וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ככה הלך הכסף: רוצים שהילדים יאכלו בריא? תשחדו אותם

23.10.2016 / 8:56

זה אולי נשמע לכם כמו רעיון ממש גרוע ולא חינוכי, אבל מחקר מקיף גילה שתכנית תמריצים עקבית גורמת לילדים לסגל הרגלי אכילה בריאים יותר לא רק בטווח הקצר, אלא גם בטווח הארוך

ילדים אוכלים נכון. ShutterStock
יש לך עודף מחמישים?/ShutterStock

האם הקיץ הקץ על המלחמות שלכם עם הילדים כדי לגרום להם לאכול פירות וירקות? אם אתם מוכנים לשים על זה קצת כסף, יכול מאוד להיות שכן. מחקר חדש מצא ששוחד הוא טקטיקה יעילה במיוחד במטרה לגרום לילדים לסגל הרגלי אכילה בריאים. זה אולי נשמע לכם מובן מאליו בטווח הקצר, אבל מסתבר שזה עובד גם לטווח הארוך.

המחקר נערך על ידי פסיכולוגים, כלכלנים ורופאים מאוניברסיטת בריגהאם אנד יאנג, אוניברסיטת קרנגי מלון ואוניברסיטת פנסילבניה והתפרסם בכתב העת Journal of Health Economics. החוקרים ביקשו לבדוק האם תמריץ כלכלי קטן שניתן לילדים באופן עקבי במשך כמה שבועות רצופים יכול לגרום לילדים צעירים לסגל הרגלי אכילה בריאים גם לטווח הארוך. לשם כך, הם בחנו את התיאוריה שלהם על 8,000 ילדים בכיתות א'-ו' מ-40 בתי ספר יסודיים שונים.

תלמידים שאכלו במהלך ארוחת הצהריים לפחות מנה אחת של פירות או ירקות, דוגמת: תפוח עץ, אפרסק, אננס, סלט קטן או בננה קיבלו בתמורה לכך אסימון בשווי 25 סנט, שאותו יכלו לפדות בחנות של בית הספר, ביריד בית הספר או ביריד הספרים.

עוד בנושא:
14 מיתוסים על תזונה שהגיע הזמן לנפץ
מבחן החביתה: באיזו שעה ילדים צריכים לאכול ארוחת ערב?
כך תקנו לילדיכם הרגלי תזונה חדשים

חדר אוכל בבית ספר. ShutterStock
אכלת פלפל? קבל 25 סנט!/ShutterStock

זמן קצר לאחר הניסוי החוקרים כבר זיהו עלייה חדה ומהירה בצריכת הפירות והירקות בקרב משתתפי הניסוי. "התמריץ הפעוט הזה הוביל לעלייה דרמטית בצריכת הפירות והירקות במהלך תקופת הניסוי, שהתמשכה גם לאחריו", אמר ד"ר ג'וזף פרייס, מרצה לכלכלה מאוניברסיטת בריגהאם אנד יאנג.

גם בבדיקה שנערכה חודשיים לאחר תום ניסוי התמריצים הכספיים, התברר שמספרם של התלמידים שאכלו מנת פירות או ירקות טריים בארוחת הצהריים היה גבוה יותר ביחס למספרם לפני תחילת הניסוי. בבתי הספר שבהם שולמו לתלמידים תמריצים במשך 3 שבועות חלה עלייה של 21 אחוזים במספרם של התלמידים שאכלו פירות וירקות בארוחת הצהריים. אולם, בבתי הספר שיישמו את תכנית התמריצים למשך תקופה מעט ארוכה יותר – 5 שבועות, נרשמה עלייה של 44 אחוזים במספרם של התלמידים שאכלו פירות וירקות חודשיים לאחר תום הניסוי.

עוד באותו נושא

איטליה תכלא הורים שיכפו על ילדיהם להיות טבעוניים?

לכתבה המלאה

מה אוכלים הילדים המקובלים?

החוקרים סיפרו שלחץ חברתי חיובי היה חלק חשוב ברתימת הילדים לניסוי והשגת שיתוף הפעולה שלהם. לדברי ד"ר פרייס כלכלן בריאות מאוניברסיטת קורנל שעמו התייעץ לגבי הניסוי אפילו המליץ לו לוודא שהילדים ה"מקובלים" יהיו מהראשונים לשתף פעולה עם התכנית, על מנת לבסס מהר יותר את האכילה הבריאה כנורמה חברתית בבית הספר.

החוקרים סבורים שככל שהתלמידים הרבו באכילת ירקות ופירות טריים, הם למדו לאהוב אותם. לדברי ד"ר פרייס, הורים או מוסדות חינוכיים שחוששים מהמסר החינוכי של תשלום כספי תמורת אוכל יכולים להחליף את התמריץ בתמורה לא כספית כמו הפסקות ארוכות יותר, שיעורי ספורט וכדומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully