וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה כואב הראש במיוחד בימים חמים ומרובי זיהום אוויר?

19.9.2016 / 14:13

מחקר ישראלי שנערך בסורוקה מצא קשר מדעי ראושן בין זיהום אוויר לכאבי ראש. התקופה הכי קשה מתרחשת בחודשי האביב, והחוקרים ממליצים למי שנמצא בסיכון, פשוט להשאר בבית

אילוסטרציה. ShutterStock
לא סתם זה מגיע עכשיו/ShutterStock

סובלים מכאבי ראש עזים? ייתכן שהסיבה לכך היא זיהום אוויר. מחקר חדש שבוצע במרכז הרפואי סורוקה, ופורסם באחרונה בכתב העת Cephalalgia, מוצא קשר הדוק בין זיהום אוויר לבין תלונות על כאבי ראש. מתברר שזיהום אוויר המתרחש באביב הוא הבעייתי ביותר, וקשור בעלייה של 32% בפניות למיון עם כאבי ראש.

המחקרים נערכו בידי חוקרים מהמחלקה הנוירולוגית והמרכז למחקרים קליניים במרכז הרפואי סורוקה בשיתוף עם אוניברסיטת בן גוריון. "נכון שאינטואיטיבית קל לקשור בין זיהום אוויר לכאבי ראש, אבל עד היום הקשר הזה לא הוכח מדעית", מסביר ד"ר גל איפרגן, מנהל המחלקה הנוירולוגית בסורוקה וסגן מנהל בית החולים.

עוד בנושא:
כך זיהום האוויר משפיע על תינוקות כבר כשהם ברחם
משרד הבריאות: זיהום האוויר מסרטן
דו"ח: זיהום אוויר בתוך הבתים עלול להוביל למקרי מוות רבים

עשרות אלפי פניות למיון

המסקנות נגזרו ממחקר רחב היקף, שהתפרש על פני כעשור (2002-2012) וכלל מידע על יותר מ-18 אלף אנשים שפנו לחדר המיון בסורוקה עם תלונות על כאבי ראש. סך הכל, מדובר היה ב-22,021 פניות. רוב הפונים (57%) היו נשים וכן צעירים מתחת לגיל 40 (60%). במקביל, נאספו נתונים על רמות זיהום האוויר באותה תקופה, לרבות רמות החנקן הדו חמצני והגופרית הדו חמצנית. במקביל, נאספו גם נתונים על מזג האוויר.

זיהום האוויר בשמיי גוש דן בבוקר שאחרי מדורות ל"ג בעומר, 26 במאי. ראובן קסטרו
"זיהום אוויר מייצר תהליך דלקתי בריאות, וזה גורם לשחרור לדם של חומרים מתווכי דלקת"/ראובן קסטרו

התוצאות הראו שעלייה ברמות זיהום האוויר, המתבטאת בתוספת של 10 יחידות חנקן דו חמצני, מובילה לעלייה של 11% בפניות למיון עקב כאבי ראש. בחודשי האביב זיהום אוויר אף היה קשור בעלייה של 32% בפניות למיון עם כאבי ראש. ההשפעה הייתה חזקה יותר בקרב מטופלים מבוגרים מעל לגיל 60. "ההסבר הסביר ביותר לכך הוא שזיהום אוויר מייצר תהליך דלקתי בריאות, וזה גורם לשחרור לדם של חומרים מתווכי דלקת", מסביר איפרגן. "כשאלה מגיעים אל כלי הדם בגולגולת, עלולים להתעורר כאבי ראש".

כצפוי, גם מזג אוויר חם נמצא קשור עם כאבי ראש. "מצאנו שהתחממות במזג האוויר, שהתבטאה בעלייה של 5 מעלות צלזיוס בטמפרטורות, לוותה במקביל בעלייה של 4% בפניות לחדר מיון עקב כאבי ראש", מוסיף איפרגן. "קרוב לוודאי, שהסיבה לכך היא התייבשות. אנחנו משערים שחשיפה לחום מעוררת התקפים אצל אנשים שמועדים לכך. לכן מה שניתן להסיק מהמחקר", מסכם ד"ר איפרגן, "הוא שאנשים שסובלים מנטייה לכאבי ראש – שיישארו בבית בימים חמים ומרובי זיהום אוויר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully