וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבהירים את השאלה: למה אנחנו סובלים מפיגמנטציה?

6.7.2016 / 14:00

הקיץ מביא איתו זיעה, לחות, עקיצות יתושים ועצבים מרוטים. אבל זה לא הכל. השמש היוקדת גם גורמת לכתמים על עור הפנים. למה זה קורה, איך מונעים והאם אפשר לטפל בזה? כל התשובות

איזה מקדם הגנה הכי יעיל נגד סרטן?/סיפור בדקה

בסרטון: איזה מקדם הגנה הכי בריא?

פיגמנטציה היא תופעה מציקה במיוחד, והיא עלולה לפגוע כמעט בכל אחד, בעיקר בישראל שטופת השמש. העור משנה את צבעו בחלקים שחשופים לשמש, ואנו נותרים עם כתמים על הפנים שלא ניתן להוריד בקלות. אז מה בכל זאת ניתן לעשות? הנה כל התשובות.

פיגמנטציה. ShutterStock
כתמים זה לנצח? פיגמנטציה/ShutterStock

למה הפנים שלנו מתמלאות כתמים?
"פיגמנטציה נגרמת מפעילות יתר של תאי הפיגמנט -המלנוציטים", מסבירה ד"ר נעה ריץ, מומחית לרפואת עור ומין במחוז שרון-שומרון של כללית. "ישנם מספר סוגי פיגמנטציה: כתמי לנטיגו שמופיעים בעקבות חשיפה כרונית לקרינת שמש או בגלל תרופות מסוימות; מלסמה, המכונה גם מסכת היריון, ונחשבת לנפוצה ביותר; והיפר פיגמנטציה פוסט-אינפלמטורית, המופיעה לאחר תגובה דלקתית או גירוי עורי".

עוד בנושא:
זו הסיבה שאסור לכם להוציא שחורים לבד
עם היפות שלי? יותר מדי סלפי יגרום לכם להיראות זקנים
אני רק שאלה: האם קרם לחות באמת עובד?

לדבריה, ברוב המקרים מדובר בתופעה עורית שנגרמת ממספר גורמים, בהם נטייה גנטית שקשורה גם לגוון עור כהה, הורמונים, כמו אלה המופרשים בהיריון או בעקבות נטילת גלולות, חשיפה לקרינת השמש ולעיתים אף בעקבות טיפולי פנים שונים וגירויים שונים.

עוד באותו נושא

אני רק שאלה: איך נוצרות שקיות שחורות מתחת לעיניים?

לכתבה המלאה
הורדת שפם בשעווה. ShutterStock
הסרת שפם בשעווה או בחוט גורמת לפיגמנטציה/ShutterStock

גלולות גורמות לפיגמנטציה?
כן, הורמונים עלולים לגרום להופעת פיגמנטציה. יש לשקול, אם אפשר, שימוש באמצעי מניעה לא הורמונאלי כמו התקן תוך רחמי למשל.

והסרת שיער?
מריטת שיער פנים בחוט או בשעווה מחמירה את הופעת הפיגמנטציה על העור הפנים, מכיוון שהיא יוצרת דלקת וטראומה מקומיים שיכולים להחמיר הפיגמנטציה. לדברי ד"ר ריץ, עדיף לעשות לייזר או אפילו להשתמש בפינצטה, על פני מריטה בשעווה או בחוט.

באיזה מקדם הגנה להשתמש כדי לשמור על הפנים?
חובה להגן על העור מהשמש ועדיף להשתמש במקדם הגנה SPF 30 ומעלה, אותו יש לחדש כל שעתיים לפחות אם שוהים בשמש. בנוסף, מומלץ בחום שימוש בכובע.

שמש, תיק וקרם הגנה על חוף הים. ShutterStock
כובע וקרם הגנה זו חובה/ShutterStock

טיפולי ביתיים יכולים לעזור?
לא ממש. למעשה יש להימנע מטיפולי פנים אגרסיביים יחסית הכוללים גרגרים או תכשירים, לרבות טבעיים, שעשויים לגרות את העור. לימון לדוגמה, תרופת סבתא שחביבה על רבים, ממש לא עוזר.

אז איך מטפלים?
כדי לטפל בפיגמנטציה יש לפנות לרופא עור או לקוסמטיקאי פרא-רפואי. לדברי ד"ר ריץ, הקו הטיפולי הראשון יהיה הגנה משמש באופן קבוע בשילוב עם טיפול מקומי מבהיר. התכשיר העיקרי שהיא ממליצה עליו הוא HYDROQUINONE או רטינואידים. "כאשר אין עומס חום כבד, אני רושמת נגזרת "קליגמן"- זו תערובת הכוללת הידרוקווינון עם רטינואיד וסטרואיד עדין. ניתן לשלב אותם במקרים מסוימים ובהתאם לגוון העור גם עם החומצה KOJIC או חומצות נוספות עדינות. הם משפיעים בעיקר אם הפיגמנט יחסית שטחי על פני העור". לדברי ד"ר ריץ, במקרים מסוימים אפשר לשלב את הטיפול הזה עם פילינג כימי או עם טכנולוגיות מתחום הלייזר - PICOLASER, טכנולוגיית IPL , גלי רדיו.

קרם לחות. ShutterStock
עדיף לבחור ברמים מקצועיים/ShutterStock

זה יחזור?
לצערנו, סביר להניח שכן. "אפשר לטפל בפיגמנטציה, אך חשוב להבין כי ברוב המקרים איננו יכולים לפתור אותה לצמיתות. תמיד עשויה להיות חזרה גם לאחר טיפול מוצלח ומכאן החשיבות של הקפדה על ההנחיות", מסבירה ד"ר ריץ.

את ה"מלסמה" - הפיגמנטציה האופיינית להיריון, אפשר לטשטש מעט ובאמצעות הקפדה על הנחיות לשמר תוצאת הטיפול ולשלוט בתופעה, אך לא ניתן להעלים לחלוטין. מאידך, קיים סיכוי שהיפר פיגמנטציה פוסט אינפלמטורית דווקא כן תיעלם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully