וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנחיות למניעת מוות בעריסה: שינה בחדר ההורים עד גיל שנה

25.10.2016 / 15:31

איגוד רופאי הילדים האמריקאי פרסם הנחיות למניעת מוות בעריסה והחל להמליץ להורים להלין את ילדיהם בחדרם בשנה הראשונה, אבל אף פעם לא באותה מיטה. הנה כל ההמלצות, וההיגיון שעומד מאחוריהם

עיטוף תינוקות. ShutterStock
"ניתן לשלוט בגורמי הסיכון למוות בעריסה"/ShutterStock

אחד הפחדים הגדולים ביותר של הורים לתינוקות צעירים הוא מוות בעריסה. בעוד שרופאים אינם בטוחים לגבי הגורמים למוות בעריסה, יש מספר הנחיות שהוכחו כמורידות את הסיכון לכך. אתמול (שני) פרסם איגוד רופאי הילדים האמריקאי עדכון להנחיות אלה, ושינה חלק מן העקרונות שמנחים הורים רבים.

"על אף שסיבת המוות אינה ידועה, מחקרים מראים שניתן לשלוט בגורמי הסיכון למוות בעריסה ולתאונות קטלניות בסביבת השינה של התינוק, ולהפחית באופן ניכר את מספר מקרי המוות הפתאומי והבלתי צפוי בתינוקות", אמרה היום ד"ר ענת שץ, יו"ר עמותת עתיד לחקר ומניעת מוות פתאומי בקרב תינוקות, בעקבות פרסום ההנחיות. "אנו קוראים להורים ולכל המטפלים בתינוקות להקפיד על האמצעים להפחתת הסיכון למוות בעריסה ולמוות פתאומי הקשור בשינה" הוסיפה.

ההנחיות: שינה בחדר ההורים, על משטחים קשיחים

"שינה במיטה נפרדת בחדר ההורים מפחיתה את הסיכון בכ-50 אחוזים והמקום הבטוח ביותר לשינה לתינוקות היה ועודנו במיטה נפרדת, בסמוך למיטת ההורים"

ההנחיה המרכזית של איגוד רופאי הילדים הוא כי על תינוקות עד גיל שישה חודשים לפחות (ומומלץ אף עד גיל 12 חודשים) לישון בחדר השינה יחד עם ההורים, במקום בחדר נפרד עם מוניטורים למיניהם.

יחד עם זאת, מדגישים הרופאים, אין לתת לתינוק לישון באותה המיטה עם ההורים, מחשש לחנק. "אין לטעות ולראות בהמלצות האיגוד עידוד לשינה משותפת", אמרה שץ בעקבות פרסום ההנחיות. "שינה במיטה נפרדת בחדר ההורים מפחיתה את הסיכון למוות פתאומי בתינוקות בכ-50 אחוזים והמקום הבטוח ביותר לשינה לתינוקות היה ועודנו במיטה נפרדת, בסמוך למיטת ההורים", הסבירה ד"ר שץ.

הנחיה נוספת של רופאי הילדים היא לוודא כי התינוקות ישנים על גבם, על גבי משטחים קשיחים כגון עריסות ועל סדינים מתוחים ולא רפויים, ולהימנע משימוש במצעים רכים כגון שמיכות, כריות, סדינים וצעצועים רכים. "על העריסה להיות תמיד ריקה", נאמר, מאחר ופריטים אלה עשויים לשבש את נשימת התינוק או לגרום להתחממות יתר.

חדר תינוקות. ShutterStock
הוציא את הצעצועים ממיטת התינוק/ShutterStock

הרופאים הדגישו כי אין לתת לתינוק לישון על משטחים רכים כגון ספה או כורסא, גם כשהוא ישן על הורה. "אנחנו יודעים כי המשטחים הללו הם מאוד מסוכנים למקרי מוות בשינה", אמרה ד"ר רייצ'ל מון מאיגוד רופאי הילדים בעת הצגת ההמלצות בכנס שנערך אמש בסן פרנסיסקו.

באחרונה פורסם בכלי תקשורת שונים כי עיטוף תינוקות מעלה את הסיכון למוות בעריסה, אך בהנחיות החדשות לא שוללים עיטוף, כל עוד התינוק שוכב על הגב ולא על הבטן. על פי ההנחיות החדשות, יש סיכון גבוה למוות אם התינוק העטוף יתגלגל לכדי תנוחה על הבטן. לכן, אם עוטפים תינוק יש לוודא כי הוא שוכב על הגב. על השמיכה להיות הדוקה באזור החזה אך יש להשאיר מרווח לירכיים ולברכיים. "אם התינוק מראה סימנים שהוא מנסה להתגלגל, אין לבצע עיטוף", אמרו הרופאים, והוסיפו כי הנחיות נוספות לגבי עיטוף תינוקות צריכות להתקבל בקרב ההורים יחד עם הרופאים שלהם, לפי הצרכים הפיזיולוגיים של התינוקות.

אם את נרדמת בהנקה - הניקי במיטה

הנקה, לדעת הרופאים, עשויה להפחית את הסיכון למקרים של מוות בעריסה. הם מוסיפים כי על אמהות מניקות שחוששות כי הן יירדמו במהלך ההנקה להניק את תינוקן על מיטתן במקום על ספה או כיסאות רכים, וברגע שהאם מתעוררת, עליה להעביר את התינוק למיטתו.

שאר ההנחיות הן שימוש במוצץ בשעת השינה, הקפדה על כל החיסונים המומלצים, וכן לאפשר לתינוק לשכב על הבטן למטרות התפתחויות – אך ורק כשהוא ער. כמו כן הם קוראים להימנע מהסתמכות על מוניטורים המשווקים כמפחיתים את הסיכון לתסמונת.

הרופאים ממליצים גם להימנע לחלוטין מחשיפת התינוק לסביבה שבה מעשנים, שותים אלכוהול או נוטלים סמים לא חוקיים. בנוסף, הם קראו לרופאים ברחבי העולם לנהל שיחות לא שיפוטיות עם משפחות לגבי הרגלי השינה שלהם וקוראים לתקשורת לשמש כלי להעברת המידע להורים.

תינוק על אמו מיד אחרי הלידה. ShutterStock
""אנחנו יודעים שההורים עשויים להיות המומים כשיש תינוק חדש בבית"/ShutterStock

"אנחנו יודעים שההורים עשויים להיות המומים כשיש תינוק חדש בבית ורצינו לספק להם הנחיות פשוטות וברורות כיצד להשכיב את תינוקם לישון", אמרה ד"ר רייצ'ל מון בכנס ביום שני. "אנחנו רוצים לשתף את המידע הזה באופן שלא יפחיד הורים אלא יעזור להסביר את הסיכונים בסביבת שינה לא בטוחה", הוסיפה.

עדיין אין הסבר מדעי לתופעה המפחידה הזו

מוות בעריסה, המכונה באנגלית Sudden Infant Death Syndrome, הוא הגורם המוביל לתמותת תינוקות מתחת לגיל שנה ברחבי העולם. לרוב התסמונת תתרחש אצל תינוקות בטרם מלאו להם שישה חודשים.

רב הנסתר על הגלוי בתופעה זו, בה תינוקות מתים באופן פתאומי וללא אזהרה מראש תוך כדי שינה. לרופאים אין הסברים מדעיים לתופעה ,מלבד שמדובר בפגיעה תפקודית במנגנוני בקרת הנשימה והיקיצה של העולל, והם מנסים להתחקות אחר גורמים המגבירים את הסיכון לה. הם עושים זאת תוך ניתוח הנתונים של מקרי המוות הקודמים וניסיון להתחקות אחר המשותף להם, בהתבסס על מחקרים אפידמולוגיים עדכניים.

"סיבת המוות העיקרית בתינוקות בגיל חודש עד שנה, מוות בעריסה, מוגדר כמוות פתאומי של תינוק בגילאים הללו, שנותר בלתי מוסבר לאחר בירור קפדני של ההיסטוריה הרפואית של התינוק ומשפחתו, בדיקת זירת המוות וביצוע נתיחה שלאחר המוות", הסבירה ד"ר שץ.

מדי שנה מתים בארצות הברית 3,500 תינוקות ממוות בעריסה, ובישראל, לפי נתונים של משרד הבריאות שפורסמו בשנת 2014, בין השנים 2008 ל-2011 מתו 188 תינוקות מוות פתאומי. בדו"ח צוין גם כי מספר מקרי המוות הפתאומיים נמצא במגמת עלייה, לאחר האטה מסוימת בתדירות התופעה בשנות התשעים. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2014 מתו בישראל 71 תינוקות מוות פתאומי בלתי מוסבר ובשנת 2013 מתו 45 תינוקות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully