וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צאו מזה: 5 דרכים שיעזרו לכם להתגבר על הסטרס

אור יניר

27.7.2016 / 6:24

כשאתה הופך לאדם בוגר, לחץ הופך להיות חלק מהשגרה שלך, אבל מה קורה כשהוא כבר חוצה את הגבולות? הפסיכותרפיסט אור יניר עם עצות להורדת הסטרס, שאפשר ליישם כבר מעכשיו

סטרס. ShutterStock
תגובה נורמטיבית/ShutterStock

סטרס הוא חלק בלתי נמנע מהחיים שלנו – הוא בא והולך על בסיס קבוע, ובקלות רבה מדי הוא יכול להישאר יותר ממה שנרצה. למרבה המזל, יש מה לעשות. סטרס הוא תגובה נורמטיבית למצבים שבהם אנחנו תופסים את הדרישות הסביבתיות (במערכות יחסים, בעבודה, בלימודים וכו') כדרישות מעבר ליכולת ההתמודדות שלנו. בעוד שרמות מסוימות של סטרס יכולות להיות מועילות ולדרבן אותנו, לסטרס כרוני יכולות להיות השפעות מזיקות על הבריאות, שלא לדבר על המטען הרגשי הכבד שבא איתו.

בכתבה הקודמת הראיתי כמה סימנים שבעזרתם תוכלו לזהות אם אתם במצב של סטרס מוגבר, אבל לא פחות חשוב לדעת מה ניתן לעשות כדי להתגבר עליו. הנה כמה דברים שאתם יכולים לעשות כבר עכשיו:

עוד בנושא:
סטרס כרוני מאיץ את התפשטות הסרטן בגוף
איך סטרס משפיע על הלב שלכם?
המעבדה: 6 הרגלים פשוטים לחיים בריאים יותר

1. גלו מה מקור הסטרס

לפעמים כשאנחנו לחוצים, זה מרגיש כמו בלאגן אחד גדול שבו גורמי דחק מפציצים אותנו מכל כיוון אפשרי. אנחנו מרגישים כאילו אנחנו תחת מתקפה ונוקטים בגישה מתגוננת, שלמעשה לא ממש עוזרת לנו. במקום להרגיש כאילו אתם מתכופפים תחת מתקפה מיום ליום, נסו לעצור לרגע ולזהות מה בדיוק מלחיץ אתכם – האם זה פרוייקט מסויים בעבודה? בחינה גדולה שמתקרבת? הר של כביסה? מריבה משפחתית? כשאנחנו ספציפיים ומדוייקים יותר בנוגע לדבר שמלחיץ אותנו, אנחנו מאורגנים וקרובים יותר ללהיות אקטיביים במקום ריאקטיביים, ומרגישים יותר בשליטה.

2. חשבו במה אתם יכולים לשלוט והתמקדו בזה

בהרבה מקרים, לחץ הוא תוצאה של תחושה של חוסר שליטה. בעוד שאתם לא יכולים לשלוט על מה שהבוס שלכם עושה, על מה שחמתכם אומרת או על מצב הכלכלה, אתם לגמרי יכולים לשלוט באופן שבו אתם מגיבים לדברים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
מוח. ShutterStock
אתם יכולים לשלוט בעצמכם/ShutterStock

הדבר הכי גרוע שאתם יכולים לעשות הוא לנסות לשלוט בדברים שמחוץ לשליטתכם, בגלל שכשתכשלו בזה – וזה בדיוק מה שיקרה כי זה מחוץ לשליטה שלכם – רק תהיו לחוצים יותר ותרגישו חסרי אונים. אחרי שגיליתם מה מקור הסטרס, בדקו עם עצמכם על מה אתם יכולים לשלוט וחשבו על הדרך הטובה ביותר לפעול.

3. גלו חמלה כלפי עצמכם

בגדול, הרשו לעצמכם להיות קצת מרושלים ותסתכלו על הטעויות והכשלונות שלכם בהבנה, בלי ביקורת קוטלת ובלי הגנה. מחקרים מראים שאנשים שיש להם חמלה כלפי עצמם שמחים ואופטימיים יותר, ופחות חרדים ומדוכאים, זה בטח לא מפתיע. אבל הנה התמריץ האמיתי שלכם: הם גם מצליחים יותר. הרבה אנשים מאמינים שהם צריכים להיות קשים עם עצמם כדי לתפקד בצורה הטובה ביותר, אבל זה פשוט לא נכון.

מידה של חמלה וסלחנות כלפי עצמכם במצבים קשים ומלחיצים יכולה להפחית את המתח והחרדה ולשפר את הביצועים על ידי כך שהיא מאפשרת לכם ללמוד מהטעויות שלכם. תזכרו שלטעות זה אנושי, ותנו לעצמכם הזדמנות ללמוד ממה שעשיתם.

מטרופוליטן גאלה. GettyImages
תלמדו משהו על אהבה עצמית מקימי וקניה/GettyImages

4. עשו משהו שמעניין אתכם

אם היה משהו שהייתם יכולים להוסיף למכונית שלכם כך שבסוף נסיעה היה לכם יותר דלק, לא הייתם משתמשים בו? אולי אין כזה דבר למכונית שלכם, אבל יש אותו בשבילכם – עשו משהו שמעניין אתכם, כל דבר. מחקר מראה שזה לא רק יעזור לכם להמשיך אם אתם תשושים, זה באמת מחדש את האנרגיה שלכם.

5. למדו להגיד "לא"

סיבה נפוצה לסטרס היא שיש לכם יותר מדי מה לעשות ומעט מדי זמן כדי לעשות את זה. ועדיין, גם במצב כזה הרבה אנשים יסכימו לקחת על עצמם אחריות נוספת ועוד דבר לעשות מעבר למה שכבר יש להם. ללמוד להגיד "לא" לבקשות כאלה יעזור לכם להפחית את רמת המתח וגם יעצים את הבטחון העצמי שלכם.

כדי ללמוד להגיד "לא" צריך ללמוד למה זה קשה. עבור חלק מהאנשים זה יכול להיות קשה כי הם רוצים לעזור לאחרים ויאהבו אותם. עבור אחרים זה יכול להיות קשה כי יש להם חשש מקונפליקט, דחיה או פספוס הזדמנויות. זכרו שברוב המקרים, המחסומים האלה רק בראש.

בנוסף לאלה, גם פעילות גופנית יכולה להפחית מתח וגם לתזונה שלכם יש השפעה – אם אתם מתוחים יותר מהרגיל נסו להפחית צריכת אלכוהול, קפאין וסוכרים.

ועוד דבר – אם זיהיתם שאתם סובלים ממתח מוגבר וזה פוגע בחיים שלכם, ואתם לא מצליחים להתגבר על זה לבד, שקלו פניה לאיש מקצוע ואל תתביישו. יש לא מעט אנשי מקצוע מוסמכים ומוכשרים שמתמחים בנושא הזה, וקיימות לא מעט אופציות לטיפול במחיר מוזל כך שההוצאה הכספית לא תעמיס על המתח שכבר קיים.

אור יניר הוא פסיכותרפיסט ודוקטורנט לפסיכותרפיה אקזיסטנציאליסטית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully