וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה צריך השתלת מח עצם אחרי טיפול כימותרפיה?

26.7.2016 / 11:45

אמיר פרישר גוטמן יעבור בקרוב השתלת מח עצם בשל הטיפולים הכימותרפיים שעבר. מה בדיוק קורה לגוף שלנו במהלך כימותרפיה, ומהי השתלת מח עצם? מדריך

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גוטמן במהלך הטיפולים/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבוקר פורסם כי אמיר פרישר גוטמן יאלץ לעבור בקרוב השתלת מח עצם בשל טיפולי הכימותרפיה שעבר בחצי השנה האחרונה. גוטמן אובחן לפני חודשים מספר כחולה בסרטן בלוטות הלימפה (לימפומה), אולם על פי דיווחים כעת ייתכן כי הוא סובל ממחלה קלה יותר. מה שידוע בוודאות הוא שבשל טיפולים כימותרפיים שעבר בחודשים האחרונים הוא צריך לעבור כעת השתלת מח עצם.

כימותרפיה היא קבוצה של תרופות שפוגעת בתאים כאשר הם נמצאים במצב של חלוקה, כלומר בשלב שבו תא יחיד הופך לשני תאים. מכיוון שתאי סרטן מתחלקים מהר יותר מתאי גוף אחרים הכימותרפיה פוגעת בהם יותר מאשר בתאים בריאים. מרבית הטיפולים הכימותרפיים ניתנים בעירוי ישיר לווריד, מכיוון שחלק מן התרופות לא נספגות דרך מערכת העיכול או שצריך לחשב ריכוז מדויק שלהן בדם. הטיפול מלווה בדרך כלל בתופעות לוואי קשות, בהן בחילות, הקאות, שלשולים, כאבי שרירים ונשירת שיער.

הטיפולים בלימפומה כוללים גם תרופות ממשפחת האימונותרפיה אשר פועלות על מערכת החיסון של הגוף בכדי לפגוע בתאים הממאירים. במצבים מסוימים נעשה גם שימוש בקרינה על צברי בלוטות שבהן מרוכזת המחלה.

מדוע צריך השתלת מח עצם לאחר כימותרפיה?

השתלת מח עצם היא לעיתים טיפול בסוגים של לימפומה, ולעיתים מבוצעת בשל סיבוך של טיפולים כימותרפיים במחלה. במחלות כמו לימפומה רק מינונים גבוהים של קרינה או כימותרפיה מסוגלים להכחיד את המחלה, אבל למרבה הצער מלבד הכחדת המחלה הטיפולים עלולים גם לגרום לתאי האב להפסיק לייצר תאי דם.

למרות שהשם "השתלה" גורם לנו לדמיין חדר ניתוח, השתלת מח עצם היא למעשה תאי אב הניתנים בצורה של עירוי כדי לשקם את תפקודו של מח העצם של חולה. חשוב לציין שלמח העצם תפקיד מכריע משום שכל תאי הדם נוצרים מתאי אב הנמצאים (החל בראשית חיי העובר) במח העצם – "מחסן" תאי הדם בגוף.

אילוסטרציה. ShutterStock
ההשתלה מבוצעת בעירוי/ShutterStock

ישנם שני סוגים של השתלת מח עצם – השתלה עצמית, והשתלה מתורם. השתלה עצמית נעשית במקרים רבים כאשר לפני טיפול כימותרפי נאספים תאי אב ממח העצם של החולה, ואלו חוזרים אליו אחרי הכימותרפיה או ההקרנה. במקרים שבהם תאי האב במח העצם לא מתפקדים (למשל במקרים של לוקמיה) יש צורך בהשתלה מתורם. במקרים אלו נשאבים תאים מאדם שנמצא מתאים, בדרך כלל אח או אחות, באמצעות ניקור מעצם האגן, ומועברים לחולה.

השתלת מח עצם בפני עצמה היא תהליך קצר, אולם ההכנה לתהליך (מציאת תורם, דיכוי מערכת החיסון והמעקב אחרי) אורכים חודשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully