וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חידודים חידודים: נמצאו הגורמים לעור ברווז ופטמות זקורות

7.9.2016 / 7:25

שוב הגבירו את המזגן במשרד והפטמות שלכן מאיימות להוציא עין לקולגה? כפות הידיים מזיעות בדיוק לפני פגישה חשובה? מדענים גילו בדיוק מי אחראי לתופעות הגופניות האלה

עור ברווז. ShutterStock
יש נוירונים ספציפיים בגוף שלכם שכל תפקידם לעשות לכם עור ברווז/ShutterStock

מה הסיבה שאתם מקבלים "עור ברווז" במזג אוויר קר או שכפות הידיים שלכם מזיעות כשאתם בלחץ? ובכן, מדענים גילו סוף סוף את התשובה. מדובר בתאי עצב ספציפיים שמופעלים בעתות של מצוקה רגשית. מערכת העצבים הסימפתטית – המערכת הביולוגית שמווסתת תנועה, בליעה, חום גוף ואחראית גם על תגובת fight or flight – נחשבה עד עכשיו למערכת שפועלת באופן גורף. קרי, שהיא גורמת לגוף להגיב באותם אופנים לא משנה מה היה הגירוי.

אולם, קבוצת מדענים הצליחה לאחרונה למפות את תאי העצב שנושאים את האותות שמעבירה המערכת הסימפתטית ברחבי הגוף, וגילו שישנם לפחות 8 סוגים מובחנים של תאי עצב, שמפעילים תגובות שונות. סוג אחד של תאי עצב אחראי להתקשות הפטמות, סוג אחר אחראי להתכווצותם של השרירים הזעירים סביב זקיקי השיער – מה שגורם להם לסמור ויוצר את התופעה המכונה "עור ברווז". ממצאי המחקר פורסמו השבוע בגרסה המקוונת של כתב העת Nature Neuroscience.

עוד בנושא:
נשים, נמצאה הסיבה שבגללה תמיד קר לכן במשרד
למה זה טוב? איברי הגוף שאנחנו לא באמת צריכים
אני רק שאלה: איך נוצרות גומות חן?

פטמות זקורות. ShutterStock
רבאק, תכבו קצת את המזגן/ShutterStock

"הצלחנו להדגים שמערכת העצבים הסימפתטית מורכבת מסוגים רבים של נוירונים שמווסתים תפקודים מגוונים של הגוף", אמר אלסנדרו פורלאן, שעמד בראש צוות החוקרים מהמכון הרפואי "קרולינסקה" בשוודיה. "אחד הדברים שגילינו, הוא שעור ברווז ופטמות זקורות נגרמים כתוצאה מנוירונים ספציפיים שכל ייעודם הוא ליצור את התגובות הללו, על ידי שליטה בשרירים הזוקפים של רקמות אלו".

לצורך מיפוי מערכת העצבים, השתמשו החוקרים בעכברים, ועקבו אחרי עצבים שיוצאים מהמערכת הסימפתטית עד למקום שבו הם מתחברים עם מערכות גופניות אחרות, דוגמת שרירים או כלי דם. החוקרים ניתחו את תאי העצב כדי למצוא הבדלים גנטיים ביניהם, ומצאו שניתן לחלק את תאי העצב ל-8 קבוצות בעלות מאפיינים גנטיים מובחנים. אף על פי שלכל תאי העצב של יצור חי אחד יש מטען גנטי זהה, אותם הגנים מופעלים ברמות שונות בתאים שונים. במחקרם, הצליחו המדענים לזהות את הנתיבים הספציפיים של תאי העצב ששולטים בתגובות פיזיות שונות, כמו עור ברווז, הזדקרות פטמות, הזעה וזרימת דם. 3 סוגים של תאי עצב שזוהו על ידם טרם נקשרו בתגובה ספציפית.

עוד באותו נושא

האמת מאחורי התופעות המוזרות של הגוף

לכתבה המלאה

אפילו החוקרים הופתעו

לדברי החוקרים, המגוון והשוני בין תאי העצב והאיברים שלהם הם אחראים הפתיעו אותם. ממצאיהם מצביעים על כך שמערכת העצבים הסימפתטית מאורגנת כך שהיא מורכבת מסוגים ספציפיים של תאי עצב שמבטיחים שהם יתחברו לחלק המתאים בגוף, ולו בלבד.

ממצאי המחקר עשויים לכוון את עולם המדע להבנה טובה יותר של האופן שבו נוצרת מערכת העצבים עוד במהלך ההיריון ושל האופן שבו סוגים שונים של נוירונים שולטים בתפקודי גוף שונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully