וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמו לערבב תפוזים וקולה: למה לא כדאי לעשן מריחואנה עם טבק?

4.9.2016 / 10:11

חוקרים בדקו את ההשפעה של טבק על האפקט הממכר של קנאביס וגילו כי כשמוציאים אותו מהמשוואה התלות בקנאביס פוחתת פלאים. אז מה התחליף האידיאלי?

תחרות מריחואנה באורוגוואי, 19 ביוני 2016. AP
אפשר גם לצרוך אותו לגמרי לבד/AP

המאבקים ללגליזציה אומנם נמשכים, אבל כבר אי אפשר שלא להודות שלקנאביס סגולות רפואיות רבות. מחקרים כבר הראו שהוא עוזר לסובלים ממחלות אוטואימוניות, אפילפסיה, בסוגים שונים של מחלות כאב ואפילו במחלות כמו פוסט טראומה וסכיזופרניה. ולמרות סגולותיו הרבות והמרשימות רופאים רבים מסרבים להציע אותו למטופלים שמצבם הרפואי עשוי להשתפר בעקבות צריכתו. אחת הסיבות להימנעות היא האפקט הממכר של החומר. ממחקר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Frontiers in Psychiatry הציעו חוקרים כי ייתכן שהכל בכלל טמון באופן צריכתו והוא לא ממכר כפי שחושבים.

"גם קנאביס וגם טבק משמשים בתפוצה רחבה ברחבי העולם", כתבו החוקרים בראשות צ'אדני הינדוקה, חוקרת פסיכופרמקולוגיה קלינית בקולג' האוניברסיטאי של לונדון. "מטרת המחקר הייתה להעריך את ההשפעה של צריכת קנאביס בשילוב טבק על המוטיבציה של המשתמשים להפחית את צריכת שני החומרים".

כדי לבדוק את הסוגיה אספו הינדוקה וחבריה יותר מ?74 אלף נבדקים. מתוכם בודדו 33 אלף נבדקים מאמריקה, אירופה, אסיה ואוסטרליה שצרכו קנאביס לפחות פעם אחת בשנה הקודמת למילוי השאלון המקוון.

עוד בנושא:
כואב אבל פחות: מריחואנה יעילה יותר במניעת כאב אצל גברים
הכל על קנאביס רפואי בישראל
האם מריחואנה יעילה נגד דיכאון?

זמין, זול וממכר

הרוב המוחלט של הנבדקים (65.6 אחוזים) העידו כי הם צורכים קנאביס בליווי טבק. חיתוך התוצאות לפי מקום מושבם של הנבדקים הראה כי באירופה ובאוסטרליה שימוש בטבק נפוץ יותר מאשר בארצות הברית ובקנדה, שבהן נהוג לצרוך את הקנאביס גם באמצעות מכשירי אידוי או בעישון קנאביס "נקי" - ללא טבק.

תחרות מריחואנה באורוגוואי, 19 ביוני 2016. AP
חייב תמיד לבוא יחד?/AP

עוד עולה מן המחקר כי הבחירה בטבק נעשית לרוב משיקולי נוחות ושיקולים כלכליים (הטבק זמין וזול מאמצעים אחרים) וכי הנטייה לצרוך קנאביס בשילוב טבק חזקה יותר בקרב גברים מאשר נשים ובקרב צעירים מאשר מבוגרים. בסופו של דבר נמצא כי סיכויו של צרכן הצורך קנאביס וטבק באופן משולב לפתח תלות בקנאביס גבוהים פי 5.1 מצרכן קנאביס הצורך אותו באופן אחר.

היות ששימוש משולב בקנאביס ובטבק פוגם במוטיבציה של הצרכן להפסיק את צריכתם של שני החומרים יש לעודד, כך סבורים החוקרים, את הפסקת הצריכה של כל אחד מהחומרים בנפרד. בתוצאות המחקר אפשר להשתמש על מנת לגבש תכניות התערבות למניעת שימוש בטבק. אלו ישפיעו באופן מובהק על בריאות הציבור.

"כמו לערבב מיץ תפוזים וקולה"

"ערבוב קנאביס וטבק משול לערבוב מיץ תפוזים וקולה. התפוזים בריאים ועושים נפלאות לגוף שלנו והקולה מזיקה לו וממכרת"

ד"ר איליה רזניק, פסיכיאטר וחבר דירקטוריון באיגוד הבינלאומי לרפואה הקנבינואידית (IACM), מעריך שבישראל, כמו באירופה, כ?70 אחוז מצרכני הקנאביס מערבבים אותו עם טבק. לדבריו זו השיטה הנפוצה ביותר, אבל הכי פחות יעילה. "ערבוב קנאביס וטבק משול לערבוב מיץ תפוזים וקולה. התפוזים בריאים ועושים נפלאות לגוף שלנו והקולה מזיקה לו וממכרת. יש חלופות מוצלחות יותר שאינן מזיקות לבריאות ואינן ממכרות". כמו הינדוקה ושותפיה, רזניק ממליץ לצרוך את הקנאביס (לשימוש רפואי בלבד) במגוון דרכים: מכשירי אידוי, שמן, נרות, אכילה או שתייה.

"הקנאביס הרפואי סובל מסטיגמה לא הוגנת הנפוצה בקרב רופאים רבים", אומר רזניק. "הסטיגמה מונעת מהרופאים להציע למטופלים שלהם קנאביס כאמצעי טיפול ואף מלספק להם המלצה או מרשם. אנחנו מבקשים לשנות את הסטיגמה ואת הרגלי צריכת הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם".

סדנת הדרכה לשינוי הרגלי צריכת קנאביס רפואי תועבר על ידי ד"ר רזניק במסגרת הכנס הבינלאומי לקנאביס רפואי שיתקיים ב?11.9?13.9 במלון דן פנורמה בתל אביב, בחסות cann10

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully