וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

8 צמחים מרחבי העולם שעושים טוב לבריאות

אבי ציטרשפילר

9.8.2016 / 9:38

לא סתם תימנים שמים חילבה באוכל ומרוקאים משתמשים הרבה בצמח השיבה. מה היתרונות הבריאותיים של צמחי המרפא האלה שלא סתם מצאו את הדרך שלהם לצלחת שלנו. ההרבליסט, אבי ציטרשפילר מסביר

תבלינים. ShutterStock
בכל מיני צבעים ומינים/ShutterStock

לכל עם ועדה יש צמחים שאותרו לפני מאות ואלפי שנים ומוכרים כבעלי סגולות מרפא. הצמחים נקבעו לרוב לאור הצמחיה באזור שבו הם נמצאו, וסגולות המרפא התאימו לבעיות הבריאותיות שאפיינו את האזור. בימים קדומים התפיסה הייתה שמחלה משמעותה רצון האל וכך גם ההחלמה הייתה במידה רבה תלויה ברצונו. לכן, צמחים שהוכיחו יכולות ריפוי, הפכו לצמחים מקודשים. הנה 8 צמחי מרפא מעדות שונות.

עוד בנושא:
טעים להכיר: 5 התבלינים הכי בריאים שיש
8 צמחי מרפא שאתם חייבים להכיר
חם שם בחוץ: 5 צמחי תבלין שיצננו אתכם בקיץ

קצח: טורקיה

שמן קצח. ShutterStock
זהב שחור. קצח/ShutterStock

הקצח הוא צמח שמאוד ידוע בקרב העדה הטורקית (ובכלל העולם המוסלמי) ושמו הוא חאבת אל באראכה. כלומר, הזרע של הברכה.

הקצח משלים חסרים לגופינו, מאזן מערכות בגוף ובכך מונע מחלות רבות. הקצח ידוע כמאזן רמות סוכר בדם, מאזן יתר לחץ דם, אנטי אלרגי בעיקר למערכת הנשימה, מרחיב סימפונות ונחשב לאחד התבלינים הבריאים ביותר. הרמב"ם ואבן סינה קראו לו הזרע השחור ואמרו שהוא יפה לכל מיני מחלות חוץ מהמוות.

איך משתמשים? ההמלצה היא לכתוש את הקצח ולהוסיף לסלט רבע כפית ליום. אפשרות נוספת היא להשרות 2 כפות ברבע ליטר שמן זית ולתבל מזונות שונים.

עוד באותו נושא

זהב שחור: כל היתרונות הבריאותיים של זרעי קצח

לכתבה המלאה

כורכום: הודו

שורש הכורכום. ShutterStock
נרקח בכלל למטרות בריאות/ShutterStock

צמח הכורכום הוא תבלין ידוע של העם ההודי ששודרג לתערובת הידועה בסגולותיה הרפואיות – הקארי. תערובת הקארי מורכבת כמחציתה מכורכום והשאר מהל, ג'ינג'ר, פלפל שחור ולבן, קינמון, ציפורן, אגוז מוסקט ושום. התוספות הריחניים לכורכום מעלים את יכולת הריפוי של הצמח כך שהתערובת מגבירה את התנועתיות והספיגה במערכת העיכול ומחטאת את מערכת העיכול בזמן שהיא מאותגרת על ידי מזון שלא נשמר כראוי.

תערובת הקארי שומרת גם על כלי דם ולב, מתאימה לטיפול בדלקות, לשמירה על זרימת דם למוח והאטת תהליכי ההזקנות שלו. בנוסף לכל האמור, לקארי יש יכולת נוגדת חמצון גבוהה הממתנת התפתחות מחלות קשות כמו סרטן. לפי הסיפורים, מי שרקח את הקארי היה רופא שעשה זאת למטרות בריאותיות.

איך משתמשים? ניתן להשתמש בקרי כבסיס לרטבים, תיבול למרקים, פשטידות, מאכלי בשר, ירקות מוקפצים ומאודים, רטבים, חמוצים (כדי ליצור קרי לחמוצים נוסיף לו חילבה וסומק) ועוד.

חילבה: תימן

עלי חילבה. נמרוד סונדרס
מאזן את רמות השומנים. חילבה/נמרוד סונדרס

צמח החילבה הינו צמח מאוד נפוץ בקרב יוצאי תימן. לחילבה מגוון סגולות בריאותיות, והצמח שומר על לחץ דם תקין, ממתן התפתחות מחלות קשות ומאזן רמות שומנים וסוכר בדם במנגנונים שונים המאפשרים שמירה על הלבלב ומיתון תהליכי סוכרת.

איך משתמשים? כותשים את הצמח, מוסיפים מים ותבלינים כמו פלפל שחור, שום, לימון ומערבבים עד להקצפה. ניתן להשתמש כרוטב למאכלים. אפשרות נוספת היא להנביט את הצמח בגינה ולאכול את הנבטים.

שימוש בחילבה לא מומלץ לסובלים מאנמיה, נוטלי אלתרוקסין על רקע חוסר איזון בבלוטת התריס ולנשים בהיריון.

פפריקה חריפה: תאילנד

פפריקה. ShutterStock
משפרת את פעילות דרכי העיכול. פפריקה חריפה/ShutterStock

הפפריקה החריפה ידועה ביכולות החיטוי שלה (בעיקר זיהומי מעיים), שיפור עיכולי והורדת משקל, אילחוש, שמירה על כלי הדם והלב, שמירה מפני מחלות קשות כמו סרטן , מייזעת ומרחיבה כלי דם ואנטי דלקתית. שימוש בפפריקה חריפה במקביל לשימוש בצמחים אחרים תגדיל את ההשפעה של הצמחים הנוספים בגלל השיפור בזרימת הדם הפריפריאלית.

איך משתמשים? ניתן להשתמש באבקה הטחונה ולתבל באמצעותה מאכלים שונים. את הפלפלים השלמים הקטנים (סודניה, שאטה, צילי) ניתן להשרות בשמן זית ואז להשתמש בשמן לתיבול ובישול.

תה ירוק: סין

תה ירוק. ShutterStock
מיליארד סינים לא טועים/ShutterStock

מיליארד סינים לא טועים - גם לא לגבי התה שלהם. בסין מאוד מאמינים בסגולותיו הרפואיות של התה הירוק ומשתמשים בו לצמצום רמות הסוכר בדם, לטיפול בדלקות, לפינוי פסולת מאיברי הניקוי בגופינו, למניעת מחלות קשות ועיכוב הזדקנות.

בתה הירוק יש נוגדי חמצון חזקים בזכות רכיבים הנקראים פוליפנולים, שמצמצמים פגיעה של רדיקלים חופשיים בכל הדם, בעיניים, במערכת החיסון, בפוריות הגבר ועוד.

איך משתמשים? מומלץ לחלוט את הצמח ולשתות אותו.

לענה שיחנית (שיבה): מרוקו

צמח לענה. ShutterStock
עוזרת לפוריות. לענה/ShutterStock

הלענה השיחנית, או בשמה המוכר יותר – שיבה, מגיעה ממרוקו. צמח זה מסייע לתמיכה עיכולית על רקע אכילה מוגברת, משפיע לטובה על הכבד לבל יהפוך לשומני ומגרש תולעי מעיים בזכות רכיב שנקרא אבסינטיאין. בנוסף, הוא תומך גנטילית ומסייע לפוריות (המרצת פעילות הרחם), משפר ספיגה בעיקר של ברזל, מוריד חום ומוריד רמות סוכר בדם. בתרבות הצפון אפריקאית, הלענה השיחנית נחשבת לאחד מצמחי המרפא והמטבח המרכזיים.

איך משתמשים? חולטים את הצמח ושותים. יעיל במיוחד בחודשי החורף.

מרווה משולשת/ מרמיה: בדואים

מרווה משולשת. ShutterStock
טובה למי שסובל מהזעת יתר. מרווה/ShutterStock

בקרב העדה הבדואית משתמשים במרווה המשולשת כצמח מרפא לבעיות עיכול, לכאבים בבטן וכאבי מחזור ובכלל לתמיכה הורמונלית נשית. הצמח בעל יכולות חיטוי בעיקר בזמן זיהומים במערכת הנשימה והעיכול ומתאים גם למי שסובל מהזעת יתר.

איך משתמשים? ההמלצה היא לחלוט את הצמח ולשתות. ניתן להשתמש בצמח גם לשילוב ברטבים ותיבול מאכלי בשר.

אזוב: העם היהודי

זעתר. ShutterStock
מנקה ומחטא במובן הפיזי והנפשי. אזוב/ShutterStock

"חטאני כאזוב ואטהר" – דוד המלך ביקש מאלוהיו. צמח האזוב נחשב לאנטיביוטיקה של העם היהודי שעוד מימי קדם האמין כי צמח האזוב מנקה ומחטא במובן הפיזי והנפשי.

הצמח בעל יכולת חיטוי כנגד חיידקים הפוגעים במערכת הנשימה ומערכת העיכול, הוא תומך בספיגה ותנועתיות במערכת העיכול, משפר זרימת דם למערכת העיכול ובכלל לטיפול בבטן נפוחה וגזים.

איך משתמשים? ניתן להוסיף למאכלים את העלים היבשים ו/או הטריים. כמו כן, ניתן גם לחלוט את הצמח ולשתות.

אבי ציטרשפילר הוא תבלינאי, הרבליסט ובעלי "חוות דרך התבלינים" בבית לחם הגלילית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully