וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנגליה: תינוקת בת שנתיים עברה הליך של הקפאת ביציות

6.7.2016 / 8:00

התהליך המכונה הבשלה חוץ-גופית התרחש במרפאה באנגליה, זאת בעקבות מחלת הסרטן שפגעה בשחלות של התינוקת. הרופאים מקווים שבבגרותה יוכלו להשתיל את הרקמה השחלתית עצמה, בכדי שתוכל להרות באופן טבעי

יד של תינוק. ShutterStock
הפציינטית הצעירה בעולפ שעברה את ההליך הזה/ShutterStock

תינוקת בת שנתיים מאנגליה היא הפציינטית הצעירה בעולם שהביציות שלה נשאבו והוקפאו בהליך רפואי ראשון מסוגו – כך פורסם השבוע בכלי מדיה רבים מסביב לעולם. חלק מהשחלה של התינוקת, שחלתה בסרטן, נכרת והוקפא, וזאת כדי שתוכל להרות מביציותיה שלה בבגרותה. הליך זה אפשרי מבחינה רפואית, שכן נשים נולדות כשהן מצוידות בכ-2 מיליון ביציות, שחלקן יבשיל בבגרותן ויאפשר את פוריותן.

הפרוצדורה שעברה התינוקת, המכונה IVM (in-vitro maturation) – הבשלה חוץ-גופית – אינה חדשה לכשעצמה. אלא שזו הפעם הראשונה שהליך זה מבוצע בתינוקת. במסגרת ה-IVM, רופאים כורתים חלק מהשחלה אצל מועמדות לטיפול אונקולוגי, ומקפיאים אותה. בשלב מאוחר יותר, כאשר האשה מעוניינת בילדים, מופשרות הביציות המצויות בשחלה, והן ניתנות להפריה ולהשתלה ברחם.

עוד בנושא:
הפריה חוץ גופית: כל מה שצריך לדעת
כך התזונה משפיעה על הפוריות
האם הפריה חוץ גופית מזיקה לעובר?

ביציות קטנות מאוד

האתגר בהליך המבוצע בתינוקת, הסבירו הרופאים מאוקספורד,שם נערך התהליך, הוא שמדובר בביציות קטנות מאוד. "חיפשנו את הביציות שהן מעט יותר בשלות מהשאר", הסביר מנהל מרכז הפוריות של אוקספורד ומי שביצע את ההליך, ד"ר טים צ'יילד. צ'יילד אף ציין כי הרופאים מקווים שבעתיד, כשהתינוקת תיעשה לאישה בוגרת, יוכלו לנסות ולהשתיל אצלה את הרקמה השחלתית עצמה, "בכדי שתוכל להרות באופן טבעי".

ביציות. ShutterStock
הליך סטנדרטי/ShutterStock

הליך של שימור הביציות אצל נשים בגיל הפוריות שחלו בסרטן הנו סטנדרטי, ונובע מהחשש שטיפולי כימותרפיה והקרנות יפגעו בתפקודן של השחלות, כלומר בפריונן העתידי. "טיפולים נוגדי סרטן יכולים להציל חיים", אמר צ'יילד, "אך הם גם יכולים להסב נזק משמעותי לשחלות". עוד הוסיף: "אני לא יודע אם ההליך שביצענו יסתיים בהיריון, אך אני בהחלט מקווה שכך יהיה".

פריצת דרך

"הפרוצדורה הזו מעלה שאלות כבדות משקל, שיש להידרש גם להן"

אמנם ככל שאשה היא צעירה יותר, כך גוברים הסיכויים ששחלותיה יתאוששו מעצמן, אך במקרים רבים רופאים אינם מעוניינים לקחת סיכון – וממליצים על הליך של שימור פוריות גם לנשים צעירות מאוד, ואפילו לבנות נוער. מעבר ל-IVM, הליך נוסף של שימור פוריות אצל נשים שחלו בסרטן, הוא שאיבת הביציות עצמן והקפאתן בנפרד, או כעוברים מופרים, באם קיים בן זוג.

מומחה הפריון ויו"ר המרכז הרפואי לפוריות, ד"ר איליה בר, מסביר כי ייחודו של ההליך הוא באתגר הכירורגי הטמון בו. "זה כלל לא פשוט לנתח תינוקת חולה ולחץ ממנה חלק מהשחלה, מבלי לגורם לנזק. מבחינה כירורגית – זוהי פריצת דרך".

עם זאת, לדבריו, ההליך טומן בחובו סיכון גנטי לצאצאיה העתידיים של התינוקת. "מאחר שכל הסרטנים הם גנטיים, הרי שהתינוקת עלולה להוריש לילדיה העתידיים את הגנים הפגומים שגרמו לה לסרטן. ניתן כמובן לברור בין עובריה העתידיים, כך שייבחרו רק אלה עם הגנים התקינים, אך ככלל – הפרוצדורה הזו מעלה שאלות כבדות משקל, שיש להידרש גם להן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully