וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האנטומיה של דור: למה יש לנו ציפורניים?

25.10.2016 / 7:00

האם ציפורניים באמת ממשיכות לגדול אחרי המוות, מדוע הציפורניים של נשים גדלות לאט יותר, ואילו מחלות אפשר לגלות רק מצבע הציפורן. כל המידע על האיבר שעושה לנו נעים בגב

האישה עם הציפורניים הארוכות בעולם/רויטרס

בסרטון: איך חיים עם הציפורניים הכי ארוכות בעולם?

אנחנו נולדים עם 20 ציפורניים והן מלוות אותנו כל החיים, אבל רובנו לא באמת יודעים למה הן שם ומה הן אומרות על הבריאות שלנו. אז הנה כמה תשובות.

עוד בנושא:
כמה דברים שאתם חייבים לדעת על האיבר הכי חרוץ שלכם
האם אנחנו בכלל צריכים את התוספתן?
הכירו את האיבר בעל 500 התפקידים

הציפורן היא מבנה קשיח הנמצא בקצה האצבעות. לכל בני האדם יש ציפורניים, וכך גם לפרימטים (משפחת הקופים), אבל לכל לשאר החיות, אין ציפורניים, אלא טופרים (Claws) - סוג של ציפורן שיכולה לצמוח לצורת חוד, המאפשרת לחיה לתפוס את טרפה, לחפור, לטפס על עצים ולהגן על עצמה.

מה תפקיד הציפורניים אצלנו? מטרת הציפורן היא להגן על קצה האצבע, וכן לשפר ולדייק תנועות עדינות של האצבע ותחושה עדינה. הציפורן יושבת על מצע עור חי, ולמעשה מייצרת לחץ ומשפיעה על התחושות בעור.

תאים מתים vs. עור חי

ציפורן בנויה משכבה צפופה של תאים מתים שהתקשו ומאחוז גבוה של קרטין שהוא חלבון סיבי נוקשה. הציפורן יושבת על מצע הציפורן, ה-Matrix, שהוא השכבה הראשונה מתחת לציפורן. תפקיד המטריקס הוא לייצר תאים חיים שהופכים בהמשך לציפורן עצמה (Nail Plate), המטריקס יושב על מיטת הציפורן שהוא העור מתחת לציפורן עצמה, עור בעל עצבים וכלי דם.

עוד באותו נושא

איכס: מה חי לנו מתחת לציפורניים?

לכתבה המלאה
מבנה הציפורן. ShutterStock
מבנה הציפורן/ShutterStock

הציפורן מתחילה מאזור הקרוי קיוטיקול, שהוא החלק שאחראי על איטום הציפורן ומניעת חדירה של מזהמים לגוף. הקיוטיקול גם שומר על לחות אזור זה ועל שלמות הציפורן, ולכן חבלות ואיבוד שלמות השכבה הזו חושפות את הציפורן ואת שאר הגוף למזהמים מסוכנים. בעת חבלה או קרע יש לטפל בו במהירות ולשמור על היגיינה.

הציפורניים שלכם אוהבות שמש

קצב הגדילה של ציפורני הידיים הוא 1-2 ס"מ בממוצע בחצי שנה, ו-1-2 ס"מ בשנה בציפורניי הרגליים. אצל גברים ואצל צעירים קצב הגדילה מהיר יותר מאשר אצל נשים ומבוגרים, למעט נשים בהריון שזוכות לצמיחה המהירה ביותר. בהקשר זה יש לציין כי אצל נשים בהריון הציפורניים אמנם צומחות מהר, אך לעיתים הן גדלות במבנה לא תקין ואף נפרדות ממיטת הציפורן.

אישה לחוצה כוססת ציפורניים. ShutterStock
אצל נשים הן גדלות לאט יותר, וזה עוד לפני שדיברנו על הלק/ShutterStock

ציפורניים גדלות מהר יותר בקיץ, ככל הנראה בשל חשיפה גדולה יותר לשמש המסייעת בייצור ויטמינים. מריחת צבע על הציפורן אגב, מפחיתה את החשיפה לשמש ומאטה את קצב גדילתן. נתון מפתיע נוסף הוא שהציפורניים גדלות מהר יותר ביד הדומיננטית שלנו (ביחד ליד הפחות פעילה). הציפורניים לא ממשיכות לצמוח לאחר המוות, אבל העור מתכווץ וזה יוצר את הרושם שהן גדלות.

הציפורן הארוכה ביותר שתועדה על ידי ספר השיאים של גינס שייכת לאמריקאית בשם לי רדמונד, שהחלה לגדל ציפורניים בשנת 1979 וטיפחה אותן עד לאורך של 8.65 מטר (כן! 8650 ס"מ). לצערנו, היא איבדה את ההישג הזה לאחר תאונת דרכים.

הציפורניים כהצצה למצב הבריאות שלכם

הציפורניים הן חלון לגוף שלנו, ולא מעט רופאים נוטים לבדוק ציפורניים כחלק מהבדיקה הגופנית. כך לדוגמה, ציפורן בצבע לבן עלולה להיות סימן מקדים למחלת כבד, ואילו ציפורניים אדומות עלולות להיות סימן למחלות לב. שינוי צורתה של הציפורן למעין כף מעיד על אנמיה מחסר ברזל.

שינוי צבע והתייבשות הציפורן למבנה מאובק הוא לרוב סימן לפטרת הציפורניים, המופיעה אצל 1-8 אחוזים מהאוכלוסייה. גורמי סיכון לפטרת הם לחות בכף הרגל, גיל מתקדם, שחייה ומצבים מדכאי חיסון. גם מגורים באותו בית עם אדם הנושא פטרת הוא גורם סיכון בפני עצמו. מומלץ לפנות לרופא עור להערכת החומרה והתאמת טיפול מתאים.

איך נפטרים מפטריות בציפורניים?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully