וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוטאין בשביל המוח: רכיב התזונה שתרצו שהקטן שלכם יאכל

11.9.2016 / 7:06

מחקר חדש מראה כי לוטאין, שמצוי בירקות ופירות כתומים ואדומים, משפר יכולות שכליות של תינוקות וילדים, לצד תרומתו לבריאות העין

תינוק אוכל. ShutterStock
הלוטאין שייך למשפחת הקרוטנואידים, שאחראים על צבעם הצהוב-כתום-אדום של ירקות ופירות/ShutterStock

מגיל צעיר מלמדים אותנו כי רכיבי תזונה שונים עשויים לסייע לגוף שלנו להישאר בריא. רוצים עצמות חזקות? שתו חלב כדי לקבל סידן. רוצים נפח שרירים? אכלו עוד בשר כדי לקבל חלבון. אבל האם אמרו לכם אי פעם שיש רכיב תזונה עילאי שעשוי לשפר את יכולות המוח?

בעבר, לוטאין היה ידוע בעיקר כרכיב תזונה חשוב לבריאות עיניים תקינה. עם זאת, מחקרים חדשים מראים כי הוא משחק תפקיד חשוב בפיתוח ובתחזוקה של תפקודים שכליים ותורם לשיפור יכולות למידה וזיכרון.

אז מה זה לוטאין? לוטאין הוא פיגמנט צהוב-כתום ממקור צמחי, משמע ממשפחת הקרוטנואידים; הקרוטנואידים הם משפחה גדולה של פיגמנטים האחראים לצבעיהם הצהובים, הכתומים והאדומים של ירקות ופירות רבים. הקרוטנואידים תורמים להפחתת הסיכון למחלות לב, עיוורון וסוגים מסוימים של סרטן. הם עשויים גם להאט תהליכי הזדקנות, להפחית סיבוכים הקשורים בסוכרת ולשפר את תפקוד הריאות.

לוטאין הינו רכיב שהגוף שלנו אינו יכול לייצר – ניתן לקבלו אך ורק ממזון, כגון פירות וירקות. ההמלצה היא לצרוך לוטאין בעיקר ממקורות תזונתיים, כאשר לוטאין נספג בצורה מיטבית כשהוא נצרך עם מזון שומני.

יתרונות הלוטאין: כבר מינקות

מינקות ועד זיקנה, כל אחד יכול להרוויח מתזונה עשירה בלוטאין. עבור תינוקות, חוקרים למדו כי לוטאין בחלב האם תומך בהתפתחות של תפקודי המוח. למעשה, מחקר חדש מלמד כי ככל שתינוקות מקבלים יותר לוטאין, בין אם בתמ"ל או בחלב אם (כאשר לאם תזונה עשירה בלוטאין), עולה רמת הלוטאין במוח שלהם.

תינוק אוכל. ShutterStock
מסייע בזירוז אבני דרך בהתפתחות הקוגניטיבית של תינוקות/ShutterStock

"רמות גבוהות של לוטאין עשויות לסייע בזירוז אבני דרך קוגניטיביות בתינוקות," אומר ד"ר מת'יו ג' קוצ'ן (Matthew J. Kuchan), חוקר המתמחה בגילויים מדעיים ומנהיג התכנית "מדע עולמי" בשותפות של חברת אבוט עם המרכז לתזונה, למידה וזיכרון (CNLM – Center for Nutrition, Learning, and Memory) באוניברסיטת אילינוי. "אבני דרך אלו יכולות להיות יצירת קשר עם עין ההורה, הזזת הראש כדי להתבונן בדבר מה הנמצא במרחב הראייה ההיקפית, או הענקת תשומת לב למישהו הקורא בשמם".

ילדים בגילאי בית-הספר עשויים לגרוף ציונים גבוהים יותר במבחנים כאשר הם אוכלים יותר לוטאין. מחקרים עדכניים מרמזים על כך שכמות הלוטאין הנוכחת בעיניהם של ילדים טרם בגרותם קשורה באופן ישיר להתפתחות השכלית שלהם ולכישורי הלמידה שלהם, ומביאים לשיפור ביצועים במבחנים.
"מחקרים מראים כי לוטאין משחק תפקיד בתחזוקה שוטפת של המוח" אומר קוצ'ן. "הלוטאין מסייע בשיפור התפקוד הקוגניטיבי, החל מלמידה ומזיכרון וכלה בריכוז ובמיקוד. אז פנקו את המוח שלכם בחטיף טעים וחזקו את הארוחה הבאה שלכם בכך שתשלבו בה יותר לוטאין".

לכו על ירוק

עכשיו, אם אתם תוהים כיצד לרתום את כוחו של הלוטאין להתפתחות המח של ילדכם כבר מגיל צעיר, יש לנו תשובות בשבילכם. אכילת תפריט מאוזן ובריא יסייע להעלות את צריכה הלוטאין היומית שלהם. חשוב לאכול מזונות כגון תרד וביצים או כל אחד מהמזונות הבאים, העשירים בלוטאין: עלים ירוקים כגון כרוב קייל, מנגולד, עלי לפת, כרוב ירוק וחסה רומית, ברוקולי, קישואים, אפונה ירוקה וכרוב ניצנים, תירס, גזר, במיה, סלרי, תפוזים, עגבניות, מלון, אשכולית, סלק ואספרגוס.

עם הגיעו לגיל 6 חודשים, מתחיל התינוק להיחשף למזונות מוצקים. אולם, תינוקות אינם צורכים מספיק פירות וירקות עשירים בלוטאין, מרבית תזונתם כוללת בשלב זה פירות וירקות כגון תפוח, אגס, תפו"א, גזר, בטטה ואפונה. מאחר והלוטאין מהווה מעל 50% מהקרוטנואידים במוח התינוק ונראה כבעל השפעה משמעותית על התפתחות המוח יש חשיבות רבה לצריכתו מהמזון. אז בפעם הבאה שאתם מכינים לקטן שלכם לאכול, תעצרו לרגע ותוודאו שיש על הצלחת גם לוטאין.

רונית דוייב, מנהלת מדעית אבוט יצרנית סימילאק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully