וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דווקא עכשיו: למה אתן חייבות ללכת לרופא שיניים במהלך ההיריון?

פרופ' יעל חורי חדד

2.7.2016 / 9:11

מה הקשר בין היריון ובעיות חניכיים, איך זה עלול השפיע על העובר שלכן, ולמה אסור לכן לצחצח שיניים ישר אחרי שהקאתן? פרופ' יעל חורי חדד, מומחית לשיקום הפה בהדסה, עונה

אישה מצחצחת שיניים. ShutterStock
השינויים ההורמונאליים לא פוסחים על חלל הפה/ShutterStock

מזל טוב, את בהיריון. תקופה חדשה ומלאת התרגשות עומדת לפניך, וגם כזו הכוללת בדיקות רבות. סקירות אולטרסאונד, משקל, התפתחות העובר וגם, אולי תתפלאי, בדיקות שיניים.

נשים עוברות שינויים פיזיולוגיים רבים במהלך ההיריון בעקבות ההשפעות של השינויים ההורמונאליים. שינויים אלו לא פוסחים על חלל הפה, כאשר חלקם הפיכים ועוברים לאחר הלידה ואילו אחרים עלולים להשאיר נזק קבוע לשיניים. מחקרים מראים שבריאות השיניים והחניכיים בזמן היריון חשובה ביותר לאם ולעובר ואף קשר בין הזנחת היגיינת הפה לעלייה בשיעור הלידות המוקדמות ואפילו הפלות. הסיבה היא יכולתם של החיידקים לחדור מהחניכיים לזרם הדם וכך לחשוף את העובר לסכנת זיהומים מיותרים.

עוד בנושא:
מחסור בסידן? לעובר זה לא ממש אכפת
זקן, דליפת שתן ופיגמנטציה: ככה היריון באמת נראה
להתגבר על בחילות היריון בעזרת אוכל

למה זה קורה דווקא בהיריון?

במהלך ההיריון יש סיכוי גבוה יותר לעלייה בדלקות חניכיים ובמוקדי העששת בשל הסיבות הבאות:

1. שינויים הורמונליים בגוף האם מסייעים בפיתוח דלקת חניכיים.

2. בגלל בחילות ההיריון, העייפות ומצבי רוח, יש נטייה להזניח את השיניים ולצחצח בצורה פחות טובה, מה שמשפיע על עלייה בשיעור העששת ובדלקת החניכיים.

3. לעיתים, בגלל בחילות ההיריון וההקאות יש עלייה ברמת החומצה בפה - דבר הגורם לשחיקת שיניים והתפוררות האמאיל (השכבה החיצונית של השן).

בחילות היריון. ShutterStock
הקאות הבוקר גורמות לרמת חומציות גבוהה בפה/ShutterStock

4. הנטייה של נשים בהיריון לנשנושים וארוחות קטנות ותכופות, בנוסף לשתיית משקאות ממותקים ומוגזים במהלך היום והלילה, מעלה את חשיפת הסוכרים לחיידקי הפה ומוביל לעלייה בעששת.

5. עקב חוסר מודעות או חשש לטפל בשיניים במהלך ההיריון הרבה נשים נמנעות להגיע לרופא שיניים וכך נוצרות בעיות קלות בשיניים שיכלו להיפתר בקלות, ובמקום זאת מחמירות.

מה הפיתרון?

הנה מספר צעדים חשובים על מנת למנוע נזקים בשיניים ובחניכיים במהלך ההיריון:

1. במקרים של הקאה יש להימנע מצחצוח שיניים מיידי על מנת למנוע שחיקת והמסת השיניים על ידי החומצה. ההמלצה היא לשטוף טוב את הפה עם מים או מי שטיפה המכילים פלואוריד וללעוס מסטיק ללא סוכר.

2. שטיפות עם פלואוריד מסייעות בבנייה מחדש של האמאיל- השכבה החיצונית של השן במקרים שהייתה התמוססות קלה מחומצות, ומחזקות אותה.

3. הקפדה על צחצוח שיניים פעמיים ביום במברשת רכה ובצורה עדינה כדי למנוע שחיקה אגרסיבית של השיניים.

4. הפחיתו את כמות הנשנושים והשתייה הממותקת והרבו בשתיית מים על מנת להפחית את חשיפת חיידקי העששת לסוכרים וחומצות. חשוב באופן כללי לעבור לתזונה בריאה ומאוזנת יותר במהלך ההיריון.

5. טיפולי שיניים בהיריון: כמובן שעדיף עוד לפני ההיריון להגיע לבדיקה מקיפה אצל רופא השיניים ולסיים את כל הטיפולים בהקדם. בכל מקרה ההמלצה היא לא להתחיל סדרת צילומים וטיפולים בכל הפה דווקא בהיריון, אלא לבצע טיפול רק בבעיות שהתגלו, ולמנוע בעיות חדשות. אין כל מניעה לבצע צילומים בודדים במהלך ההיריון ולקבל טיפול שיניים תחת הרדמה מקומית.

6. מומלץ להגיע לביקורת אצל רופא שיניים בטרימסטר השני להיריון, בתקופה שהבחילות פחתו והאם מרגישה יותר חזקה, על מנת לוודא שלא חלו נזקים בפה.

לאחר הלידה חוזר גוף האישה לאיזון הורמונלי ובדרך כלל מצב החניכיים מתאזן, הדלקת יורדת והדימומים פוחתים. רמת החומציות בפה מופחתת גם היא ולאם יש יכולת לשמור על היגיינת הפה ברמה טובה יותר. זה הזמן להגיע לבדיקת מעקב אצל רופא השיניים על מנת לוודא שלא התפתחו "חורים" חדשים ואם חל נזק כלשהו לטפל בו בהקדם האפשרי.


פרופ' יעל חורי חדד היא מומחית לשיקום הפה במרכז הרפואי הדסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully