וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הברך של סבתא אומרת שהולך לרדת גשם? כדאי שתקחו מטריה

23.9.2016 / 6:35

מחקר חדש שנערך בבריטניה הגשומה, איך לא, מנסה למצוא ביסוס מדעי לטענה הנפוצה שאנשים שסובלים מכאבים כרוניים יכולים לחזות שינויים במזג האוויר. בינתיים, נראה שהם בכיוון הנכון

אנשים הולכים ברחוב עם מטריות ביום גשום. ShutterStock
בימים גשומים מספר הדיווחים על כאבים מזנק/ShutterStock

לכל אחד מאיתנו יש במשפחה איזה סבא או דוד מבוגר שטוענים שהם יודעים מתי ירד גשם, לפי הכאבים בברך או בגב. כעת, תוצאותיו הראשוניות של מחקר מקיף רומזות שהתחזיות ההזויות של קרובי המשפחה שלכם אולי לא כל כך הזויות כפי שחשבתם עד כה.

במסגרת המחקר גייסו החוקרים 9,000 אנשים שסובלים ממצבים של כאב כרוני כמו דלקת פרקים, בעיות גב ומיגרנות וביקשו מהם לתעד את הסימפטומים שהם חוו מדי יום באפליקציה מיוחדת שהותקנה בטלפון הנייד שלהם. אותה אפליקציה גם ניטרה את תנאי מזג האוויר ששררו מדי שעה, וכך יכלו החוקרים להתאים בין מזג האוויר ורמת הכאב שהנסיינים חשו.

לאחר שעקבו מקרוב אחר קבוצה מצומצמת שכלל 100 נסיינים משלוש ערים: לידס, נוריץ' ולונדון – גילו החוקרים שככל שרבו מספר ימי השמש בין החודשים פברואר ליוני ירד בהתאמה משך הזמן שבו הנסיינים חוו כאב עז. לעומת זאת, כאשר ביוני נרשמו מספר ימים גשומים שבהם גם היו פחות שעות אור, מידת הכאב רשמה זינוק.

עוד בנושא:
סרטון של אב ובנו הנכה נרטבים בגשם כובש את הרשת
מומחה מסביר: מתי כאב הופך לכרוני?
גאוני: ככה תיפטרו מכאב הראש תוך שתי דקות בלבד

כאב. ShutterStock
והרי התחזית: סיכוי לממטרים?/ShutterStock

הפרוייקט המדעי הזה, שמכונה Cloudy with a Chance of Pain, נמצא בימים אלה במחצית הדרך לסיומו, אך החוקרים שעובדים עליו החליטו להקדים ולפרסם את ממצאיהם הראשוניים לרגל פסטיבל המדע שמתקיים בימים אלה בבריטניה. לדברי פרופסור וויל דיקסון, רופא המטפל בחולי דלקת פרקים בבית החולים סאלפורד ואפידמיולוג באוניברסיטת מנצ'סטר שמסגרתה נערך המחקר, כשמונים אחוזים ממטופליו סבורים שקיים קשר בין מזג האוויר והכאב שממנו הם סובלים. וכמחציתם גם סבורים שהם יכולים לחזות מתי ירד גשם לפי הכאב.

"אני סבור שבהחלט עשוי להיות קשר (בין גשם וכאב). אחת התלונות הנפוצות של הסובלים מכאבים כרוניים היא על מזג אוויר קר ורטוב – כך שיש בזה היגיון. שיעור גבוה למדי מהסובלים מכאב כרוני סבורים שהם יכולים לחזות את מזג האוויר על בסיס תסמיניהם. זה אומר שחייב להיות משהו במזג האוויר שגורם להם להרגיש כך", אמר פרופ' דיקסון. עם זאת, הוא מביא בחשבון גם את האפשרות שהשפעת מזג האוויר על הנסיינית עשויה להיות גם פסיכולוגית, ולא בהכרח פיזיולוגית. וכי ייתכן שלימי שמש חמימים יש השפעה חיובית על מצב הרוח של החולים, מה שגורם להם להיות רגישים פחות לכאב. על כן, הנסיינים התבקשו לדרג באפליקציה גם את מצב הרוח שלהם.

עוד באותו נושא

מי הם האנשים שלא מרגישים כאב?

לכתבה המלאה

גם היפוקרטס לא זר לתופעה

על אף שרבים מתייחסים בלגלוג לטענתם של הסובלים מכאב על כך שהם יכולים לחזות שינויים במזג האוויר, מדובר בעניין מאוד וותיק ומוכר. ישנם תיעודים קדומים למדי בספרות מקצועית של תופעות מהסוג הזה, אחת מהן היא בספרו של היפוקרטס, הרופא מהעת היוונית העתיקה, "על אוויר, מים ומקומות", שמתוארך לשנת 400 לפנה"ס.

אז בפעם הבאה שהברך של סבתא אומרת לכם לקחת מטריה – אולי כדאי שתקשיבו לה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully