וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר גילה אילו ויטמינים באמת צריך לקחת בהיריון

18.7.2016 / 7:21

רבים מהמולטי ויטמינים שנשים נוטלות במהלך ההיריון כוללים לפחות 20 ויטמינים ומינרליים, ובהתאם לכך - עלותם גבוהה מאוד. כעת מחקר חדש שנשים צריכות 2 ויטמינים בלבד

אישה בהיריון עם תוספי תזונה וכדורים ביד. ShutterStock
בזבוז כסף?/ShutterStock

מולטי ויטמין המיועד לנשים בהיריון הוא בזבוז של כסף – כך מסיק מחקר חדש שפורסם בכתב העת Drug and Therapeutics Bulletin. על פי המחקר, הוויטמינים היחידים שהוכחו כיעילים לנשים הרות הן חומצה פולית וויטמין D.

עוד בנושא:
תוספת סיכון: עודף תוספי תזונה עלול לגרום לסרטן
התוסף החסר: על ויטמין K2 כבר שמעתם?
מחקר חדש: ויטמין D שומר גם על המוח

במסגרת המחקר, סקרו החוקרים שורת מחקרים שבחנו את האפקט שיש לוויטמינים ותוספים הנלקחים בהיריון – כמו ברזל, הוויטמינים C, E ו-A וכן חומצה פולית וויטמין D – על בריאותם של האם והעובר. יש לציין, כי רבים מהמולטי ויטמינים שנשים נוטלות במהלך ההיריון כוללים פעמים רבות לפחות 20 ויטמינים ומינרליים. בהתאם לכך, עלותם גבוהה מאוד, ונעה בישראל סביב 100 שקל.

החוקרים מצאו הוכחות מדעיות לכך שחומצה פולית חיונית לנשים הרות, שכן היא עשויה לצמצם את הסיכון לנזקים בתחום התפתחות המוח ועמוד השדרה. עדויות מסוימות, אך פחות חד משמעיות, נמצאו ביחס לוויטמין D, וזאת בהקשר לתרומתו לספיגת סידן מוגברת באם ובעובר, מה שעשוי לסייע בניית העצמות והשיניים. עם זאת, מציינים החוקרים, לא נמצאה כל עדות מדעית לכך שנשים הרות צריכות ליטול מולטי ויטמין מורחב.

ילדה מנשקת בטן. sonya etchison, ShutterStock
זקוקות למעט מאוד תוספים/ShutterStock, sonya etchison
"ייתכן כי נשים הרות רגישות למסרים שלפיהם עליהן להבטיח את נקודת הזינוק הטובה ביותר לתינוקן, ללא קשר לעלות"

על פי משרד הבריאות בישראל, המינון היומי המומלץ של חומצה פולית לנשים המתכננות להרות, כמו גם לנשים הרות, הוא 400 מיקרוגרם. תרומתו של הוויטמין לפי המשרד מתבטאת ב"הפחתה משמעותית של הסיכון למומים בתעלה העצבית" (התפתחות המוח ועמוד השדרה). בהקשר לוויטמין D, יש לבדוק את רמתו אצל האשה ובהתאם לכך לבחון נטילתו באופן חיצוני.

לרוב הנשים המתכננות להיכנס להיריון או שבהיריון כעת אין כל צורך במולטי ויטמין המורחב המשווק להן. זוהי הוצאה כספית מיותרת", כותבים החוקרים. "ייתכן כי נשים הרות רגישות למסרים שלפיהם עליהן להבטיח את נקודת הזינוק הטובה ביותר לתינוקן, ללא קשר לעלות. אך הן לא מודעות לכך שהתוספים היחידים המומלצים הם חומצה פולית וויטמין D, שעלותם הכספית נמוכה באופן יחסי".

עוד הוסיפו כי: "נשים חשופות לשיווק מאסיבי מטעמן של חברות המולטי ויטמין, בעוד מרבית ההוכחות ליעילותם מגיעות ממחקרים שנעשו במדינות עניות יחסית, שם תזונתן של הנשים ממילא לוקה בחסר".

בתגובה לממצאים, ציינו ב-RCM – ארגון מיילדות בריטי – כי המחקר מאשש את הידוע מזה זמן בדבר החשיבות הטמונה בצריכת "תזונה מאוזנת במהלך ההיריון", תזונה שביכולתה "לשפר את בריאותם של האם והתינוק כאחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully