וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם האנטיביוטיקה החדשה נמצאת באף שלכם?

28.7.2016 / 13:00

חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה הם מהאתגרים הכי גדולים שעומדים בפני עולם הרפואה. כעת, חוקרים מגרמניה טוענים כי מצאו חיידק שדווקא מייצר אנטיביוטיקה והוא נמצא ממש מתחת לאף - או בעצם בתוכו

פנים. ShutterStock
ממש מתחת לאף שלכם/ShutterStock

חיידק המצוי באפם של בני אדם מסוגל לייצר אנטיביוטיקה המחסלת את אחד הפטוגנים (מחוללי מחלה) הקטלניים והקשים ביותר לטיפול – כך גילו מדענים גרמנים. הם פירסמו את מחקרם השבוע בכתב העת Nature. הפטוגן המאיים הוא חיידק בשם סטפילוקוק זהוב (Staphylococcus aureus) , שביכולתו לגרום לדלקות עור ודלקות ריאות וכלי דם מסוכנות, עד כדי קטלניות, ואף פיתח עמידות לכמה סוגי אנטיביוטיקה.

עמידות לאנטיביוטיקה היא תופעה שהרפואה המודרנית מתקשה להתמודד מולה, וגובה את חייהם של מאות אלפי אנשים מסביב לעולם מדי שנה. דו"ח בריטי שפורסם בינואר העריך כי עד 2050, חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה צפויים להרוג יותר בני אדם ברחבי העולם מאשר סרטן.

העמידות של הסטפילוקוק זהוב לאנטיביוטיקה בעייתית במיוחד, מכיוון שמדובר בעמידות הרווחת ביותר בעולם כיום. למעשה, על פי הערכות של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), ב-2011 (השנה האחרונה שלגביה יש נתונים) התרחשו בארה"ב לבדה יותר מ-80 אלף הידבקויות בחיידק, מה שהוביל ל-11 אלף מקרי מוות.

עוד בנושא:
מחקר ישראלי: האם בקרוב חיידקים טורפים יחליפו את האנטיביוטיקה?
אני רק שאלה: האם יש מה לפחד מהאנטיביוטיקה בבשר?
מה קורה אם מפסיקים עם האנטיביוטיקה באמצע?

סוג חדש של אנטיביוטיקה

אלא שכעת, מדענים טוענים כי החומר החיידקי שגילו – ואותו כינו לוגדונין (Lugdunin) – מסוגל להילחם במגוון סוגי חיידקים, לרבות אלה שפיתחו עמידות כנגד אנטיביוטיקה כמו סטפילוקוק זהוב. לדבריהם, מדובר בדוגמה ראשונה ל"סוג חדש של אנטיביוטיקה", הנובע ממיקרואורגניזמים החיים בגוף האדם.

אנטיביוטיקה. ShutterStock
מקור לגילוי תרופתי חדש/ShutterStock

עד כה, החיפוש אחר הדור החדש של האנטיביוטיקה התמקד בחיידקים המצויים בעפר, ולכן אחד השותפים במחקר, אנדראס פסקל מאוניברסיטת טיבינגן, תיאר את הגילוי החדש כ"לחלוטין בלתי צפוי". אחד המדענים שהיה מעורב במחקר להפקת אנטיביוטיקה מעפר, פרופ' קים לואיס מאוניברסיטת נורת'ווסטרן בבוסטון, אמר בתגובה לממצא החדש כי: "האורגניזמים האלה, או האנטיביוטיקה שהם מייצרים, עשויים להיות המקור לגילוי תרופתי חדש".

חיידק הפלא

כחלק מהמחקר, המדענים ניתחו את תרכובת מטליות האף של 37 משתתפים, וזאת במטרה לבחון אם קיימים בה חיידקים המסוגלים להילחם בסטפילוקוק הזהוב (חיידק שנישא על ידי כ-30% מבני האדם, מה שמגדיל את הסיכון שייפגעו ממנו). אכן, התגלה שהלוגדונין – חומר המצוי בחיידק סטפילוקוקוס לוגדוננסיס (Staphylococcus lugdunensis) – מסוגל להילחם בס.זהוב גם כאשר הוא מצוי במיעוט של 1 ל-10. כשהוחדר לעכברים, התגלה שהלוגדונין מסוגל להעלים או להפחית דלקות עור שהן תוצאה של ס.זהוב.

בהמשך התגלה, כי אנשים שבגופם "חיידק הפלא" ס. לוגדונניס מצויים בסיכון נמוך יותר להידבק בס.זהוב – מה שהבהיר למדענים כי הכיוון המחקרי שיש ללכת בו הוא לנסות ולחשוף את החיידק בפני אנשים שהוא אינו מצוי אצלם. כיוון אפשרי הנבחן בהקשר זה, הוא להנדס גנטית חיידק מסוים כך שיפיק את האנטיביוטיקה החדשה, ואז לחשוף אותו בפני אנשים הנושאים את ס.זהוב הקטלני. החיסרון בהקשר זה הוא כי האנטיביוטיקה החדשה מסוגלת רק לחסל חיידקים מסוג "גראם חיוביים", ואינה אפקטיבית כלל בהקשר לחיידקים "גראם שליליים", בהם למשל אי.קולי. חיידקים אלה נחשבים כמי שגורמים את מרבית הזיהומים בבני אדם.

ד"ר מארק וובר מאוניברסיטת ברמינגהם, שגם הוא לא היה שותף במחקר, מסכים כי מדובר בכיוון מחקרי חדש ומבטיח, אך בה בעת טוען כי שהלוגדונין "רחוק מאוד ממצב שבו ניתן להשתמש בו כתרופה. לוקח בדרך כלל עשרות שנים לפתח אנטיביוטיקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully