וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 דברים שהפה שלכם יכול להגיד על הבריאות שלכם

22.8.2016 / 7:25

הפה שלנו לא רק אוצר בתוכו את כל הריחות של הדברים שאכלנו, אלא הוא עשוי להעיד על מחלות שונות שקורות לנו בגוף. מהתפתחות של סוכרת ועד למחלות חניכיים חמורות - למה אתם צריכים לשים לב כשאתם מצחצחים את השיניים

פה ושיניים. ShutterStock
על מה הפה שלכם מעיד?/ShutterStock

הריח של הפה שלכם, אתם בוודאי כבר יודעים, יכול להעיד בעיקר על מה אכלתם, אבל גם על בעיות בריאותיות כמו חורים, מחלות מעיים ועיכול, או על דלקות וזיהומים. חוץ ממשב הריח, אסף מגזין TIME עוד כמה מקומות שכדאי לשים אליהם לב כשאתם מצחצחים שיניים, ושאולי יצריכו אתכם לפנות לרופא המשפחה או לרופא השיניים.

הבעיה: חורים מרובים בזמן קצר

על מה זה יכול להעיד? סוכרת

נניח שאתם לא מאלה שיש להם חורים בשיניים מגיל צעיר ואוחזים בגנטיקה לא משהו, ובכל זאת בבדיקה השגרתית אצל רופא השיניים, הוא מוצא לכם פתאום חמישה חורים בבת אחת. בהנחה שלא התמכרתם לקולה בתקופה לפני, או שהתחלתם לאכול ממתקים ללא היכר, יכול להיות שהסיבה לחורים נעוצה בעבודה שהגוף שלכם מתקשה לעכל גלוקוז. כשזה קורה, זה יכול להוביל להתגברות של חיידקים ברוק – מה שעלול ליצור חורים וכאבי שינים, במיוחד כשאתם נוגסים במשהו קר או חם. גם מחלות חניכיים ופה יבש יכולים להיות סממנים לסוכרת.

עוד בנושא:
כשרופא השיניים לא מספיק: מתי לפנות למומחה ברפואת הפה?
המאכלים שישמרו על השיניים שלכם
האם השימוש בחוט דנטלי לא אפקטיבי?

אישה מצחצחת שיניים. ShutterStock
הנה עוד סיבה לשמור על הגיינת פה/ShutterStock

הבעיה: השיניים שלכם נשחקות

על מה זה יכול להעיד? רפלוקס קיבתי ושטי (GERD).

צרבות הן דבר שקורה לכולנו מדי פעם, אבל אם הן מופיעות כמה פעמים במהלך השבוע, ולאורך שבועות, יכול להיות שאתם סובלים מרפלוקס קיבתי ושטי. תופעה זו היא מצב שבו תכולת הקיבה זורמת בחזרה מן הקיבה אל תוך הוושט. מצב זה יוצר את הצריבה, אבל הוא יכול גם לגרום לתופעות לוואי קשות יותר.

כשחומצות מהקיבה מגיעות אל הפה, הן שוחקות את האמייל של השן בדרך כלל בצד הפנימי שבו הלשון נוגעת בשיניים. השחיקה הזו לא נראית לעין, לכן יכול לקחת הרבה מאוד זמן עד שתשימו לכך לב. חלק מהטיפול בתופעה יכול להיות שינוי מזון, או אכילה של ארוחות קטנות ותכופות יותר, כמו כן קיימות תרופות מרשם שמקלות על התופעה.

הבעיה: החניכיים שלכם מדממות כשאתם מברישים אותן

על מה זה יכול להעיד? דלקת חניכיים

אלא אם כן צחצחתם את השיניים ממש חזק, או שרק לאחרונה התחלתם להשתמש בחוט דנטלי, דימום מהפה עשוי להעיד שיש לכם דלקת בחניכיים שיכולה להיגרם מהצטברות פלאק.

דלקת חניכיים שאינה מטופלת כראוי יכולה להוביל לדלקות חניכיים חריפות שעלולות לגרום לנסיגת חניכיים. מחקרים שונים שפורסמו בעבר מצאו כי אנשים עם מחלות חניכיים גם נטו לסבול יותר ממחלות לב ואפילו סרטן.

הבעיה: כתמים לבנים על הלשון

על מה זה יכול להעיד? קיכלי הפה

כתמים לבנים או הצטברות פלאק יכולים להיות סימפטומים של קיכלי הפה - זיהום הנגרם על ידי גידול יתר של שמרי קנדידה. אנשים שיש להם סוכרת, יובש בפה או מערכת חיסונית מדוכאת נמצאים בסיכון גבוה יותר לסבול מהבעיה. סממנים נוספים של הזיהום כוללים אדמומיות, קושי בבליעה, או סדקים בזוויות הפה. הדלקת יכולה להיות מטופלת עם תרופות אנטי דלקתיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully