וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק משקל: היתרון המפתיע של ניתוח לקיצור קיבה

14.7.2016 / 16:52

השמנת יתר לא רק מתאפיינת במשקל רב וברקמות שומן רבות, אלא מסתבר שגם בפגיעה בתאים ובחלבונים בגוף - מה שמוביל להזקדנותו המוקדמת. מחקר חדש בדק, שנתיים אחרי הניתוח, מה קורה לגוף מבפנים?

מערכת וואלה!

בווידיאו: קיצור קיבה זה כבר לא רק טרנד

ניתוחים לקיצור קיבה הפכו פופולריים בשנים האחרונות, ויותר ויותר אנשים בוחרים להרזות בעזרתם. מחקר חדש מצא כי לא רק שהניתוחים אלה גורמים לירידה במשקל, אלא שהם אף עשויים להאריך את החיים. הסיבה – לא מה שחשבתם.

המחקר שהוצג בתחילת השבוע בכנס רפואי בינלאומי, מצא ששנתיים אחרי ניתוח לקיצור קיבה, למנותחים היו טולומרים ארוכים יותר ופחות דלקתיות בגוף – מה שתורם להארכת חיים.

עוד בנושא:
למה אנשים משמינים אחרי ניתוחים לקיצור קיבה?
האם ניתוח לקיצור קיבה הוא האינסולין החדש?
מאחורי הקלעים של הניתוחים לקיצור קיבה

"אנשים שסובלים מהשמנת יתר גם מזדקנים מוקדם יותר", אמרו החוקרים מאוניברסיטת וינה באוסטריה, "יש להם רמות גבוהות של דלקתיות ורמות גבוהות של ציטוקינים דלקתיים (חלבונים המופרשים על ידי תאי המערכת החיסונית) ברקמת השומן שלהם. לאנשים שמנים גם יש טלומרים קצרים בסוף הכרומוזומים שלהם."

להפוך את ההזדקנות המקודמת

הטלומרים (מגני הכרומוזומים משני צדיו המכילים את החומר התורשתי שבגרעין התא) מתקצרים כל פעם שהתא נחלק, והם משמשים כמעין שעון גנטי מתקתק ואחראים בין היתר על אורך חיי התא ולפיכך על אורך חיינו. כשהטלומרים קצרים מדי, התא לא יכול להתחלק יותר והוא מזדקן. מחקרים קודמים מצאו כי אצל נשים שמנות למשל, הטלומרים היו קצרים בהשוואה לנשים במשקל בריא, מה שהסתכם בתוספת של שמונה שנות חיים. המחקר הנוכחי ביקש לבדוק האם הניתוח הבריאטרי והירידה במשקל יכולים להפוך את ההזדקנות המוקדמת בחולים שמנים.

תהליך ניתוח קיצור קיבה. Alessando Vincenzi, צילום מסך
תהליך ניתוח קיצור קיבה/צילום מסך, Alessando Vincenzi

76 נבדקים בגיל ממוצע של 40 גויסו למחקר, כאשר כולם סבלו מעודף משקל ו-BMI של 35 ומעלה. כל הנחקרים לא הצליחו להשיל ממשקלם בשיטות טבעיות לאורך זמן והופנו לניתוח בריאטרי שמטרתו צמצום נפח הקיבה. התוצאות לרוב מוכיחות את עצמן והמטופלים מאבדים כשליש ממשקלם בשנה הראשונה.

התאים הופכים צעירים יותר

החוקרים לקחו דגימות דם לפני הניתוחים, ושנה ושנתיים לאחר הניתוח, שוב נלקחו דגימות דם. הם השוו סממנים של הזדקנות אצל כולם. הממצאים הראו כי בשנה הראשונה ה-BMI ירד ל-27.5 בממוצע, ששווה ערך לירידה של 38 אחוזים במשקל בממוצע. זו לוותה גם בירידה של ציטוקינים פרו-דלקתיים וגידול של ציטוקין אנטי דלקתי. שנתיים לאחר מכן נמצא כי הטלומרים היו ארוכים ב-80 אחוזים מלפני הניתוח. לטענת החוקרים המשמעות היא כי התאים שנבדקו שנתיים אחרי היו תאים שונים לאחר הניתוח החדש הזה. הם היו צעירים יותר ובעלי טלומרים ארוכים יותר.

חוקרים העריכו בנוסף את חמצון הטלומרים, שגורם להם להישבר ולהתחמצן. הם גילו כי שנתיים לאחר הניתוח, הנזק החמצוני על הטלומרים הופחת פי שלושה. "זה נראה שהתאים הופכים צעירים יותר", אמרו החוקרים. "השמנת יתר, והעובדה שיש הרבה רקמות שומן, שמים את הגוף תחת לחץ רב. ירידה במשקל ובשומן מפחיתים את המתח והגוף כאמור הופך צעיר יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully