וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם צילומי רנטגן באמת יכולים לאבחן את בעיות המפרקים שלך?

13.9.2016 / 10:35

כאבי פרקים, נוקשות וקשיים בהליכה? דלקת פרקים ניוונית או "שחיקת סחוסים" היא מצב שפוגע ביותר ממחצית מהאוכלוסייה מעל גיל 60. כעת, מחקרים מצביעים על כך שהסובלים ממנה יכולים להמנע מניתוח קשה ולמצוא הקלה משמעותית בתוספי תזונה

כאב. ShutterStock
מחלת המפרקים הנפוצה ביותר בעולם המערבי/ShutterStock

כאבים, נוקשות במפרקים, קושי בקימה משכיבה וישיבה לעמידה, קושי ללכת או לטפס מדרגות ועוד – אוסטיאוארתריטיס, דלקת מפרקים ניוונית, היא מחלת המפרקים הנפוצה ביותר בעולם המערבי. זו אינה מחלה מסכנת חיים, אבל היא גורמת לסבל רב, לקושי עצום בתפקוד היומיומי ולנכות. המחלה, המוכרת גם בשם "שחיקת סחוסים", פוגעת במחצית מהאוכלוסייה, מעל גיל 60, ושכיחותה עולה ככל שעולה הגיל. למרות אינספור מחקרים, אין למחלה עדיין טיפול שיכול לעצור או לרפא אותה, ואולם לאור המחקרים החדשים שהתפרסמו בשנים האחרונות נראה שהתפתחות משמעותית בהבנת המחלה ובהאטה שלה – כבר כאן.

איך מאבחנים אוסטיאוארתריטיס ומה השתנה בשנים האחרונות?
עד היום, אבחון אוסטיאוארתריטיס התבסס על תלונות ועל תסמינים אופייניים. בנוסף, נהוג לבחון את היקף אבדן הסחוס במפרקים באמצעות צילום רנטגן. ואולם המחקר החדש מוכיח ש-90% מצילומי הרנטגן התגלו כלא יעילים, ואף חמור מכך - כשגויים. אם חשבתם שהחמרה בצילום הרנטגן של הברך מעידה על התקדמות המחלה ואולי אפילו מבשרת על צורך בניתוח, הרי שהיום ברור אחרת.

האם וכיצד ניתן לטפל ללא ניתוח?
כאמור, אוסטיאוארתריטיס היא מחלה שלא ניתן לרפא, לכן הטיפול בה הינו בעיקר בעזרת שיטות להפחתת הכאבים ולהתגברות על הנוקשות. בין השאר, מציעים לסובלים מהמחלה תרופות לשיכוך כאבים ולהפחתת הדלקת, שינוי תזונתי, פיזיותרפיה ופעילות גופנית מתונה, וכן שימוש בעזרי הליכה, כדי להפחית את המשקל על המפרקים הפגועים ולהקל על תפקוד יום יומי.

מה התחדש בהבנת התקדמות שחיקת המפרקים?
כאמור, אוסטיאוארתריטיס היא מחלה שלא ניתן לרפא, לכן הטיפול בה הינו בעיקר בעזרת שיטות להפחתת הכאבים ולהתגברות על הנוקשות. בין השאר, מציעים לסובלים מהמחלה תרופות לשיכוך כאבים ולהפחתת הדלקת, שינוי תזונתי, פיזיותרפיה ופעילות גופנית מתונה, וכן שימוש בעזרי הליכה, כדי להפחית את המשקל על המפרקים הפגועים ולהקל על תפקוד יום יומי.

המוצא האחרון, בדרך כלל, הוא ניתוח להחלפת המפרקים, בעיקר כשמדובר במפרקי הירכיים והברכיים, שנושאים את משקל הגוף. אלא שרבים חוששים ונרתעים מכך, משום שמדובר בניתוח גדול, יחסית, שההחלמה והשיקום ממנו ארוכים וקשים. רבים אינם יכולים לעבור את הניתוח, בגלל מחלות רקע וסיבוכים שאופייניים לגיל מבוגר.

כאב. ShutterStock
אבדן סחוס בשיעור של 1% מגביר את הסיכוי לניתוח להחלפת מפרקי הברכיים ב-20% אחוז/ShutterStock

כידוע, העלייה בתוחלת החיים העלתה לסדר היום הציבורי את הצורך לבחון מחלות לא רק בהיבט רפואי, אלא להבין גם את ההשלכות האישיות, הכלכליות והחברתיות. תפיסה זו הביא את ארגון הבריאות האמריקני NIH לקיים מחקר רב היקף בשם ה- The Osteoarthritis Initiative-OAI, שמטרתו לשפר את האבחון והפיקוח על המחלה, לעודד טיפולים חדשים, לזהות סמנים ביולוגיים ולפתח כלים לזיהוי התקדמות או האטת המחלה - שיאפשרו להעריך גם יעילותם של טיפולים שונים.

אחת מזרועות המחקר התמקדה בהתאמת סקירת MRI ככלי למדידת התקדמות המחלה ולחיזוי הצורך בניתוח להחלפת מפרקי הברכיים, על סמך נפח הסחוס בברכיים. המטופלים שהשתתפו במחקר עברו סריקת MRI בתחילת המחקר ולפני ניתוח להחלפת מפרק. נאספו גם נתוני MRI בשנה שלפני הניתוח.

מסקנת החוקרים היתה מפתיעה: התברר כי באמצעות MRI ניתן להעריך בצורה מדויקת יותר את הצורך בניתוח ברך ואת יעילות הטיפולים להאטת התקדמות המחלה.

סקירה מחקרית גדולה נוספת הוכיחה, כי בכ-90% מהמקרים בהם תוצאות הרנטגן לא הדגימו פגיעה בסחוס, פגיעה כזו אובחנה באמצעות MRI. "אפשר להסיק מכך שנעשתה טעות אבחנתית בקרב מיליוני בני אדם, שהרופאים טענו בפניהם ש"אין להם כלום". בעיני, תוצאות המחקרים מעלות צורך להכריז: עבר זמנו של השימוש ברנטגן לאבחנת אוסטיאוארתריטיס", סבורה הדיאטנית מיכל שיין.

אם MRI הנו האמצעי לבדיקת התקדמות המחלה וצורך בניתוח, הרי שכדאי לבחון את יעילותם של הטיפולים השונים על האטת המחלה. ואכן הנתונים ממעקב של שנים רבות אחרי מטופלים הסובלים מאוסטאוארתריטיס שנטלו טיפולים שונים לא איחרו לבוא. בראשם, השימוש בכונדרואיטין וגלוקוזאמין. כונדרואיטין וגלוקוזאמין שני מרכיבים שקיימים באופן טבעי במפרקים, ומסייעים בבנייה של הסחוסים, הם ניטלים כתוספי תזונה בארה"ב. מסתבר שכ-10% מהאוכלוסייה בגיל 65 ומעלה בארה"ב נוטלת תוספי תזונה אלו.

מחקרים מהעת האחרונה באמצעות MRI הדגימו בצורה ברורה: שימוש בתכשירים המכילים כונדרואיטין וגלוקוזאמין עשוי להאט את התקדמות המחלה ולעכב את הצורך בניתוח להחלפת מפרקים. כונדרואיטין וגלוקוזאמין הינם שני מרכיבים שקיימים באופן טבעי במפרקים, ומסייעים בבנייה של הסחוסים. במחקרים נמצא כי שימוש בהם בתוסף תזונה מסייע בהפחתת הכאבים ובהאטת שחיקת הסחוסים.

עוד באותו נושא

8 המלצות חמות להקלה על כאבי המפרקים

לכתבה המלאה

האם תוספי תזונה יכולים לבוא במקום ניתוח?
"על פי הערכות רפואיות, אבדן סחוס בשיעור של 1% מגביר את הסיכוי לניתוח להחלפת מפרקי הברכיים ב-20% אחוז, ובהתאמה – אבדן של 2% מגדיל את הסיכוי ב-40%, כלומר פי שניים. מכיוון שמחקרים הדגימו באמצעות MRI האטה גדולה יותר של אבדן סחוס בקרב נוטלי גלוקוזאמין וכונדרואיטין בהשוואה למטופלים שאינם נוטלים תוספים אלו, נראה שהמשמעות היא שיש בישראל עשרות אלפי סובלים, שניתן לסייע להם ולאפשר חלופה או לפחות דחייה של ניתוח. מתוך המחקר עולה, כי ישראל ממוקמת באחד המקומות האחרונים מבחינת שיעור ניתוחי להחלפת מפרקי הברכיים, לעומת מדינות ה-OECD", מוסיפה שיין.

נדמה, שהפתרון היעיל, הישים, הקל והזול יותר הוא שימוש בתוספי התזונה כונדריאיטין וגלוקוזמין. "בעבר לא ידענו בוודאות, ואולם היום יש לנו כלי אבחוני שמאפשר לקבוע כי שימוש בתוספי התזונה הללו עוזר בשימור הסחוס, וכי אפשר באמצעות הרכיבים הללו לדחות או להפחית את הסיכוי להחלפת מפרקים בברכיים. זו מחלה מאד נפוצה ולנו כמטפלים יש 2 מטרות עיקריות: להפחית כאב ולמנוע או לדחות ניתוח. אני עוקבת אחר המחקרים החדשים ונוכחת מממצאיהם שנטילת התוספים מגינה על המפרקים החולים. בנוסף, ישנן כיום הוכחות ברורות שהשימוש בהם מפחית את רמת הדלקת בגוף, אם כי חשוב להדגיש שההקלה בכאב שמתלווה לכך, דורשת סבלנות רבה והתקדמותה איטית. זו הסיבה שלתכשיר שלנו הוספנו רכיב בשם אפלפין שמזרז את הפחתת הדלקת, כך שכבר אחרי 7 ימים ניתן להבחין בשינוי", מסכמת שיין.

הטבה טובה לבריאות- הנחה על מגוון מוצרי אלטמן לנרשמים חינם למועדון, לחץ להרשמה

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף אלטמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully