וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מחלת הכאבת": מתי בדיוק כאב הופך לכרוני?

8.8.2016 / 12:00

לכל אחד מאיתנו כואב לפחות פעם ביום, אבל איך יודעים מתי הכאב נובע ממחלה ומתי הוא בעצמו הופך למחלה? ירון לונדון מארח באולפן שלנו את פרופסור ז'אן ז'אק וטין, שמסביר מה זה בעצם כאב

צילום מסך

ביותר משליש מהבתים בישראל יש לפחות בוגר אחד שסובל מכאב כרוני. כדי להתמודד עם הכאב יש צורך בתוכנית טיפולים מגוונת שכוללת גם התייחסות להיבטים פסיכולוגיים ותפקודיים של האדם הסובל. הזמנו לאולפן את פרופסור ז'אן ז'אק וטין מנהל המכון לשיקום תסמונות כאב במרכז הרפואי שיקומי "רעות" וראש מכון רעות למחקר ופיתוח, כדי לברר איתו מה זה בעצם כאב.

"כאב זו מערכת אזעקה", מסביר פורפסור וטין. "הוא אומנם סובייקטיבי, והטיפול בכאב האידיאלי הוא בעצם חיסול המקור של הכאב, אבל לעיתים לא ניתן לטפל במקור הכאב עצמו ויתכן כי הוא נעלם והפך להיות כאב כרוני. המשמעות היא שמערכת האזעקה פועלת בצורה לא נכונה ומפענת את מה שקורה בתוך הגוף לא נכון ואז הכאב מתמשך ומתמשך למרות שלא חייב להיות מקור לכאב".

אישה שסובלת מכאב גב. ShutterStock
לפעמים המקור לכאב נעלם/ShutterStock

לדברי פרופסור וטין, יש היום הרבה דרכים להתגבר על הכאב, אבל יש לזה מחיר. "אפשר לשכך ולהפחית את הכאב אבל יש לזה הרבה תופעות לוואי, ויש חשיבות רבה לשיפור את איכות החיים. אנחנו מטפלים בבנאדם שסובל בכאב ולא בכאב עצמו", מסביר פרופסור וטין. "לעיתים יש אנשים שמתמכרים גם לטיפולים בכאב. יש הרבה רווחים משניים, כמו שינוי בסטטוס המשפחתי, התייחסות הסביבה. ולעומת זאת – יש אנשים שמסתירים את הכאב"

לדבריו לכל כאב יש טיפול. "כאב הוא מאוד מסובך ומורכב אבל ניתן לתקוף אותו בכל מיני דרכים שונות. כאב כרוני שמקורו במערכת העצבים נובע מבלבול במערכת האזעקה. הכאב הוא סימפטום, הוא לא חייב להיות מחלה, אבל אם הוא הופך להיות מרכז העניינים הוא כבר והופך למחלה עצמה".


צפו בראיון המלא באולפן וואלה!NEWS

  • עוד באותו נושא:
  • כאב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully