וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איכס: מה חי לנו מתחת לציפורניים?

3.7.2016 / 6:56

גם אם אתם שוטפים ידיים בקפידה, מתחת לציפורניים שלכם יש עולם שלם של חיידקים. ד"ר עידן גורן מספר על האורחים המטרידים, ומסביר אצל מי מאיתנו יש הכי הרבה חיידקים מסוכנים

מניקור לנשים. ShutterStock
זה רק נראה נקי. ציפורניים מטופחות/ShutterStock

כולם יודעים עד כמה חשובה שטיפת ידיים בסבון להיגיינה האישית ולמניעה של העברת מחלות, אבל כמה פעמים יוצא לכם לעצור לרגע ולחשוב על היצורים הקטנים שחיים מתחת לציפורניים שלכם? מתחת לציפורניים יש כמות רבה של חיידקים שהם ברובם חלק בלתי נפרד מהחיידקים שחיים דרך קבע על גבי הגוף, אולם חלק מהם עלולים להיות מסוכנים.

עוד בנושא:
מייבש ידיים חשמלי מפיץ פי 1,300 יותר חיידקים ממגבות נייר
המגבות שלכם מלאות בחיידקים
איך נפטרים מפטריות בציפורניים?

במחקר שערכו מדענים בריטים מאוניברסיטת Birmingham's Aston נבדקו גזרי ציפורניים של 100 גברים ונשים. החוקרים מצאו חיידקים מזיקים אצל רבע מהגברים ואצל 15 אחוזים מהנשים. גורמי הסיכון העיקריים לחיידקים מזיקים תחת הציפורניים כללו היגיינה ירודה לאחר הליכה לשירותים, החלפת חיתולים, וגידול בעלי חיים. גם ציפורניים מלאכותיות נמצאו כקרקע פורייה מאוד לחיידקים, מכיוון שהן אוצרות תחתן הרבה יותר חיידקים ביחס לציפורניים רגילות.

רופא. ShutterStock
בציפורניים של רופאים יש יותר חיידקים/ShutterStock

לא רק הרגלי ההיגיינה שלנו משפיעים על כמות החיידקים מתחת הציפורניים ועל מידת המסוכנות שלהם, אלא גם חשיפה תעסוקתית. כך למשל, אנשים שבמסגרת עבודתם באים במגע עם בשר נא (כמו קצבים) נמצאים בסיכון גבוה יותר.

גם עובדי בתי חולים נמצאים בסיכון לנשיאת חיידקים קטלניים מתחת לציפורניים. החיידקים שעלולים לעבור בין מטופלים בבתי חולים על גבי הידיים ותחת הציפורניים הם בעיה אמיתית, ולא בכדי מאמצים רבים נעשים על מנת להשריש את ההרגל של חיטוי הידיים באלכוהול במעבר בין מטופל למשנהו.

עוד באותו נושא

מה הציפורניים אומרות על הבריאות שלכם?

לכתבה המלאה

הפרדוקס של כוססי הציפורניים

אנשים שכוססים ציפורניים עלולים לסבול מזיהומים שמקורם בחיידקים שנמצאים מתחת לציפורניים, בשל המגע התכוף של הציפורניים עם חלל הפה. עם זאת, באופן פרדוקסלי, לאנשים שכוססים ציפורניים יש ציפורניים קצרות שגורמות לכך שפחות חיידקים מצטברים תחתן. גם ההנחה שיהיו שם יותר חיידקים בגללה המגע עם פיות מלאי רוק, לא אומתה. מחקר אמריקאי משנת 2007 גילה כי בעוד שכוססי ציפורניים ניזונים מכמות אסטרונומית של חיידקים, דווקא מתחת לציפורניים הקצרות שלהם נמצאו פחות חיידקים משאר הנבדקים.

בקטריות על כף יד של ילד. Tasha Sturm, צילום מסך
לא תאמינו כמה חיידקים יש על הידיים של הילדים שלכם/צילום מסך, Tasha Sturm

כדי להימנע מחיידקים מתחת לציפורניים יש לשמור על היגיינה, לקצוץ את הציפורניים לפי הצורך ולנקות תחתן. אצל ילדים קטנים יש חשיבות מיוחדת לשמירה על ציפורניים קצרות - הידיים שלהם מלאות בחיידקים והם תמיד מגרדים עקיצות או פצעים וחבולות. בזמן הגרד יכולים לעבור חיידקים מהציפורניים לאזור המגורה ולהתפשט ולהפוך לזיהום ברקמות הרכות.

ציפורנים לא קצוצות גם מסוכנות במקרה שהילד או מישהו מהקרובים לו סובל מתולעים, שכן הביצים מסתתרות מתחת לציפורניים ובמגע מועברות חזרה לפה או לאדם אחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully