וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טוב שמן טוב: העדפה לשומנים היא בכלל בגנים שלכם

6.10.2016 / 7:12

ניסוי שנערך באוניברסיטת קיימברידג' ניסה לבדוק האם ההעדפות הקולינריות שלנו תלויות רק בנו, או שזה המוח שמשחק בנו. המסקנה היא שהכל קשור לאיך שבני האדם חיו פעם

מערכת וואלה!

בווידיאו: אחרי שאכלה כל יום מקדונלדס, הצעירה הזו ירדה 100 קילוגרם.

חשבתם פעם למה אתם תמיד תעדיפו המבוגר וצ'יפס שמנוני ולחבר שלידכם בכלל מתחשק משהו מתוק? מחקר של אוניברסיטת קיימברידג' ביקש לבחון האם קיים גן מסוים שגורם לאנשים שנושאים אותו, להעדיף אוכל שומני על פני מאכלים אחרים.

לצורך המחקר גויסו 54 נסיינים, להם הוצעו ארוחות מכמה
סוגים, כאלה שהכילו כמות גדולה יותר של שומן, ואחרות עם אחוזי שומן נמוכים יותר. התוצאות הראו כי אלה שנושאים גן שקרוי MC4R , אשר נקשר להשמנה במחקרים קודמים, אכלו יותר מהמזון השמן.

עוד בנושא:
מחקר חדש: השמנה נובעת מהפרעה של המוח
השמנת יתר עלולה לקצר את החיים ב-8 שנים
5 סיבות טובות להכניס שומן לתפריט

מחקרים מעריכים כי אחד מתוך כאלף אנשים נושא עמו גרסה פגומה של הגן שאחראי על הרעב בגוף ושולט גם על האופן בו אנחנו שורפים קלוריות. מוטציה בגן MC4R היא הסיבה הגנטית הנפוצה שאותרה עד כה ושגורמת להשמנת יתר חמורה במשפחות שנושאות אותו. התפתחות הפגם ככל הנראה קשורה להתמודדות של בני אדם בעתות רעב. כאשר המזון לא היה סדיר, כמו היום, היה צורך לאגור יותר שומן בגוף כדי להדוף את הרעב ולאפשר לגוף להתקיים. הבעיה היא שכיום הפגם הזה גורם לאנשים להשמין.

עוד באותו נושא

למה אנחנו מרגישים רעב? זו התשובה המדעית

לכתבה המלאה
המבורגר. ShutterStock
מנסים לאגור שומן כדי להתקיים/ShutterStock

החוקרים, שמחקרם הנוכחי פורסם בכתב העת Nature Communications, יצרו עבור הנסיינים תפריט שהכיל בעיקר סוכר ושומן. המנה העיקרית בכל התפריטים הייתה צ'יקן קורמה (מנה הודית של עוף ברוטב עשיר). העוף נראה אותו דבר, הטעם היה כמעט זהה, רק שאחוזי השומן היו שונים לחלוטין. הנסיינים קיבלו לטעום חתיכה קטנה מכל מנה, ובחרו איזו מהן הם רוצים להמשיך ולאכול, עד שהיו שבעים. אותו הדבר עשו החוקרים לגבי הקינוח שכלל תותים, שמנת ומרנג. רק שפה הם שינו את כמות הסוכר, ולא את אחוזי השומן.

למרות שהכמויות שנאכלו על ידי 54 הנסיינים היו דומות, אלה שנושאים את הגן הפגום, אכלו באופן מובהק יותר מהמנה העיקרית השמנה יותר, בהשוואה ל-20 הנחקרים הרזים ו-20 הנחקרים השמנים שלא נשאו את הגן ושנכללו לצורך בקרה והשוואה. כאשר בדקו את הקינוח, החוקרים גילו כי רק אלה שנשאו את הגן הפגום לא אהבו את הקינוח שכלל בתוכו את כמות הסוכר הגבוהה ביותר והעדיפו את האחרים.

זה לא תלוי (רק) בכם

עורכי המחקר טוענים כי הממצאים מראים שחלק מהבחירות התזונתיות שלנו אינן עניין של העדפה כזו או אחרת, אלא קשורים לביולוגיה. לדבריהם, השמירה על נראות זהה של המזון שהוגש לנסיינים לא הצליחה לתעתע במוח, והוא הצליח לזהות את המרכיבים. ב"מחקר הנוכחי הראינו כי מסלולים שונים במוח יכולים לווסת העדפת מזון כזו או אחרת", אמרו.

"נראה ש- MC4R גורם לאנשים להעדיף שומן על פני סוכר, מה שנראה הגיוני אם המטרה היא כאמור לשמר אנרגיה", אמרו החוקרים. לדבריהם, תכולת הקלוריות בגרם אחד של שומן, היא כפולה מזו המצויה בגרם של פחמימות או חלבון, והיא ניתנת לאחסון זמין בגופנו. "העובדה שהגוף אומר לאנשים מסוימים להעדיף שומן על סוכר – אותו ניתן לאחסן לזמן קצר בגוף בהשוואה לשומן – יכולה להיות מאוד יעילה כאמור, אם המטרה היא להגן על הגוף מפני רעב", אמרו. לדבריהם, חשוב לזכור שהממצאים של המחקר לא מהווים תירוץ, ודיאטה ותזונה נכונה הם עדיין הדרך הנכונה ביותר לשמור על המשקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully