וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאכלו משהו: 7 דרכים לרפא פצעים בעזרת תזונה

29.6.2016 / 11:30

דלעת, בטטה, תותים, בשר בקר וחומוס הם רק חלק מהמאכלים שיכולים לעזור לגוף שלכם להתמודד עם פצעים ולהחלים מהר יותר. הדיאטנית שלנו על הבחירות התזונתיות שישאירו אתכם בריאים

פצע ברגל. ShutterStock
לעזור לגוף שלכם לרפא את עצמו. רגל חבולה/ShutterStock

כולנו נפצעים מדי פעם, בגלל חתך, שפשוף או שריטה. אצל רוב האנשים הפצעים האלה נרפאים מהר (אם הם לא מזוהמים), אך לעתים הפצעים חמורים יותר ודורשים התערבות רפואית. לצד הטיפול הרפואי, גם לבחירת המזון שלכם יש השפעה רבה על יכולת ריפוי הפצעים.

עוד בנושא:
אילו מאכלים ישלימו לכם את החוסרים התזונתיים?
כך הסוכר פוגע לכם בעור הפנים
אלה המאכלים שיעזרו לגוף שלכם להילחם בדלקות

תהליך ריפוי של חבולות ופצעים כולל בתוכו מערך מורכב של תאים וחומרים השייכים למערכת החיסון. פעילות זו כוללת מערכת קרישה החוסמת את אזור הפצע, בניית רקמת עור חדשה במקום העור שנפגע ועוד. כיום ידוע שעל מנת שמערכת החיסון תתפקד באופן יעיל, יש לספק לה בעזרת התזונה את כמות האנרגיה הדרושה לה, וכן רכיבים נוספים כגון ויטמינים ומינרלים.

1. וודאו שאתם אוכלים מספיק
במחקרים רבים נמצא כי קיים קשר בין כמות מספקת של אנרגיה (הנמדדת בקלוריות) לבין תפקוד אופטימלי של מערכת החיסון. במצב שבו הגוף לא מקבל את כמות האנרגיה הדרושה לו, עלולה להתרחש פגיעה בתפקוד מערכת החיסון, ויכולתה להגן על רקמת העור ולהתמודד עם איחוי הפצעים נפגעת.

ביצי עין. ShutterStock
חלבונים מספקים חומצות אמינו שחשובות לתהליך הריפוי/ShutterStock

2. תאכלו חלבונים
החלבונים שבמזון מספקים לגוף את חומצות האמינו הדרושות לו לייצור נוגדנים וחלבונים אחרים החיוניים לתפקודה התקין של מערכת החיסון בהבראת פצעים. המזונות שמספקים חלבון הם מזונות שמקורם מהחי כמו בשר, דגים, חלב ומוצריו וביצה, וכן מזונות שמקורם מהצומח כגון שעועית, סויה, עדשים, חומוס ועוד.

3. שתו מים
גוף האדם מורכב מכ-60 אחוז מים הנמצאים בתוך כל תא ותא בגוף. ללא נוזלים, תהליכים רבים לא יכולים להתקיים, ובהם גם פעילות תקינה של מערכת החיסון. כמות המים הדרושה תלויה במצב הבריאותי וברמת הפעילות. באופן כללי מומלץ לשתות כ-8 עד 12 כוסות מים ביום.

4. ויטמין C
ויטמין C חיוני לריפוי תקין של פצעים, בשל תרומתו לייצור חלבון רקמת החיבור הנקרא קולגן. בדרך זו הוויטמין שומר על שלמות המחסום הראשוני של העור מפני חדירת זיהומים. כמות גדולה של ויטמין C ניתן למצוא בפלפל אדום, פירות הדר, עגבניות, קיווי, מנגו, תותים ועוד.

עוד באותו נושא

נעליים זה כואב: כך תימנעו מחתכים בכפות הרגליים

לכתבה המלאה
מנגו. ShutterStock
הוויטמין שבמנגו מייצר קלוגן/ShutterStock

5. אבץ
אבץ הוא מינרל חשוב לתפקוד התקין של מערכת החיסון ואיחוי פצעים, הכולל ייצור חומרי הבקרה המרכזיים במנגנון זה הנקראים ציטוקינים. אבץ ניתן למצוא במוצרים מן החי כמו בקר, מוצרי חלב, וביצים, ומקורות מן הצומח כמו קטניות, אגוזים, זרעים, נבט חיטה, דגנים מלאים ועוד.

6. הפחיתו בסוכר
שמירה על רמות תקינות של סוכר בדם היא דרך למנוע פציעה, וכן אמצעי לריפוי תקין של פצעים. את האיזון ניתן להשיג על ידי בניית תפריט מותאם אישית הכולל הגבלת מאכלים ומשקאות המכילים סוכרים פשוטים כגון מיץ ממותק, עוגיות, שוקולדים ועוד. בנוסף, אכילת מאכלים העשירים בסיבים תזונתיים (כגון דגנים מלאים וירקות), שמירה על משקל תקין, ביצוע פעילות גופנית ושימוש בתרופות בעת הצורך, תורמים גם הם לאיזון.

מיץ נבט חיטה. ShutterStock
גם נבט חיטה יעשה את העבודה/ShutterStock

7. ויטמין A
ויטמין A שומר על שלמות תאי האפיתל בעור ועל רקמת הריריות המהוות חלק ממערך ההגנה על הגוף. בנוסף, ויטמין זה חיוני ליצירה ותפקוד תקין של תאי מערכת החיסון. ויטמין A ניתן להשיג ממקורות מן החי כמו חלמון ביצה, מוצרי חלב וכבד, או ממקורות צמחיים כמו דלעת, גזר, פלפל, בטטה, ברוקולי, תרד ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully