וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קינמון משפר את יכולות הלמידה והזיכרון

18.7.2016 / 7:15

מחקר שנערך בעכברים מצא כי צריכה של קינמון הצליחה לשפר את יכולת הלמידה והזיכרון. מדובר במחקר ראשוני, אך החוןקרים מקווים כי הוא בעל השלכות על מצב החינוך בעולם

קינמון. ShutterStock
לא סתם תבלין/ShutterStock

קינמון הוא תוספת טעימה לעוגות, דייסות ואפילו תבשילים, אבל מסתבר שזה לא הדבר היחיד שטוב בו. במחקר חדש שפורסם בכתב העת האלקטרוני Neuroimmune Pharmacology טוענים חוקרים מאוניברסיטת רוש בשיקגו כי התבלין הנפוץ מסייע בזיכרון ומשפר את יכולות הלמידה.

"זו תהיה אחת מהשיטות הכי קלות ובטוחות לשיפור יכולות למידה", אמרו המדענים. לדבריהם, חלק מהאנשים נולדים עם יכולות למידה טובות, אחרים מפתחים אותן במהלך השנים ואילו הנותרים ממשיכים להתקשות בלמידת דברים חדשים, גם לאחר מאמץ. מעט מאוד ידוע על התהליך הנוירולוגי שגורם לאנשים להתקשות בלמידה ועל איך ניתן לשפרו אם בכלל. הבנה של המכניזם של המוח יכולה להוביל לפיתוח אסטרטגיות טיפול המשפרות זיכרון ולמידה.

עוד בנושא:
המבחן שיקבע אם הזיכרון שלכם יוצא דופן
המוח לא זז? 5 דרכים אפקטיביות לשיפור הזיכרון
חדשות מתוקות: שוקולד משפר את הזיכרון

המפתח להבנת הבעיה נעוץ ככל הנראה באזור במוח שקרוי היפוקמפוס – חלק קטן במוח שיוצר, מארגן ומאחסן את הזיכרון שלנו. החוקרים מצאו כי בהיפוקמפוס של אלה שמתקשים בלמידה, יש פחות חלבון שנקרא CREB. חלבון זה מפעיל מנגנונים תוך תאיים אשר במחקרים קודמים נמצאו כקשורים להתליכי למידה וזיכרון, בעוד שחסר ב-CREB נקשר למחלות כדוגמת אלצהיימר. לעומת זאת, נמצא כי יש אצלם יותר קולטנים מסוג GABAA שמעכבים הולכה במוח, מאשר לאלה בעלי יכולות למידה גבוהות.

סקירת סי-טי של גולגולת ומוח. ShutterStock
אפשר לשפר את העבודה שלו?/ShutterStock

כדי לבחון את השפעת הקינמון האכילו החוקרים את העכברים בקינמון גרוס, שהופך בתהליך מטבולי לסודיום בנזואט, חומר כימי המשמש כטיפול תרופתי כנגד נזק מוחי. כאשר הסודיום בנזואט חדר למוחם של העכברים, הוא העלה את רמות חלבון ה- CREB, הוריד את כמות הקולטנים המעכבים (מסוג GABA) ועורר אדפטציה של נוירונים בהיפוקמפוס. השינויים האלה הובילו ליכולת למידה טובה יותר אצל העכברים. "הצלחנו להשתמש בקינמון כדי לבטל שינויים ביוכימיים ואנטומיים המתרחשים במוחם של עכברים בעלי יכולות למידה נמוכות", אמרו החוקרים.

על מנת לזהות עכברים עם יכולות למידה טובות ורעות החוקרים השתמשו במבוך עגול סטנדרטי ובו 20 חורים. לאחר יומיים של אימונים, העכברים נבדקו על יכולתם למצוא את החור המיועד. לאחר כחודש בו הם אכלו גם קינמון, נערך תרגיל דומה. החוקרים מצאו כי לאחר אכילת הקינמון, הזיכרון והלמידה של העכברים עם יכולות הלמידה הנמוכות השתפרו לרמה שנמצאה בעכברים עם יכולת למידה טובה. עם זאת, הם לא מצאו שום שיפור משמעותי בקרב אלה שהיו בעלי יכולות למידה טובות מלכתחילה. החוקרים הבהירו כי אם יוכלו לשכפל את התוצאות במחקרים קליניים בבני אדם, זה יהווה צעד יוצא דופן שישפיע על עתיד החינוך העולמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully