וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילד שלי צריך משקפיים? כך תזהו בעיות ראייה אצל ילדכם

ורובל אופטיק ג'וניור

1.8.2016 / 13:20

בגיל הרך קל לפספס בעיות ראייה, אבל כדאי שתדעו שאלו עלולות להתחיל כבר מלידה, וכי ללא טיפול מתאים הן עלולות לפגוע בהתפתחות ובריכוז של ילדכם. הנה כל מה שאתם חייבים לדעת על בעיות ראייה אצל ילדים

ילדים במשקפיים. יח"צ לוכסיוויז'ן,
אל תפספסו בעיות ראייה/יח"צ לוכסיוויז'ן

בין שלל המחלות והווירוסים שהורים לילדים מתמודדים איתם, לבעיות ראייה יש נטייה להידחק הצידה. הרבה מאוד הורים לא נותנים דעתם על טיב הראייה של ילדיהם עד שהם מגיעים לכיתה א', אבל בעיות ראייה עלולות להתחיל הרבה קודם. למעשה, בחלק מהמקרים, הן נוכחות כבר מרגע הלידה. טיפול מתאים הניתן בזמן, מונע מהילד נזק עתידי בלתי הפיך.

הסיבה העיקרית שהורים מפספסים בעיות ראייה היא כי בגיל הרך אין ממש סימנים לקשיים בראייה. ילדים עלולים לסבול מבעיות בראייה מבלי לדעת זאת, ומבלי לבטא מצוקה או קושי. לכן, כדי לאבחן בעיות ראייה יש לבצע בדיקה אצל רופא עיניים לילדים, או מומחה לאורטופטיקה.

"אורטופטיקה" היא מילה בשפה היוונית שמשמעותה – ראייה ישרה ויישור ראייה. מדובר בתחום ברפואת העיניים העוסק באבחון ובטיפול בהפרעות בתנועת העיניים ובתיאום ביניהן. האבחון כולל בדיקת תנועות עיניים, מיקוד ראייה, בדיקת פזילה, מדידת תפקוד הראייה הדו-עינית ועין עצלה.

ילדים במשקפיים. יח"צ לוכסיוויז'ן,
חשוב לטפל כבר בגיל מוקדם/יח"צ לוכסיוויז'ן

מהם הסימנים הראשונים לבעיות ראייה?
כאשר הילד אינו מתייחס לאובייקט גדול שנמצא מולו, כשהוא מכווץ את העיניים תכופות או כשהוא סובל מכאבי ראש, כאבי עיניים, עייפות, טשטוש ראייה, כפל ראייה, עיניים דומעות או צריבה בעיניים. אם הילד לא מפסיק לשפשף את העיניים, עד שהן הופכות לאדומות, או עוצם לעתים תכופות עין אחת כשהוא יושב בבית מאד קרוב למסך הטלוויזיה. אם בכיתה הוא בוחר לשבת קרוב ללוח, וכשהוא קורא ספר הוא מצמיד אותו לפניו. כאשר הילד מתלונן שבזמן השיעורים הוא אינו מספיק להעתיק מהלוח למחברת, כי המעבר בין ההתמקדות בלוח לבין המחברת קשה לו, או שהשורות קופצות לו כשהוא קורא. פעמים רבות שינויים התנהגותיים, שלכאורה נראים כבעיות קשב וריכוז יכולים להעיד על בעיית ראייה.

באיזה גיל צריך לבצע בדיקת עיניים?
הגילאים המומלצים לבדיקת עיניים אצל רופא עיניים המומחה לילדים: בין חצי שנה לשנה, בגיל 3 וחצי, ולפני כיתה א'. בדיקות אלו כוללות מתן טיפות המרחיבות את האישונים, טיפות אלו מנטרלות את השריר האקומודטיבי, הפועל בעין בדומה לצמצם של מצלמה. שריר זה מפותח מאוד אצל ילדים ומאפשר להם להתגבר על בעיות ראייה על ידי הפעלת מאמץ ניכר. על ידי נטרול הפעילות של השריר הזה, הרופא יכול לאבחן את הליקוי האופטי המדויק של הילד.

חשוב לבצע בדיקות ראייה במועדים המומלצים, מכיוון שבשלושת הזמנים הללו ראייתו של הילד מתפתחת, והיא עדיין בעלת יכולת שינוי. אם מגלים עין עצלה או פזילה, לדוגמה, ניתן לטפל בהצלחה עד גיל 8. קיימת גישה האומרת שניתן לטפל גם אחרי גיל זה, אבל אז הסיכויים להצלחה קטנים באופן משמעותי. אם אין בעיות ראייה, ניתן לבצע בדיקת עיניים בהמשך רק אם מתעורר צורך ספציפי. מעל גיל 8, ברוב המקרים, ניתן להיבדק על ידי אופטומטריסט ללא צורך בטיפות להרחבת אישונים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

איך מטפלים בבעיות ראייה?

טיפול אורטופטי בבעיות ראייה: מטרת הטיפול היא לעזור למטופל להשתמש בנוחיות בשתי עיניו, ובמידת האפשר להעניק לו ראיה דו-עינית, ותחושת עומק. בקליניקה האורטופטית מתקיימות סדנאות של 8 עד 10 מפגשים בני 20-30 דקות בכל פעם. הטיפול מבוצע באמצעות תוכנות ידידותיות לילדים – הילד יושב מול מסך גדול, והמטפלים מתרגלים אתו, באמצעות משחקים, תרגילי ראיית עומק וראייה תלת ממדית, עם עזרים אופטיים המותאמים לילדים. קיימת אפשרות לרכוש את התוכנה הטיפולית הזו בגרסה מיוחדת לעבודה בבית, כשהמטפלים האורטופטים עוקבים מרחוק על הטיפולים הביתיים.

טיפול בעין עצלה: הטיפול המסורתי והמוכר בעין עצלה הוא לסגור ברטייה את העין הטובה למספר שעות ביום, זאת כדי שהמוח יחייב את העין העצלה לעבוד יותר. בקליניקות לאורטופטיקה ישנן שיטות נוספות לקידום הטיפול בעין עצלה, וזאת על ידי שימוש בתוכנת מחשב, בה יש סגירה לסירוגין של כל אחת מהעיניים, כדי לגרות בנוסף גם ראייה דו-עינית.

בדיקת ראיה לוכסיויז'ן. דני מילר,
חשוב לבצע בדיקות ראייה במועדים המומלצים, כשהראייה עדיין מתפתחת/דני מילר

התאמת משקפיים לילדים

סגנון: מותגי משקפיים המתמחים במשקפי ילדים, מציעים מדי עונה מבחר צבעוני, מקורי, קולי אבל גם איכותי ובריאותי. כיום קיימים מותגים רבים של משקפיים בצבעים שמחים כמו כתום, אדום וכחול, מחומרים גמישים המזכירים צעצועים מגומי ופלסטיק, כך שחווית בחירת המסגרת הופכת להיות נעימה.

גשר האף: יש לזכור שעצם האף אצל הילדים רכה וקטנה, ולכן גימור גשר המסגרת צריך להתאים לקימור האף, כך שיש מקסימום מגע ללא רווחים. בגשר עם אפונים, יש לבחון את מיקומם ביחס לאף, כי המטרה היא שהאפונים "ינוחו" בצורה מלאה בצדי האף, אך לא בצורה לוחצת מדי, כך שנוצרת חלוקת משקל טובה יותר. לתינוקות יש להתאים אפון אנטומי.

מוטות המשקפיים: מוטות המשקפיים צריכים להיות ארוכים מספיק, כדי להתעקל סביב האוזן בצורה נכונה, ולהחזיק את המשקפיים בצורה יציבה. לתינוקות קיימות מסגרות בעלות מוטות "cable", לאחיזה יציבה ונכונה. מומלץ לבחור משקפיים בעלי מוטות קפיציים.

עמידות המסגרת והעדשות: ניתן למצוא מסגרות מפלסטיק רך וגמיש או מטיטניום, שהן עמידות במיוחד. ילדים אוהבים לשחק ולהשתולל, ולכן חשוב להקפיד שהעדשות תהיינה עשויות מפלסטיק, כדי למנוע פגיעה בעיניים. מומלץ לבחור עדשות עם ציפוי אנטי רפלקס, המונע סינוור ומאפשר מעבר נקי ורחב יותר של קרני האור לאיכות ראייה טובה יותר, ולמראה אסתטי וצלול. יש להקפיד שעדשות המשקפיים יכסו את כל שטח העיניים, כדי למנוע מצב שבו הילד "יציץ" מעבר למסגרת, ולא יסתכל דרך התיקון האופטי הרלוונטי בשבילו. יש לשים לב להתאמת המשקפיים למבנה הפנים של הילד. החוק הבסיסי הוא בחירת מבנה מסגרת המנוגד למבנה פני הילד באופן פרופורציונלי, וכך נוצר מבנה מאוזן המדגיש את תווי הפנים בצורה חיובית.

ייעוץ מקצועי: אורטל ורובל בסכס, אופטומטריסטית ואורטופטיסטית ב"ורובל אופטיק ג'וניור"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully