וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 סיבות שבגללן אתם לא מצליחים להוריד את הבטן

30.10.2016 / 6:27

השמנה בטנית היא אחד המוקשים הגדולים עבור רבים מאיתנו שמעוניינים לרדת במשקל, במיוחד אחרי החגים. אבל לפעמים אפילו כשכבר מתחילים לרדת במשקל, הכרס נותרת סרבנית. למה זה קורה?

צילום מסך

בווידאו: 5 תרגילים לחיטוב הבטן שאתם יכולים לעשות בסלון

שומן בטני ידוע לשמצה, קודם כל בשל היותו גורם סיכון למחלות לב ולסוכרת, ושנית משום שרבים מרגישים שמאתגר במיוחד להיפטר ממנו. האמת היא, ששומן בטני אינו בהכרח השומן שקשה ביותר להוריד. אמנם, ישנם לא מעט אנשים שעבורם הבטן היא האזור האחרון שממנו הם מרזים, אבל עבור אחרים אזורי גוף אחרים הם בעייתיים. זה מאוד תלוי במבנה הגוף וגם בעוד כמה גורמים, הנה כמה מהם:

עוד בנושא:
חוקרים גילו: זו הדרך היעילה ביותר להפטר מהכרס
תכירו את תרגיל הבטן המושלם - פלאנק
7 דברים שיעזרו לכם להוריד את הבטן תוך 24 שעות

מין
הגוף הנשי מיומן יותר מזה הגברי באחסון אנרגיה בתאי שומן, והן נוטות לאגור יותר שומן באזורים שמתחת לטבור וסביב הירכיים והישבן, מאשר בבטן העליונה או בזרועות. גברים לעומת זאת, נוטים לאגור את השומן קודם כל באזור הבטן והחזה, לפני שהוא מתפשט לאזורים אחרים בגוף.

גנטיקה
לאנשים שונים גופים שונים, וישנם אנשים ש"מתוכנתים" להשמנה בטנית יותר מאשר אחרים.

השמנה בטנית. ShutterStock
נחשב לאזור בעייתי אצל רבים/ShutterStock

הורמונים
ישנן ראיות מדעיות שלהורמונים מסויימים יש השפעה על המיקום שבו נאגר השומן בגוף.

קורטיזול
רמות עודפות וגבוהות במיוחד של קורטיזול (הורמון הלחץ) שיכולות להגרם כתוצאה מחשיפה גבוהה למצוקה רגשית, פסיכולוגית או פיזית עלולה להוביל לצבירת שומן באזור הבטן או לתזוזה של שומן שכבר קיים בגוף לאזור הבטן.

אינסולין
רמות אינסולין גבוהות גם הן יכולות להוביל להשמנה בטנית. וישנן סברות רבות שקושרות בין אינסולין והשמנה באזור המותניים (מה שמכונה גם: love handles).

טסטוסטרון
אצל גברים, רמות נמוכות של טסטוסטרון מובילות להשמנה בטנית. ואילו אצל נשים, דווקא רמות גבוהות של ההורמון הגברי הזה עלולות לגרום לאותה תוצאה בדיוק.

אסטרוגן
רמות גבוהות של אסטרוגן מובילות לצבירת שומן מוגברת בגוף.

אישה מנסה ללבוש ג'ינס צמוד. ShutterStock
יש אנשים שגופם מתוכנת לאגור יותר שומן בבטן/ShutterStock

זרימת דם
גורם זה קשור לא רק לאזורים שבהם מצטבר השומן אלא גם לאופן שבו זה קורה. מחקר מצא שזרימת דם חזקה יותר לאזורים מסויימים בגוף עשויה להגביר את תהליכי פירוק השומן בהם. זו אחת הסיבות שבגללן אנחנו נוטים לסבול פחות מהשמנה ברגליים ובזרועות.

הומאוסטזה
לגוף האדם יש כמה מנגנוני הגנה מובנים ונטיה טבעית לשימור רמות האנרגיה בכל מצב. אם תרדו במשקל במהירות למשל, הגוף שלכם יגיב אינסטינקטיבית בהאטה של שריפת האנרגיה במנוחה ויקצה לגוף שלכם פחות אנרגיה לשימוש בפעילויות גופניות. ניתן בהחלט להתגבר על המכשולים הללו באמצעות כוח רצון והתמדה, אבל זו לא הדרך הטובה ביותר לרזות וייתכן שתתקשו גם להחזיר את קצב שריפת האנרגיה שלכם לרמות המקוריות. הומאוסטזה (הליך ויסות פנימי של הגוף שמטרתו לשמור על איזון מערכתי) אינה האשמה בהשמנה שלכם, והיא אינה אחראית גם להרזיה. היא פשוט סיבה טובה לעשות דברים לאט ולהתמקד בהפחתת השומן ולא בהפחתת המשקל בלבד. והיא יכולה בעת הצורך גם להוות תירוץ טוב ומקור לנחמה עבור מי שמתקשים לרדת במשקל.

שעון ריצה. ShutterStock
אל תנוחו על זרי הדפנה, הגבירו מאמץ/ShutterStock

פעילות גופנית
לא באמת חשבתם שתצליחו להתחמק מזה, נכון? ככל שאנו מתעמלים, גופנו מפתח סיבולת מסויימת ומסתגל לפעילות שאנו עושים, דבר שהופך אותה מעט יותר קלה לביצוע עבורנו (עם הזמן). כתוצאה מכך, גם הגוף שלנו הופך להיות יעיל יותר באופן שבו הוא מאפשר לנו לבצע את הפעילות. דוגמה טובה לכך היא למשל, אם אתם מרימים משקולות, תגלו שעם הזמן תצטרכו להוסיף יותר ויותר משקל על מנת להגיע לאותן רמות מאמץ. או אם אתם נוהגים לרוץ למשל, עם הזמן תראו שאתם מסוגלים לרוץ למרחקים ארוכים יותר ובקצב גבוה יותר מבלי להתעייף.

ככל שאתם מתקדמים באימוניכם ונכנסים לכושר טוב יותר, חשוב שתקפידו להעלות רמת ההישגים שאתם מכוונים אליהם. עם זאת, סף המאמץ הסובייקטיבי שלכם צריך להשאר פחות או יותר אותו הדבר. אם בתחילת הדרך, כששקלתם יותר ורק התחלתם להתאמן רצתם בקצב של 2 ק"מ לשעה, והיום כעבור כמה חודשים של אימונים אתם כבר יכולים לרוץ בקצב של 3 ק"מ לשעה בלי יותר מדי בעיות – אל תנוחו על זרי הדפנה. דחפו את עצמכם להישגים חדשים – רוצו למרחק גדול יותר ומהר יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully