נושאים חמים

טעים להכיר: 5 התבלינים הכי בריאים שיש

אתם שמים אותם לפעמים באורז, בתה או אפילו על עוגות, אבל האם אתם יודעים מה התבלינים המוכרים יכולים לעשות עבורכם מלבד הטעם?

כורכום (ShutterStock)
ה-תבלין. כורכום (צילום: shutterstock)

כבר שמעתם כל כך הרבה פעמים מה כדאי לכם לאכול ולמה ברוקולי, קייל וגוג'י ברי בריאים לגוף שלכם. אבל רגע, יש משהו הרבה יותר בריא באוכל שלכם, והוא בכלל שם כדי להוסיף טעם.

התבלינים שאנחנו שמים על האוכל שלנו, לא רק משבחים את טעם המזון, אלא גם בעלי סגולות רפואיות רבות שהוכחו במחקרים עדכניים רבים, אבל גם לאורך ההיסטוריה האנושית. הנה 5 תבליני העל, שכדאי לכם שיהיו במטבח שלכם:

כורכום נגד כאבים

מחקרים שונים הוכיחו את הפעילות הרפואית של כורכום כנוגד חמצון חזק הנלחם בתאים סרטניים ובדלקות שונות, אבל הוא גם יכול להיות יעיל מאוד נגד כאבים.

כורכומין, שהוא החומר הפעיל בכורכום מעכב סינתזה של חומרים יוצרי דלקת, ולכן יכול להוות תחליף לתרופות כמו אדוויל ונורופן שלאורך זמן עלולות לגרום לכיבי קיבה ולדלקות במעיים. כורכום הוא חלופה בטוחה ובריאה יותר, ולכן הוא משמש במקרים של דלקות מפרקים שגרוניות, דלקת בקרנית העין, תסמונת התעלה הקרפלית ועוד.

כאמור כורכום, לא רק משמש כחומר אנטי דלקתי, אלא עוזר בניקוי רעלים מהכבד, מונע את הצמדות טסיות הדם ובכך מפחית את הסיכון להיווצרות קרישי דם, להתפתחות טרשת עורקים ולמחלת לב כלילית. בנוסף, הוא מוריד כולסטרול ומפחית את רמות השומן בדם.

כל מה שבריא בכורכום

קינמון (ShutterStock)
מעודד את הזיכרון (צילום: shutterstock)

קינמון בשביל המוח

במחקר חדש שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת האלקטרוני Neuroimmune Pharmacology טענו חוקרים מאוניברסיטת רוש בשיקגו כי התבלין הנפוץ מסייע בזיכרון ומשפר את יכולות הלמידה. לאחר שהזינו עכברי מעבדה במשך חודש בקינמון הם מצאו כי הזיכרון והלמידה של עכברים עם יכולות למידה הנמוכות השתפרו לרמה שנמצאה בעכברים עם יכולת למידה טובה.

אבל רגע זה לא הכל.

מחקר שנערך לפני מספר שנים בצרפת גילה כי קינמון יכול לסייע לאנשים שסובלים מהשמנה בטנית. שומן בטני הוא שומן דלקתי שפוגע בכלי הדם, בלב ובמערכות אחרות בגוף. כאשר יש עמידות לאינסולין, האינסולין לא מצליח להכניס את הסוכר לתאים והסוכר מתחיל להצטבר בדם וכתוצאה מכך גדל קצב ייצור השומן הבטני. הקינמון מאזן את רמות הסוכר בגוף, וכתוצאה מכך יש פחות סוכר חופשי בזרם הדם.

חם בבטן: 4 הדייסות הכי בריאות שיש

תה ג'ינג'ר (ShutterStock)
טוב לבטן (צילום: shuttesrtock)

ג'ינג'ר בשביל מערכת העיכול

אנחנו בדרך כלל פוגשים אותו בכוס תה כשאנחנו חולים ומצוננים, אבל אחת הסגולות הכי משמעותיות של הג'ינג'ר היא בכלל הקלה על כאבי בטן והרגעת מערכת העיכול. כמו כן, השורש הפופולרי משמש נגד בחילות, ויעיל במיוחד לנשים בהיריון בשליש הראשון.

אבל גם כאן זה לא נגמר. שורש הג'ינג'ר שמשפר את זרימת הדם והמטבוליזם, יכול להשפיע גם על הדיאטה ולתת לעור שלכם מראה זוהר יותר.

הסיבות הכי בריאות לשתות תה

פרחי וחוטי זעפרן (ShutterStock)
התבלין הכי יקר בעולם (צילום:shutterstock)

זעפרן: משפר את מצב הרוח

לא סתם המחיר של גרם זעפרן שווה הרבה מאוד כסף והוא נחשב לתבלין הכי יקר בעולם. תמציות הזעפרן עוזרות להעלאת הסרוטונין בגוף, שנחשב להורמון האושר. ניתן להשתמש בתבלין האקזוטי בתה או לתיבול תזילי אורז.

בנוסף, זעפרן עשיר בנוגדי חמצון שמסייעים לגוף להתגונן מפני איומים על המערכת החיסונית, כמו סרטן וזיהומים למיניהם. לאורך השנים הוא שימש לטיפול בבעיות נשימה כמו שיעול, נפחת, אסתמה ולשחרור ליחה וגם לטיפול בבעיות יומיומיות כמו נדודי שינה, גזים, דיכאון, צרבת וכאבי מחזור.

8 צמחי מרפא שאתם חייבים להכיר

פלפל צ'ילי (ShutterStock)
אדום זה מרזה (צילום: shutterstock)

פלפל אדום חריף: שורף שומנים

קיימות לא מעט עדויות מחקריות כי אכילת קפסאיצין - חומר טבעי המופק מהפלפל החריף - מגבירה את תחושת השובע, ומקטינה את מספר הקלוריות ואת צריכת השומן בארוחה. נמצא גם כי אכילת קפסאיצין יכולה להגדיל את כמות האנרגיה שאנחנו מוציאים ואת חימצון רקמת השומן ובכך עשויה למנוע עלייה במשקל.

6 סיבות בריאות לאכול פלפל חריף