וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביץ' פליז: מה עומד מאחורי הסכסוך הכי חם באמריקה?

ד"ר אילן רבינוביץ' צולל השבוע לביצה ומצא שם בעיקר, איך לא, הרבה רפש. למה קניה ווסט, קים קרדשיאן וטיילור סוויפט הם בעצם אותו בנאדם? ואיך אנחנו, פשוטי העם, תמיד יוצאים מפסידים? צהוב עולה

עריכת וידאו: ניר חן

בשבוע האחרון הייתי בנסיעת עבודה בניו יורק, והפלא ופלא - הנאום הראשון של מלניה טראמפ ופרשת המשפטים המועתקים מנאומה של מישל אובמה היוו רק תפאורת רקע לדבר האמיתי שבו התעסקה אמריקה. רשת האינטרנט קרסה והתקשורת האמריקאית הפליאה ל"נתח" את הסכסוך סביב טיילור סוויפט, קניה ווסט וקים קרדשיאן. אז מה היה לנו שם? ויותר מכך, מה זה אומר על התרבות האמריקאית, ובעצם גם על התרבות שלנו?

למקרה שפספסתם: כל הפרטים על הריב המתוקשר

סוויפט בת ה-26 נחשבה עד לפני שבוע ל"מאמי הלאומית", הזכה והברבורית, אבל היא הפכה בין לילה על ידי התקשורת ל"נחש". זה הכינוי הרשמי שהוצמד לה. תקשורת בונה ותקשורת הורסת. ובכלל, דומה שעבור המעורבים ב"פרשה" הכל כשיר ויותר מלגיטימי, ובלבד שישמרו על שמם בכותרות. לדידם אין פירסום שלילי, כל עוד שמך מאוית נכון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שלושת המעורבים בפרשה. מתוך הקליפ Famous של קניה ווסט/מערכת וואלה!, צילום מסך

שיאים נשברו בתרבות הטראש האמריקאית, זו המקדשת את ה"קרדישאן" כמשפחת המלוכה האמריקאית, הנערצת על ידי מיליונים. שוב קים קרדשיאן בכותרות ראשיות ובקרב מול הנמסיס של בעלה, נראה כי ניצחה בנוקאאוט. חשבון הבנק של השמות המעורבים בפרשה רק יעלה ויתפח, וכולם, ללא יוצא מהכלל, יצחקו כל הדרך אל הבנק. אולי אפילו יפגשו בסולחה סודית וירימו כוסית בידיעה שבקרב הזה רק התרבות האמריקאית היא זו שמפסידה באמת.

בשבוע שעבר

לא כל אחד יכול להיות הורה, אבל אל תמהרו לוותר על זה

לכתבה המלאה

צהוב עולה

הצהוב הפך לעיתונות הכשירה והמובילה בתרבות המעצמה הגדולה בתבל. טיילור סוויפט תיבחר שנה נוספת לזמרת המרוויחה ביותר על ידי המגזין הכלכלי היוקרתי פורבס ומשפחת קרדשיאן תמשיך לצבור מאות מליוני דולרים על כלום. כנראה שכריס קרדשיאן חכמה יותר מכולנו. אמא אחת ושישה ילדים (שאין שום קשר ודימיון ויזואלי חיצוני לאיך שנראו במקור למראיהן הנוכחי לאחר שלל שיפצורים פלסטיים וכל ניתוח כירורגי לשינוי מראה אפשרי) שהפכו לאימפריה כלכלית אדירה, שכל מה שהם נוגעים בו הופך לזהב.

תרבות הריאליטי-טראש הפכה למובילה חברתית, תרבותית ואפילו חדשותית. גם עיתוי שיחרור השיחה המוקלטת בין טיילור סוויפט לראפר, קניה ווסט, על ידי רעייתו האוהבת והמגוננת קים, שכינתה את סוויפט שקרנית ומניפולטיבית, היה מדוייק להפליא: מיידית בסיום שידור פרק "הקרדשיאן" שעסק בריב המתוקשר. פרסום שיחה מוקלטת שאינה מאושרת על ידי שני הצדדים אסור על פי חוקי קליפורניה ודינה מאסר עד שלוש שנים. אבל מה משנה החוק כשהרשת האינטרנטית קורסת.

קניה ווסט, קים קרדשיאן, טיילור סוויפט. GettyImages
ועכשיו עם בגדים/GettyImages
צורך אינסופי בריגושים ובני זוג מתחלפים תדיר, הופכים להיות צורך שגרתי אצל הזמרת הענוגה מחד ואצל מלכת הריאליטי מאידך. אחרת על מה יהיה לכתוב? שיעמום היא מילה מסוכנת

אל תטעו, אין פה טובים ורעים, המעורבים הם אנשים שקורצו מאותו חומר פסיכולוגי-דינמי ובשורה התחתונה הם עושים טוב אחד לשני ולעצמם בהפיכתם ליותר מפורסמים. פירסום זה שם המשחק, ולהיות מפורסם זה חזות הכל. משפחת קרדשיאן יכולה לכתוב על כך אינצקלופדיה שלמה והערך "מפורסם" בויקיפדיה ראוי להפוך מילה נרדפת לשמם.

להיות אומן איכותי היום זה לא מספיק ובטח שלא הדבר העיקרי שיוליד הצלחה. דרושה פרסונה פסיכולוגית מסויימת שדורשת סערות ודרמות כדרך חיים. תנודתיות ואקשן הם מילות המפתח. מי שהיה עד אתמול בן הזוג האהוב (עיין ערך קלווין האריס) הופך להיות בר פלוגתא בריב מתוקשר, מי שהייתה זה מכבר החברה הקרובה (עיין ערך קייטי פרי) הופכת להיות יריבה מרה בקרב חתולות. אומנים שצריכים טלנובלות בחיים כדי שיוכלו לכתוב שירים אודותן. צורך אינסופי בריגושים ובני זוג מתחלפים תדיר, הופכים להיות צורך שגרתי אצל הזמרת הענוגה מחד ואצל מלכת הריאליטי מאידך. אחרת על מה יהיה לכתוב? שיעמום היא מילה מסוכנת.

חיים שהפכו לסדרת טלוויזיה וסידרת טלוויזיה שהפכה לחיים, בלי יכולת להפריד ביניהן. צורך להשאר בכותרות כחמצן לנשימה ופחד קיומי מהיום בו הכל יגמר ולא יעניינו אף אחד. טוטאליות של שחור ולבן, כשצבע האפור לא קיים בפלטת הצבעים. או שאתה אהוב על ידם או שאתה שנוא. אם לא שייך לאחת משתי הקטגוריות, אתה לא נחשב ולא קיים כי לא מביא תועלת לתדלוק האימפריה הדוהרת שיצרו. המריבות של היום הם פאסה-קומפוזה של המחר. כבר ימצאו קורבן חדש שיטלטל את עולמם, ובלבד שיהיה מפורסם.

טיילור סוויפט. GettyImages
איטס אול פארט אוף דה פלאן. טיילור סוויפט/GettyImages

אז למי שלא היה על הפלנטה בשבוע האחרון הנה תקציר האירועים, ישירות מפי מערכות החדשות האמריקאיות. בזה אמריקה התעסקה באמת בימים האחרונים. יותר משזה מעיד על "הגיבורים" זה מעיד על התרבות שמהווה מושא לחיקוי בכל העולם וגם אצלנו בישראל .

תחילת הבקעים בחזות השברירית של המאמי הלאומית הייתה ב-13 ביולי. אז האקס מספר מי יודע כמה של הבלונדינית הענוגה, קלווין האריס, יצא במתקפה אינטרנטית נגדה, לאחר שגילתה לעולם סודם המשותף, שהיא זו שכתבה את המילים ללהיט "This is what you came for". האריס כילה זעמו על אהובתו מזה מכבר בכותבו: "היא כותבת מחוננת ועשתה את זה כמו שצריך גם הפעם. אני כתבתי את המוזיקה, הפקתי את השיר וחתכתי את הקולות. היא רצתה לשמור על זה בסוד ולכן השתמשה בשם בדוי. כואב לי שהיא והצוות שלה מנסים להוציא אותי רע. חשבתי שאם את מרוצה ממערכת היחסים החדשה שלך את צריכה להתרכז בה ולא לנסות לקרוע את האקס שלך". זה נאמר שאחרי אחרי שתוך שבועיים מהפירוד טיילור סוויפט שיחררה לעולם תמונות אוהבים עם בן זוג חדש. הבחורה לא נחה לרגע ובעלת הספק מכובד ומרשים של גברים שנפלו ברישתה.

יצרים ודרמות כבר אמרנו וכדי ללבות את האש יותר, לחץ האריס על נקודה רגישה במיוחד: קייט פרי, שהייתה החברה "הכי טובה" של סוויפט והפכה לאויבת מרה שלה, כולל שמועות שהייתה המוזה לשיר "Bad Blood". "אני יודע שאת לא בסיבוב הופעות עכשיו וצריכה מישהו חדש לקבור, כמו שעשית לקייטי. אני לא הבחור הזה, מצטער. אני לא אתן לזה לקרות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סוויפט והאריס. קרב ענקים?/מערכת וואלה!, צילום מסך

זה היה רק הפרומו לקרב האמיתי. קניה ווסט ובעיקר רעייתו, קים, הריחו דם וזה הריח האהוב עליהם. השנה הוציא ווסט את אלבומו החדש The Life of Pablo, ובאחת משורות השיר Famous כתב ,– I feel like me and Taylor might still have sex/Why? I made that bitch famous, ובעברית: "אני חושב שיכול להיות שאני וטיילור עוד נשכב. למה? אני הפכתי את הכלבה הזו למפורסמת". טקסט לכאורה פוגעני, אפילו בעולם הראפ, בו שפה גסה וקללות הם שם המשחק.

בתגובה דיברה טיילור סוויפט על המיזוגניות של ווסט. התנהגות המאפיינת מתעלל מזוגני, אגב, כוללת שני שלבים: בראשון, הוא בוחר את קורבנו ומפתה אותה להכנס לקשר כלשהוא עם מעורבות רגשית עמו, ורק בשלב השני, אחר לכידת הקורבן, נעשת בו התעללות נפשית ישירה או פיסית. התנהגות המאפיינת בתלות ושינאה, דהיינו קוטביות חזקה של "אהבה-שינאה"

בית הספר לתקשורת על שם קים וקניה

בהמשך כדי לחלוב את תרנגולת הזהב יותר יצא הקליפ לשיר, כשהצילומים כללו אורגיה המונית במיטה של ווסט ושל קים קרדשיאן שכללה חוץ מקייטלין ג'נר, דונלד טראמפ, אנה וינטור ואמבר רוז, גם את טיילור סוויפט. הזוג קרדשיאן-ווסט יכול להרצות בכל בית ספר לתקשורת. מומחים ביצירת סדר יום ציבורי אמריקאי מכלום. סוויפט הכחישה, שוב ,שידעה על כוונתו של קניה לפרסם את השיר ואישרה את התוכן שלו, מה שגרם לקים קרדשיאן לכנות את טיילור שקרנית ומניפולטיבית. תחילה האשמות והשבוע ההוכחות, כשקים פרסמה בסנאפצ'ט שלה הקלטה של שיחה שנערכה בין ווסט לסוויפט, שבה טיילור נשמעת בבירור משוחחת עם קניה על מילות השיר, מודה לו ששאל לדעתה ואפילו אומרת שהיא מוצאת את העניין מחמיא. ההקלטה "שברה" כמובן שוב את האינטרנט, והייתה פחות או יותר כל מה שהרשת והתקשורת האמריקאית התעסקה בו.

טיילור לא נשארה חייבת, ופרסמה תגובה שבה טענה שנעשה לה רצח אופי וכי קניה מעולם לא השמיע לה את הטקסט במלואו. בעוד חברתה הטובה של טיילור, אביגייל אנדרסון, יצאה להגנתה בסדרת ציוצים מתלהמת נגד קים וקניה הפושעים וקיבלה איומי מוות, רבים טענו כי טיילור ידעה על הפרסום הקרב של קים, וכהרגלה, העמידה פנים של מלאך תמים כוונות כשבפועל היא תחמנית ומניפולטיבית יותר מכולם.

אז מי מהם צודק? מה זה משנה. הם החכמים ואנחנו המטומטמים שגומעים בצמא את הרפש. עוד מערכה במחזה שאם הדבר תלוי בגיבוריו, לא יגמר לעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully