וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה מסירי משקפיים מדווחים על אורח חיים בריא יותר?

תוכן ממומן

23.8.2016 / 11:28

סקר שבחן מטופלים שעברו ניתוח להסרת משקפיים מצא כי אצל שליש מהם חל שיפור משמעותי בהרגלים של תזונה בריאה יותר וכושר. אז מה גרם להם לקום פתאום ולהתחיל לעשות ספורט?

אישה עושה כושר. ShutterStock
שיפור מהותי באורח החיים/ShutterStock

אלפי הניתוחים להסרת משקפיים שמבוצעים בישראל מדי שנה משקפים את שביעות הרצון של המטופלים מההליך הניתוחי ובעיקר מתוצאותיו בטווח הנראה לעין. עד כאן אין חדש, וניתוחים אלה ימשיכו, ככל הנראה, לשמור על פופולריות גבוהה בקרב הסובלים מליקויי ראייה.

רבים מאלה שעברו ניתוח להסרת משקפיים כבר דיווחו על עלייה באיכות החיים, כתוצאה משינוי אורחות חיים, שבאה לידי ביטוי בין השאר בשמירה על תזונה נכונה, וחיים ספורטיביים יותר. יעידו על כך ממצאי סקר שערך השנה המרכז הרפואי "עיניים" בקרב מדגם של 168 מטופלים שעברו ניתוח להסרת משקפיים במהלך 2014. לפי הסקר, כשליש מהמטופלים העידו כי חל שיפור מהותי באורח חייהם בכל הקשור לעיסוק בספורט ולתזונה נכונה לעומת התקופה טרום הניתוח.

לא תהיה זאת טעות לחשוב שהסרת משקפיים תרמה לדימוי העצמי של המטופלים ומשם, הדרך למנוי לחדר הכושר ולסלט הירוק שאחרי היא קצרה. "פעילות גופנית ופעילות ספורטיבית, מבטאת את יחסי הגומלין בין גוף האדם לסביבה שלו", סבור הפיזיולוג הקליני ד"ר חורש דור-חיים, מנהל מרכז הבריאות והכושר O2 בחסות הדסה. לפי סברה זאת, יחסי הגומלין הללו כוללים אוסף של גירויים פיזיים ורגשיים, שמגיעים למערכת החושים האנושית ובכך מעצימים את החוויה והחיבור של האדם לסביבה הפיזית בו הוא חי.

"בעידן המודרני, רמת הגירויים התחושתיים, שהגוף מקבל הולכת ופוחתת והקשר שבין הגירויים הוויזואליים ממערכת הראייה, לגירויים תחושתיים עמוקים של מערכות העצבים והשרירים עוברת דרך חייץ ותיווך של אביזרים שונים כמו מחשב, טלפון או טלוויזיה, עדשות ומסכים וירטואליים", הוא מוסיף.

משנה זהות, משנה התנהגות

לדבריו, "המשקפיים הם עוד אביזר מלאכותי שמגדיר את הקרבה בין האדם לסביבה הפיזית, שהופכת לזרה למערכת החושים שלנו. עדשת המשקפיים, אומנם שקופה ומאפשרת חדירת אור, אך בזמן הפעילות הגופנית, בעת שאנו מזיעים, מתעבה מסך אדים על עדשת המשקפיים. כמו כן, טלטלת המשקפיים בעת הפעילות הגופנית מגבירה את הלחץ המכני על הרקמות ואת תחושת חוסר הנוחות. כל אלה מפחיתים בתורם מהחוויה הבלתי אמצעית שמתרחשת בזמן הפעילות הגופנית".

גורם נוסף, לפי ד"ר דור חיים, מתחבא אי שם במעמקי הנפש שלנו. "למשקפיים יש גם היבט רגשי, לפעמים לא מודע, על הדימוי העצמי. מדובר בסטיגמה חברתית שמציגה אדם עם 'מגבלה פיזית', 'חלש' יותר, שאינו 'ספורטיבי'. חלק ממרכיבי המשקפיים יכולים לספר על טראומות והשפלות רגשיות מחבריהם, שסבלו מהם כילדים על כך שהרכיבו משקפיים. הסרת המשקפיים, מאפשרת להשליך את הדימוי השלילי ולקבל הזדמנות לעצב מחדש דימוי גופני חדש ובלתי תלוי".

אי אפשר להפריד בין גוף לנפש

הדימוי הנוכחי של תפישת הגוף והנפש ב-2016 מכתיב מציאות שבה לעיתים שינוי פיזי גורם בעקבותיו לשינוי נפשי. יסמין אלמוג סטריק, נטורופתית ממרכז O2 לבריאות הגוף והלב בחסות הדסה, מסבירה כי "במציאות שאנו חיים בה בעידן המודרני, אי אפשר להפריד בין גוף לנפש. מכאן שכל שינוי פיזי, כמו הרכבת משקפיים או הסרתם לתמיד באמצעות ניתוח, ישפיע בהכרח על המצב הרגשי". לדבריה, השחרור מתלות ברכיב חיצוני שליווה את המטופל תקופה ארוכה גורם לתחושת עצמאות ובטחון בגוף שאינו תלוי עוד במשקפיים.

"בנייה של ביטחון עצמי מביאה איתה באופן טבעי התבוננות פנימית ובדיקה עצמית: האם אני שומר על הבריאות שלי? איך אני יכול לשפר את המצב - איך אני אמור להמשיך בתהליך שהתחלתי כדי להרגיש טוב יותר?" אומרת אלמוג סטריק, "ואכן, לא פעם נחזה במקרים של שינוי פיזי חיצוני, המשפר את איכות החיים, כמו ניתוח להסרת משקפיים בלייזר - הגורם למטופל לרצות להמשיך בתהליך של שינוי". לדבריה, הסרת משקפיים בלייזר משחררת את המטופל מתלות שליוותה אותו למשך תקופה ארוכה, ולמעשה "פוקחת לו את העיניים". השלב הבא הוא צבירת מחמאות וחיזוקים מהסביבה, עלייה ברמת המוטיבציה ותחושת חיוניות אמיתית.

"ככל שמדובר בפן הרגשי, כשאנחנו אוכלים נכון ומקפידים על שגרת אימונים קבועה, קיימת השפעה ישירה על מצב הרוח כתוצאה משחרור של חומרים שונים במוח כדוגמת סרטונין ואנדרופינים. בפן הפיזי, במצבים של עודף משקל ובעיות נלוות השינוי התזונתי והפעילות הגופנית מביאים לירידה במשקל ושיפור במדדים. זוהי תחושת שחרור מקושי נוסף, בדיוק כמו השחרור מהמשקפיים".

אם תשאלו את פלג דור-חיים, פסיכולוג ויועץ ארגוני, מדובר בכלל בחוויה של שליטה במשהו שנתפש כבלתי ניתן לשליטה. "פעמים רבות משקפיים נתפשים כמעין גזירת גורל, לא נוראה, שאפשר להסתדר עמה אבל אין מה לעשות עמה. בהתאם לכך, הסרת המשקפיים יוצרת תחושת יכולת ומסוגלות לייצר שינוי עמוק יותר בחיים, כמו למשל בתחום התזונה והספורט".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
  • עוד באותו נושא:
  • עיניים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully