וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטודנטית פיתחה משאבת חלב שתגרום לכן לא לשנוא את השאיבות

13.7.2016 / 9:29

בעקבות לידת אחייניתה, פיתחה סטודנטית לעיצוב משאבת חלב ידידותית לאימהות, שמדמה את פעולת היניקה של התינוק: "הכוונה היתה ליצור משאבה אלגנטית ואינטליגנטית; שתעניק תחושה של רגיעה ושקט"

תינוק אוכל מבקבוק. ShutterStock
להפוך את השאיבה לנעימה יותר/ShutterStock

כמעט כל אישה לאחר לידה שהתנסתה בשימוש במשאבת חלב – ולא משנה עד כמה היא מתוחכמת ויקרה – תעיד שהחוויה אינה נוחה או נעימה במיוחד. אי הנוחות הזו גורמת לכך שחלק מהנשים מוותרות בלית ברירה על ההנקה עם החזרה לעבודה, או עוברות להנקה חלקית.

זה מה שקרה לאחותה של הסטודנטית לעיצוב תעשייתי דרור קרמר (26), שילדה את בתה הבכורה לפני כשנה. "אחותי חזרה לעבודה בתום חופשת הלידה וניסתה להשתמש במשאבת חלב. היא לא אהבה את זה. היא סיפרה לי על החסרונות של המשאבות, שבגללם היא אינה מעוניינת להשתמש בהן", מספרת קרמר, שחיפשה בתקופה ההיא נושא לפרויקט הגמר שלה. קרמר ביצעה מחקר, וגילתה ששוק משאבות החלב אמנם גדל כל הזמן, אך בקושי התחדש במוצריו בעשור האחרון. "משאבות חלב היו בשימוש עוד במאה ה-18. הן אמנם התקדמו טכנולוגית עם השנים, אבל ברמה העיצובית קפאו במקום".

עוד בנושא:
גם וגם: איך נותנים לתינוק בקבוק יחד עם ההנקה?
החופש להניק בכל מידה: נשים במידות 36-46 בקמפיין לעידוד הנקה
צא לנו מהציצי: השף העירום מדבר על הנקה ומעצבן את נשות בריטניה

קרמר החליטה לנצל את הוואקום העיצובי הזה בכדי לפתח משאבת חלב "ידידותית לנשים", כזו שתגרום להן להרגיש כמה שיותר בנוח לשאוב חלב. "המשאבות הקיימות נראות כמו מכשור רפואי, ובהתאם גם השימוש בהן קר וטכני", מסבירה קרמר, שכינתה את המשאבה שייצרה Mellow, מלשון "רוך". "שימוש כזה אינו מתאים לפעולה שהבסיס שלה הוא אהבה. כאשר אם שואבת חלב, היא מקדישה מזמנה בכדי להעניק מזון לתינוק שלה. זוהי פעולה של נתינה. המשאבות הקיימות רחוקות מלבטא זאת.

"בנוסף, ברוב מקומות העבודה לא תומכים בנשים שואבות, מה שאומר שבדרך כלל לא מקצים להן חלל שבו יוכלו לשאוב חלב. מדובר בפעולה חושפנית, ולכן הן נאלצות לשאוב בשירותים. זה הופך את התהליך למסורבל", אומרת קרמר. "בשורה התחתונה, על אף שהחזרה לעבודה אחרי הלידה היא חלק ממהלך החיים הטבעי בישראל 2016, ועל אף שמשאבות החלב נועדו לעזור לנשים בכך, בפועל הן לא נוחות לשימוש".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משאבת חלב "ידידותית לנשים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

הקונספט הייחודי של Mellow, מסבירה קרמר, הוא שביכולתה לדמות את תנועת היניקה של התינוק, וכך לעורר בנשים את תחושת הקרבה לתינוק שלהן. כתוצאה מכך, מופרש בגופן ההורמון אוקסיטוצין – המופרש גם בעת הנקה – מה שתורם לשאיבת חלב אפקטיבית יותר. "האוקסיטוצין מאפשר את דחיפת החלב לכיוון הפטמה", אומרת קרמר. "כשהאם רגועה, מופרש אוקסיטוצין והחלב זורם בחופשיות. מצד שני, האוקסיטוצין רגיש לסטרס. לכן אם האם לחוצה, או אם היא אינה מרגישה בנוח בזמן השאיבה, החלב לא בהכרח יזרום. אקט של שאיבת חלב הוא חלק ממעגל של גוף ונפש", מדגישה קרמר. "הוא אינו עומד במנותק ממנו".

עוד באותו נושא

הנקה? "זה כמו להיות מוטרדת מינית בכל מקום בגוף"

לכתבה המלאה

מהי משאבת החלומות שלך?

לאחר שהחליטה להתמקד בשוק משאבות החלב, ייסדה קרמר צוות מומחים שכלל פסיכולוגית המלווה נשים לאחר לידה, יועצת הנקה, שני מהנדסי מכונות וכן חברה העוסקת בייצור משאבות, והתייעצה עמם בנוגע למאפיינים שיש לכלול במשאבה. במקביל, הפיצה שאלון אינטרנטי בקרב 87 נשים המשתמשות במשאבות חלב, ובו תושאלו לגבי הצרכים שלהן מהמשאבה ("שאלתי, למשל, 'מהי משאבת החלומות שלך?'"). היא גם פנתה ליצרנית המשאבות השווייצית המצליחה מדלה, וביקשה לשוחח עם יצרניה, אך לא זכתה למענה. "הטכנולוגיה במשאבות של מדלה מפותחת מאוד", אומרת קרמר, "אבל לדעתי, החלק העיצובי בהן טעון שיפור. האם יש נשים בצוות הפיתוח של מדלה? זו שאלה טובה".

מה למדת מצוות המומחים שקיבצת?
"הבנתי שחשוב לייצר מנגנון שידמה את פעולת היניקה של התינוק בצורה הטובה ביותר. התינוק הרי אינו יונק בקצב קבוע. הוא עוצר לרגע; נושם וכן הלאה. הטכנולוגיה שפיתחנו תדע לחקות את הקצב הזה, וגם לגדול עם התינוק ועם הרגלי היניקה שלו".

מהסקר האינטרנטי שערכה, עלה ששני האלמנטים המפריעים ביותר לנשים שואבות הוא הצורך להחזיק את גוף המשאבה על השד בזמן השאיבה, והרעש המנועי החזק העולה ממנה. "נשים דיברו על הצורך שלהן בידיים פנויות בעת השאיבה. לכן המשאבה שלנו מורכבת מ'קאפים' המונחים בחזיית ההנקה ואינם דורשים החזקה. הם עשויים מסיליקון המאפשר את ההצמדה אל השד ואת הוואקום, שהוא הבסיס לשאיבה".

דרור קרמר. באדיבות המצולמים
דרור קרמר. חולמת להגיע לכמה שיותר נשים/באדיבות המצולמים

כיצד עוד המשאבה שלך נבדלת מהמשאבות הקיימות כיום בשוק?

"הקאפים שפיתחנו יושבים על כל החזה, ולא רק על העטרה, ותנועת השאיבה דומה יותר למסאז' ופחות ללחיצה. השימוש ב- Mellow גם חושפני פחות, בהשוואה למשאבות אחרות. דבר נוסף שעלה מהסקר שערכתי, הוא שנשים אינן משתמשות בבקבוקים המגיעים עם המשאבה, אלא מעבירות את החלב השאוב לבקבוקים שלהן, שאליהם התינוק רגיל. לכן ב- Mellow החלב זורם מהצינוריות אל תוך שקיות, ולא אל בקבוקים".

כיאה לסטודנטית לעיצוב, קרמר ייחסה חשיבות רבה לנראות של Mellow. "השקעתי בפרטים הקטנים", היא אומרת. "למשל, במקום החלקים השקופים שקיימים במרבית המשאבות, הענקתי לחלקי המשאבה גוון חלבי. הוא נעים למראה, ועדיין שקוף מספיק בכדי שהאשה תוכל לראות מה קורה בפנים. התרחקתי מעיצוב מצועצע. הכוונה היתה ליצור משאבה אלגנטית ואינטליגנטית; כזו שתעניק למשתמשות תחושה של רגיעה, של שקט".

קרמר עמלה על פיתוח המשאבה במשך שמונה חודשים ובסיומם הציגה אבטיפוס של המוצר, שעדיין איננו פעיל. המשמעות היא שהפיתוח הטכנולוגי של Mellow מצוי עדיין בשלב התיאורטי, וממתין למשקיע המתאים שיוכל לסייע בהשלמת הייצור. "לא היו לי המשאבים להכניס את המשאבה לייצור", אומרת קרמר, שתציג את הפרויקט ביום חמישי הקרוב, בתערוכת הגמר של החוג לעיצוב תעשייתי מכליל, המכללה האקדמית הדסה ירושלים. "אני מקווה למצוא משקיע נחמד ובעזרתו להניע את הפרויקט קדימה".

מה החלום שלך בנוגע ל-Mellow?
"החלום הוא שאוכל להגיע עם Mellow לכמה שיותר נשים אחרי לידה. הייצור של Mellow ארך שמונה חודשים ודמה מאוד לחוויה של לידה: החל מחוסר הביטחון שהרגשתי בתחילה ביחס לפרויקט, דרך תהליך הבנייה שלו ועד לייצור האבטיפוס. מדלה הבאה? כמובן שאשמח לגדול לממדים האלה".

  • עוד באותו נושא:
  • הנקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully