וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלום עליכם: מה החלומות שלכם אומרים עליכם?

אור יניר

31.10.2016 / 6:49

אנחנו לא מתיימרים לפרש חלומות, ולא תשמעו כאן הבטחות על סכום כסף מפתיע שיגיע אליכם בקרוב, אבל יש כמה חלומות שחוזרים על עצמם בגרסאות שונות בכל נקודה וזמן בעולם, ויש להם משמעות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לפעמים הנפילה מצביעה דווקא על שחרור/מערכת וואלה!, צילום מסך

במשך ההיסטוריה כולה - החל ביוסף, דרך פרויד ועד מדעי המוח של היום - חלומות מושכים אותנו ומציתים את הדמיון שלנו. גם אם אתם לא זוכרים שחלמתם, כל בני האדם חולמים למשך כשעה וחצי עד שעתיים בכל לילה. חלומות יכולים להיות מפחידים או מענגים, הם יכולים להוות השראה לרעיונות גדולים (הפסיכולוג קארל יונג למשל, הגה את רעיון התת מודע הקולקטיבי בעקבות חלום) והם יכולים לעזור לנו לקדם פתרונות לבעיות אמיתיות.

עוד בנושא:
לא ממש ליל מנוחה: איך מתמודדים עם סיוטים אצל ילדים?
על הקצה: 7 סימנים שאתם באזור המסוכן של הסטרס
מתקשים להירדם? הטריק המוזר שיעזור לכם לישון טוב בלילה

בעוד שכל חלום הוא סובייקטיבי ומשתנה מאדם לאדם, יש אלמנטים משותפים ואוניברסליים שחוצים זמנים ותרבויות. הפסיכולוג והפילוסוף אריך פרום כינה את החלומות "שפה שנשכחה". שפת החלומות היא שפה אוניברסלית המשותפת לכלל המין האנושי שבה שולטים מושגים אחרים מאשר חלל וזמן. אז מה יכולים להגיד החלומות שלכם? הנה כמה חלומות שחוזרים על עצמם בגרסאות שונות בכל נקודה וזמן בעולם.

מרדף
מדובר באחד מסוגי החלומות המדווחים ביותר, וגם אחד מאלה שקל באופן יחסי לזכור בגלל החרדה שאנחנו חשים בו. הסיבה להופעת חלום מהסוג הזה היא בדרך כלל לא פחד ממרדף, אלא הדבר שממנו אנחנו בורחים. חלומות מרדף יכולים לעזור לנו להבין שאולי יש משהו בחיים שאנחנו לא מקדישים לו מספיק תשומת לב ובורחים מהתמודדות איתו.

אישה ישנה. ShutterStock
מי רודף אחריך?/ShutterStock

תעופה
מי לא חלם לפחות פעם אחת שהוא עף? תעופה בחלום, וכמה היא טובה או לא, מתייחסת הרבה פעמים לכמה שליטה אנחנו מרגישים שיש לנו בחיים וכמה אנחנו בטוחים ביכולת שלנו להשיג מטרות. תעופה גבוהה ומושלמת אה-לה-סופרמן היא אחד החלומות האופוריים ביותר שישנם, והיא מצביעה על שליטה וביטחון. מנגד, תעופה נמוכה, רפרוף קרוב לאדמה או הסתבכות במכשולים כמו למשל חוטי חשמל מצביעה על תחושת שליטה נמוכה וביטחון נמוך ביכולת להשיג מטרה.

נפילה
נפילה היא אחת התחושות הנפוצות בזמן שינה (בניגוד לתחושת נפילה בזמן הירדמות שהיא תופעה פיזיולוגית). לא כל חלומות הנפילה הם מפחידים או שליליים – מספר גדול של אנשים מדווחים על נפילה איטית ורכה, כמו נוצה, שמצביעה דווקא על רוגע ועל שחרור. חלומות נפילה אחרים יכולים להיות מאוד מבהילים, בעיקר אם מדובר בנפילה מהירה וחסרת שליטה, והרבה פעמים מצביעים על כך שמשהו בחיים שלנו יוצא מכלל שליטה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
סופרמן. ShutterStock
עפים אה-לה-סופרמן? סחטיין על הביטחון/ShutterStock

עירום
לא מדובר בחלומות ארוטיים, אלא בחלומות בהם שכחנו ללבוש מכנסיים לפגישה חשובה, למשל. עירום מהסוג הזה שמופיע בחלום יכול לבטא פגיעות או חשיפה רגשית ופסיכולוגית. חקירה מעמיקה יותר של חלום מהסוג הזה יכולה לספק לנו הבנה עמוקה יותר בהתאם לחלק הגוף החשוף.

כיתה או בית ספר
גם זו אחת מהסיטואציות הנפוצות ביותר בחלומות – אנחנו מוצאים את עצמנו בכיתה או בבית ספר, הרבה פעמים כאשר אנחנו צריכים לעבור איזה מבחן שלא התכוננו אליו בחלום. זו דוגמה מצוינת למשחק מילים חלומי – המוח משתמש במילה או ברעיון ונותן לו הגדרה אחרת. ה"שיעור" או ה"מבחן" שאנחנו מתמודדים איתו בחלום בכיתה או בבית הספר הוא לעיתים קרובות משהו שאנחנו צריכים ללמוד מהעבר שלנו – זו אחת הסיבות לכך שמי שמדווחים על חלומות מהסוג הזה הם דווקא אלו שסיימו את לימודיהם מזמן.

כיתה ריקה. ShutterStock
אכן, סיוט. כיתה/ShutterStock
"אין שני אנשים שחולמים את אותו החלום, ואין שני אנשים שאותו חלום יהיה עבורם אותו הדבר"

חשוב לזכור שלמרות העובדה שהסמלים המשותפים הרבים בין חלומות והאוניברסליות שלהם, אין שני אנשים שחולמים את אותו החלום, ואין שני אנשים שאותו חלום יהיה עבורם אותו הדבר. מדובר, למרות הכל, בחוויה אישית המשתנה מאדם לאדם, ולכל אחד מאיתנו אותו הדבר יסמל דברים שונים.

רק החולם עצמו (גם אם בסיוע של איש מקצוע) הוא זה שיכול לפרש את משמעות החלום עבורו וכיצד הסמלים בחלום והמשמעות שלהם קשורה לאירועים המתרחשים בחייו.

אור יניר הוא פסיכותרפיסט ודוקטורנט לפסיכותרפיה אקזיסטנציאליסטית

  • עוד באותו נושא:
  • חלומות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully