וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עולים על ארבע: כך תעודדו את התינוק שלכם לזחול

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף סימילאק

21.7.2016 / 7:14

הזחילה היא שלב משמעותי בחייו של תינוק. פתאום הוא הופך להיות נייד ומפסיק להיות תלוי בידיים של מבוגרים כדי להגיע אל מחוז חפצו. כך תעודדו את התינוק שלכם לעבור לזחילה פעילה

תינוקות זוחלים. ShutterStock
שלב התפתחותי מרכזי/ShutterStock

מעבר לתנועה במרחב ולעצמאות, לזחילה יש תפקיד חשוב מההיבט של פיתוח שיווי משקל, מוטוריקה, חיזוק חגורת הכתפיים והגפיים וקואורדינציה. אין ספק שמדובר בשלב התפתחותי מרכזי. הדברים קורים בדרך כלל באופן טבעי אבל אפשר לעזור לתינוק להתחזק ולהגיע לשם אם הוא בשלב המתאים וקצת מתקשה או שתנועתו מסורבלת. אם אתם חוששים שיש בעיה ביכולת התנועה של התינוק שלכם או שיש עיכוב התפתחותי, פנו אל רופא הילדים שייתן הערכה. ניתן גם לבקש הפניה לפיזיותרפיה התפתחותית ולהגיע לסדרת מפגשים בהם לומדים תרגילים שמקדמים זחילה (וגם התהפכות אם העיכוב מתחיל שם) ואז מתרגלים גם בבית. התרגילים פשוטים מאוד לביצוע והשיפור בתנועה מהיר יחסית.

בזחילה, שמתחילה בטווח שבין 6-10 חודשים, יש 4 שלבים שבעצם מכינים את הגוף להליכה עתידית מאוזנת: זחילת ציר (התינוק שוכב על הבטן ומנתק יד אחר יד ומסתובב על צירו) זחילת גחון (שכיבה על הבטן והישענות על האמות), זחילה על שש (עמידה על הברכיים והידיים) וזחילה על ארבע (עמידה על הידיים והרגליים). אלו גם לרוב שלבי הזחילה אם כי יש תינוקות שמדלגים על שלב הגחון ויש כאלה שמתחילים ישר ללכת.

טיפ נוסף: חשוב לאפשר לתינוק חופש תנועה. גם בחורף, לפחות בבית המחומם, תנו לו להיות כמה שיותר בלי גרביים והמעיטו בשכבות ביגוד. על מנת לזחול חשוב שהוא ילמד וירגיש את מגע כף הרגל עם הרצפה ושתהיה לו אפשרות תנועה משוחררת יחסית שאינה מוגבלת בגלל ביגוד מרובה שכבות.

תינוק שוכב על הגב. ShutterStock
גם כשהתינוק שוכב על הגב אפשר לעודד אותו לזחול/ShutterStock

תרגילים על הגב לחיזוק הגוף לקראת זחילה
משכיבים את התינוק על הגב, מכופפים את רגליו ומעבירים אותן מצד לצד. אפשר גם רגל רגל לשני הכיוונים. לאחר מכן כופפו את שתי ברכיו לכיוון הבטן וישרו. אפשר גם לגלגל את התינוק מצד לצד תוך כדי כך שאוחזים בידיו וברגליו ואז בכל יד ורגל של אותו צד בנפרד.

עידוד זחילת ציר (6-7 חודשים)
השכיבו את התינוק על הבטן ודאגו שיהיה סביבו מספיק מרחב לתנועה. קחו צעצוע וגעו אתו בצד אחד של התינוק (מהיד דרך הגוף והרגל), התינוק צפוי לסובב את ראשו וגבו לכיוון שגיריתם, ואז הניחו את הצעצוע לא רחוק ממנו באותו צד. אם התינוק מאבד עניין קחו את הצעצוע, צפצפו בו, הניעו אותו כדי למשוך שוב את תשומת לבו של הילד ולגרום לו לנוע על צירו. חוזרים על התרגיל בצד השני.

עידוד זחילת גחון (גיל 6-8 חודשים)
זחילת הגחון מתחילה כשהתינוק מבין איך הוא יכול "להשתמש" ברצפה עליה הוא שוכב כאביזר להתנגדות ולכוח. זחילת הגחון מתחילה לפעמים בתור זחילה לאחור וכשהיא משתכללת, מדובר בתנועה בהצלבה של יד ורגל נגדיות.

נותנים קונטרה עם היד – משכיבים את התינוק על הבטן ומשעינים את כף הרגל של התינוק על כף יד פתוחה שלכם כשהיא על הרצפה. מכופפים לו את הרגל ואז דוחפים עם היד. תנו קונטרה ותנו לתינוק ליישר את כף הרגל לתוך כף ידכם וכך להתקדם עם היד הנגדית. חזרו על התרגיל עם כף הרגל השנייה.

צעצוע בתור תמריץ – הניחו צעצוע אהוב במרחק של כמעט נגיעה מכף ידו של התינוק. בחרו בצעצוע או משחק שהתינוק מתעניין בו ורוצה להחזיק ביד. עודדו אותו לנסות להגיע למשחק הנחשק ועזרו לו לדחוף את עצמו קדימה על ידי דחיפת כף הרגל (כמו בסעיף הקודם).

צעצועים מעודדי זחילה – ממש לא חובה בשביל התפתחות תקינה, אך ניתן למצוא אותם בחנויות לתינוקות והם פופולריים. לעיתים הם פועלים על בטרייה ואז הרעיון הוא שהם נעמדים במקום (ועושים רעש/מפיצים אורות) ואז אחרי כמה זמן מתחילים לנוע בכיוון מסוים כדי לסקרן את הילד להגיע אליהם. צעצועים אחרים הם על גלגלים ונעים קדימה בקלות ברגע שנוגעים בהם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
תינוקות משחקים. ShutterStock
צעצועים מעודדי זחילה - אינם חובה, אך הם בהחלט יכולים לעזור/ShutterStock

עידוד זחילה על שש (8-10 חודשים)
ברגע שהתינוק מגלה את עמידת השש הוא לעיתים נתקע בה זמן מה ומתרגל העברת משקל מקדימה לאחור וגם לצדדים. בשלב מסוים אחרי שהוא מרגיש יציב הוא יתחיל לנתק צד אחד של הגוף – יד ורגל ולהניחם לפניו ואז יעשה דבר דומה עם הצד השני. זוהי תחילה של זחילה בה משכלל התינוק את תנועת האלכסונים – יד ורגל נגדית ואז החלפה.

שכיבה על אביזר בדמות גליל והצבת "מכשולים" – השכיבו את התינוק על גליל כלשהו (כרית, גלגל ים מנופח או אפילו הירך שלכם) ותנו לו לחוש ברגליים את הרצפה וגם בידיים. נסו לעודד אותו לדחוף את הרצפה עם הרגליים וכך לחזק אותן ובשלב מאוחר יותר עודדו אותו לחצות את המכשול לבד. התרגיל יגרום לו לנסות להרים את הבטן מהרצפה כדי לעבור ויעודד מעבר לזחילה על שש.

תמריץ – אחרי שהתינוק תרגל עמידת שש סטטית הכוללת העברת משקל מצד אל צד ותנועתיות חופשית אחורה וקדימה עודדו אותו להתקדם על ידי הצבת צעצוע קרוב אליו או על ידי כך שאתם רוכנים לפני וקוראים לו להתקדם תוך כדי משחק. אפשר לשכלל את זה ולהתחבא מאחורי רהיט או לעשות "קוקו" ולגרם לתינוק לרצות להגיע אליכם.

זחילה בתוך מנהרה - מנהרה שניתן לרכוש בחנויות צעצועים מעודדת תינוקות שנכנסים אליה לזחול, בייחוד אם אתם מציצים מהפתח השני או ששמתם להם באמצע המנהרה דבר מה שמעניין אותם.

תרגיל המריצה – הרימו את רגלי התינוק, רגל בכל יד ודחפו מעט קדימה כדי לגרות את התינוק לנתק יד ואז עוד יד ולכך להתחיל להתקדם. הליכת המריצה תורמת לחיזוק חגורת הכתפיים והידיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully