וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תינוקות עם ראש גדול גדלים להיות חכמים ומצליחים יותר

25.9.2016 / 11:37

אמנם קשה יותר לדחוף אותם החוצה, אבל בהמשך זה משתלם: מחקר בריטי מצא קשר הדוק בין היקף הראש בלידה ובינקות ובין רמת אינטליגנציה וסיכויי הצלחה בחיים. לטענת החוקרים, הם אפילו יכולים לחזות איזה תינוק ילך לאוניברסיטה

מדידת היקף ראש לתינוק שזה עתה נולד. ShutterStock
תלך לאוניברסיטה? מדידת ראש לתינוקת בת יומה/ShutterStock

חדשות טובות להורים שנאבקים לדחוס את הראשים העצומים של הילדים שלהם דרך הפתחים הקטנים מדי של בגדי התינוקות – לתינוקות עם ראש גדול סיכוי גדול יותר להיות חכמים ולהצליח בחיים. כך קובע מחקר חדש שנערך על ידי UK Biobank, שמצא קשר הדוק בין היקף ראש גדול ונפח מוח גדול ובין אינטליגנציה גבוהה.

פרוייקט המחקר של UK Biobank עוקב אחר חצי מיליון בריטים, בניסיון למצוא קשר בין הגנים שלהם, בריאותם הפיזית והנפשית ומסלולי החיים שלהם. הפרוייקט הושק בשנת 2007 והוא מחקר ארוך טווח שמתמקד בתרומתן של תורשה וסביבה להתפתחותן של מחלות.

הממצא הנוכחי הוא הראיה הראשונה שמתפרסמת מתוך המחקר, שמנסה לפרק לגורמים את מערכת היחסים שבין תפקודי המוח והדנ"א. במאמר שפורסם בכתב העת Nature journal Molecular Psychiatry כתבו החוקרים: "קישורים משמעותיים ביותר נצפו בין התוצאות במבחנים הקוגנטיביים של הניסוי ובין תוצאות פרופיל פוליגני רבות, בהן... נפח תוך גולגלתי, היקף ראש בלידה ויכולות קוגנטיביות בילדות".

עוד בנושא:
מדוע יש ילדים שנולדים עם היקף ראש קטן, ומה ההשלכות?
מחקר: ילדים מקבלים את האינטליגנציה שלהם מהאמא
מה יהפוך את הילדים שלכם לחכמים יותר? זו התשובה המדעית
ילדים שנולדו לאמהות בשנות ה-30 לחייהן הם חכמים יותר

תינוקת בוכה. ShutterStock
השפעות גנטיות משותפות/ShutterStock

החוקרים בחנו את משתתפי המחקר בשלל דרכים – מבחנים מילוליים ומספריים, זמן תגובה, זיכרון, רכישת השכלה ועוד. פרופסור איאן דירי מאוניברסיטת אדינבורו, שעומד בראש המחקר, אמר כי למשתנים גנטיים קשר הדוק לאינטליגנציה. "בנוסף לעובדה שיש השפעות גנטיות משותפות בין כישורים קוגנטיביים ובין כמה מצבים פיזיים ומנטליים, המחקר מצא גם שכישורים קוגנטיביים חולקים השפעות גנטיות עם גודל המוח, מבנה גוף, ורכישת השכלה", אמר דירי.

המחקר בדק 17 גנים שמשפיעים על תפקודי המוח ועל הבריאות הפיזית והמנטלית. לטענת מומחים, הממצא החדש הוא כה חזק שהוא עשוי לחזות בהצלחה האם תינוק מסויים ילך ללמוד באוניברסיטה או לא, בהתבסס על הדנ"א שלו בלבד.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

אנשים חכמים הם בריאים יותר

ממצא זה מצטרף לממצאים קודמים של אותו צוות חוקרים שפורסמו בתחילת השנה – שהעלו כי אנשים חכמים נוטים להיות בריאים יותר מאנשים בעלי IQ נמוך יותר. זאת, הודות לקשר גנטי בין האופן שבו הגוף שלנו מנהל התמודדות עם מחלות, ובין אינטליגנציה.

החוקרים ניתחו נתונים שנאספו מכ-100 אלף בני אדם. הם השוו בין תוצאות מבחנים מנטליים שערכו להם עם המיפוי הגנטי שלהם, וגילו שמאפיינים שקשורים במחלות וביכולות חשיבה חלקו השפעות גנטיות זהות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully