל.

במחקר החדש, החוקרים בחנו תרכובת דומה, NMN, שנספגת בגוף באמצעות מי השתייה, ונהפכת ל- NAD במספר רקמות בגוף. "רצינו לוודא שכשאנחנו נותנים את התרכובת באמצעות מי שתיה, זה יגיע לרקמות ולמחזור הדם. הנתונים שאספנו מראים כי ספיגת ה-NMN מתרחשת מהר מאוד", אמרו החוקרים.

שעון חול. ShutterStock
האם זה מה שיעצור את הזמן?/ShutterStock

בכדי לקבוע את ההשפעות ארוכות הטווח של מתן התרכבות, החוקרים חקרו שלוש קבוצות של עכברים בריאים. החל מגיל חמישה חודשים, קבוצה אחת קיבלה מים עם מינון גבוה של תרכובת NMN, קבוצה אחרת קיבלה מינון נמוך של התרכובת במים וקבוצה שלישית, קבוצת הבקרה, לא קיבלה את התרכובת. החוקרים השוו מגוון היבטים פיזיולוגיים בקרב שלושת הקבוצות, תחילה בגיל חמישה חודשים, ואז כל שלושה חודשים עד שהגיעו לגיל 17 חודשים (עכברי מעבדה חיים כשנתיים בממוצע).

אפילו המשקל השתפר

החוקרים מצאו מגוון השפעות מועילות של התרכובת, בין היתר על שרירים שלדיים, תפקוד הכבד, דחיסות העצם והשריר, פעולת העיניים (והרשתית באופן פרטני) תפקוד מערכת החיסון ורמות פעילות פיזית ומשקל הגוף.

היתרונות הבריאותיים נראו רק בקרב עכברים מבוגרים. "כשנתנו את התרכובת לעכברים הצעירים יותר, הם לא הפכו לעכברים צעירים ובריאים יותר", אמר ד"ר שין איצ'ירו אימאי, מצוות החוקרים, לעיתון האינדנפדנט הבריטי. "תוספת של תרכובת ה-NMN לא השפיעה על עכברים צעירים מאחר והם ייצרו מספיק NMN משלהם. אנחנו חושדים שהדלקתיות הגוברת בגוף יחד עם ההזדקנות מפחיתה את היכולת של הגוף לייצר את התרכובת", הוסיף.

החוקרים מצאו כי התרכובת מסייעת לחילוף החומרים האנרגטי על ידי שיפור התפקוד של המיטוכונדריה, מעין "תחנת כוח" בתוך התא. עוד מצאו החוקרים כי העכברים שניתנה להם התרכובת עלו פחות במשקל גם אם צרכו יותר מזון, מאחר והמטובליזם המשופר שלהם ייצר יותר אנרגיה לפעילות גופנית. החוקרים גילו עוד שגם תפקוד הרשתית בקרב העכברים המבוגרים שניתנה להם התרכובת היה טוב יותר.

איש זקן. ShutterStock
השלב הבא - בני אדם/ShutterStock

"במחקרים קודמים ראינו חוסר תפקוד מטובולי בגוף המזדקן, אך כעת לאור מתן התרכובת, חוסר התפקוד הזה התהפך", כתבו החוקרים. "מצאנו כי רמות חילוף החומרים והאנרגיה בקרב עכברים מזדקנים שניתנה להם התרכובת דמו לאלה של עכברים צעירים", אמר ד"ר אימאי.

"הראנו דרך לעצור את ההידרדרות הגופנית שאנו רואים בעכברים מזדקנים", אמר. "מאחר ותאים אנושיים מסתמכים על אותם תהליכי ייצור אנרגיה כגון אלה של העכברים, אנחנו מלאי תקווה שנצליח לתרגם את הממצא הזה לאמצעי שבזכותו אנשים יוכלו להישאר בריאים יותר ככל שהם מזדקנים", הוסיף אימאי.

אימאי וצוות עמיתיו עובדים כעת על ניסויים קליניים בשלב הראשון לבחון את יעילות התרכבות ובטיחותה בקרב אנשים בריאים. שלב זה החל מוקדם יותר השנה באוניברסיטת קיו בטוקיו. החוקרים אופטימיים לגבי האפשרות שתוצאות דומות יקבלו אצל בני אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully