וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תסחיף מי שפיר: תופעה קטלנית ובלתי ניתנת לחיזוי

11.7.2016 / 14:00

יולדת בת 46 מתה היום בירושלים לאחר ניתוח קיסרי כתוצאה מתסחיף מי שפיר. למה זה קורה, האם ניתן למנוע את התופעה המסוכנת הזו וכיצד היא קשורה לגיל היולדת?

צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: אור כהנא
מאחר שהתגובה הגופנית לחדירת מי השפיר קיצונית והרסנית כל כך, שיעורי התמותה גבוהים עד מאוד: כ-90 אחוזים

איילת בלומנפלד, בת 46, מתה הבוקר (שני) לאחר ניתוח קיסרי, וסיבת המוות היא ככל הנראה תסחיף מי שפיר – תופעה קטלנית המתרחשת אחת לכ-50 אלף לידות. מאחר שבישראל מתרחשות כ-150 אלף לידות בשנה, הרי שמדי שנה מתות כ-2-3 נשים כתוצאה מתסחיף מי שפיר.

במסגרת התופעה, חודרים מי שפיר (המים שבהם מצוי העובר ברחם) וכן תאי מי שפיר לכלי הדם של האם. תגובת הגוף לחדירה זו חריפה מאוד, ומתבטאת בתגובה חיסונית קיצונית המובילה לקריסת מערכות מהירה. מדובר בקריסת מערכות הלב, הריאות וכן מערכת הקרישה של כלי הדם. מאחר שהתגובה הגופנית לחדירת מי השפיר קיצונית והרסנית כל כך, שיעורי התמותה מהתסחיף גבוהים עד מאוד: כ-90 אחוזים.

איילת בלומנפלד. באדיבות המשפחה
"זו טרגדיה נוראית". איילת בלומנפלד/באדיבות המשפחה

התופעה מתרחשת בדרך כלל כמה שעות עד יממה לאחר שחדרו המים לכלי הדם. אכן, גם במקרה של היולדת שמתה הבוקר, היא החלה להתלונן על תסמינים המתאימים לתסחיף כשמונה שעות לאחר הלידה. "איננו יודעים מדוע מתרחשת החדירה של מי השפיר והתאים אל כלי הדם של האם", מסביר הגניקולוג ד"ר גיא גוטמן, מומחה בפוריות ובהפריה חוץ גופית. "מדובר במצב פתאומי וקטלני, המתרחש תוך שניות. לא ניתן לצפות אותו מראש או להתגונן בפניו. מדובר בביש מזל. גם איננו יודעים מדוע הגוף מגיב בצורה כה חריפה לחדירת התאים. לצערי, טיפלתי בעבר ביולדת שסבלה מתסחיף מי שפיר. זו טרגדיה נוראית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"מדובר בתופעה קטלנית וטראגית"

"גם כאשר הצוות הרפואי מגיב בזמן ובשיא העוצמה וגם כאשר הוא מצויד בציוד הרפואי המתקדם ביותר – אין יותר מדי מה לעשות"

בנוסף, מדגיש גוטמן, תוך כדי המקרה קשה לדעת בוודאות אם מדובר בתסחיף מי שפיר או בהפרעה מסוג אחר. "אבחון חד משמעי מתרחש בדרך כלל רק בפוסט-מורטם". בכל זאת, ידועים גורמי סיכון לתסחיף מי שפיר. העיקריים שבהם הם גיל מבוגר ביולדת (מעל 40); ניתוחים קיסריים ולידות מכשירניות כלידות ואקום; ונשים שמאחוריהן לידות רבות, למשל כארבע-חמש לידות.

מה הקשר בין ניתוחים קיסריים לבין תסחיף מי שפיר?
"בעת ניתוח ישנם יותר כלי דם פתוחים אצל היולדת, בהשוואה ללידה וגינלית. מכיוון ששטח המגע גדול יותר, קיים סיכון מוגבר לכך שתתבצע חדירה של מי שפיר לכלי הדם של האם".

כיצד מטפלים באשה הסובלת מתסחיף מי שפיר?
"מאחר שהמערכות קורסות, הטיפול מתבצע בחדר טיפול נמרץ. מחברים את האשה למכונת לב-ריאות, בניסיון לתמוך במערכות הנשימה והלב". גוטמן מוסיף כי גם כאשר הטיפול ביולדת הסובלת מתסחיף מי שפיר הוא אופטימאלי, סיכוייה לשרוד הם נמוכים מאוד. "בכל העולם שיעורי התמותה הם סביב 90%", הוא אומר.

"המשמעות היא, שגם כאשר הצוות הרפואי מגיב בזמן ובשיא העוצמה וגם כאשר הוא מצויד בציוד הרפואי המתקדם ביותר – אין יותר מדי מה לעשות. מדובר בתופעה קטלנית וטראגית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully