וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחקרים מגלים: מה באמת יעשה אתכם מאושרים?

5.1.2017 / 10:38

הרבה כסף באמת יעשה אתכם מאושרים, או שגם אושר הוא פקטור של גנטיקה? כמה סקס צריך לעשות בשבוע ולמה עדיף לכם שהחברים שלכם יהיו לוזרים? הלכנו לבדוק וחזרנו עם כל המחקרים

ShutterStock

בווידיאו: באיזה גיל אנחנו הכי מאושרים?

חשבתם שהעלאה בשכר, חופשה רומנטית בקריביים או ירידה במשקל יעשו אתכם מאושרים? מתברר שלא. חמש עובדות מפתיעות על אושר, ועל המקומות הלא צפויים שבהם תוכלו למצוא אותו.

עוד בנושא:
מחפשים את סוד האושר? הוא לא בארנק שלכם
רוצים להיות מאושרים? תעשו הרבה ילדים
זה מדעי: אושר זה דבר מדבק

1. אושר הוא עניין יחסי

"אם תקיפו את עצמכם באנשים מצליחים ומאושרים מאוד, אתם תשוו את עצמכם אליהם – ותהיו אומללים למדי"

זה לא משנה כמה טובים החיים שלכם – מה שמשנה הוא כיצד אתם תופסים את חייהם של אחרים. המסקנה הזו מגיעה ממחקר חדש שנערך בקולג' האוניברסיטאי של לונדון. על-פי החוקרים, אנשים חווים אושר כאשר הם מעריכים את מצבם כשווה, פחות או יותר, ביחס לאחרים. אך כשהאיזון מופר, ואי-שוויון מתקבע – לטוב או לרע – אנשים נוטים להרגיש מאושרים פחות.

"בממוצע, אי שוויון מפחית אושר", מסביר מוביל המחקר, רוב רוטלדג'. "זה קורה כאשר אנשים מעריכים את מצבם כטוב יותר, או כרע יותר, ביחס לאחרים". המסקנות מסתמכות על ניסוי שבו השתתפו 47 אנשים. הם התבקשו לחלק סכום כסף עם משתתף נוסף, ואחר כך התבקשו לבצע הימור כספי – הימור שיקבע את סכום הכסף שיקבל האדם האחר. החוקרים גילו כי גם כאשר המשתתף הנוסף קיבל פחות מהאדם המהמר, וגם כאשר קיבל יותר ממנו – המשתתף דיווח על רמת אושר נמוכה יותר. הסיבה המשוערת לכך היא תחושת אשם על כך שקיבל יותר כסף (מה שהגדיל את נדיבותו), או קנאה על כך שקיבל פחות.

אבל ייתכן שממצאי המחקר אופטימיים מדי. הכלכלן ההתנהגותי מאוניברסיטת דיוק פרופ' דן אריאלי, דוגל למשל בתיאוריית האושר היחסי, שנשמעת – למען האמת – הגיונית בהרבה. משמעותה: אם אתם מוקפים באנשים פחות מאושרים מכם – רמת האושר שלכם תעלה, וההפך. "אם תקיפו את עצמכם באנשים מצליחים ומאושרים מאוד, אתם תשוו את עצמכם אליהם – ותהיו אומללים למדי", אמר בראיון לרשת FOX מ-2012. "לכן הייתי ממליץ לאנשים שיהיו להם לפחות כמה חברים אומללים".

2. יותר סקס? אין צורך

אנשים נוטים לחשוב שחיים מלאי ריגושים וחווית מיניות יסבו להם אושר רב יותר, אבל כמה מחקרים מוכיחים שהחשיבה הזו מוטעית.

מחקר מ-2015 שנערך באוניברסיטת קרנגי מלון שבארה"ב, גילה שזוגות שקיימו יחסי מין תכופים יותר בהשוואה לעבר, לא היו מאושרים יותר. הסיבה העיקרית לכך היא שהם חשו לחץ לעשות סקס, מה שגרם להם ליהנות מכך פחות (מצד שני, מדובר בזוגות די ותיקים בגילי 35-65 – קבוצה שאינה כוללת רווקים הוללים, או זוגות טריים). בשורה התחתונה, החוקרים מצאו שהזוגות שהתבקשו להגדיל את תדירות יחסי המין חוו ירידה ברמת האושר, ודיווחו על ירידה בתשוקה. הם מסבירים זאת בכך שלא יזמו את יחסי המין בעצמם – אלא ניגשו למלאכה בגלל שהתבקשו לבצע אותה.

סקס. ShutterStock
עושה אתכם מאושרים, אבל עד גבול מסויים/ShutterStock

מחקר אחר של אוניברסיטת מיססוגה בטורונטו מצא שסקס דווקא תורם לאושר, אבל רק עד גבול מסוים. המחקר מצא שאנשים המקיימים יחסי מין פעם בשבוע מאושרים יותר מאלה שעושים סקס בתדירות גבוהה יותר. הסיבה: לאיכותו של הסקס השפעה גדולה יותר על האושר, מאשר לתדירות.

3. האושר מתחיל בגנטיקה

רק לאחרונה הצליחו חוקרים הולנדים לבודד אזורים בגנום האנושי הקשורים ביכולתם של אנשים לחוש אושר – ממצאים המגיעים ממחקר רחב היקף שכלל כמעט 300 אלף איש ופורסם ב-Nature Genetics. אחת המשמעויות, אם כך, היא שהיכולת לחוש אושר היא במידה רבה עניין של גנטיקה.

החוקרים הצליחו לאתר שלוש גרסאות (וריאנטים) גנטיות לאושר, כאשר שתיים מהן קשורות בהופעתם של סימפטומים דיכאוניים. הווריאנטים באים לידי ביטוי בעיקר במערכת העצבים המרכזית, בבלוטת יותרת הכליה ובלבלב. "מדובר במחקר פורץ דרך כי כעת אנחנו משוכנעים שיש אספקט גנטי לאושר", הסביר החוקר. בכל זאת, הוסיף, "כמובן שגם הסביבה משחקת תפקיד".

4. עושר לא שווה אושר

רבים מפנטזים על זכייה בלוטו, או לכל הפחות על העלאה בשכר – אבל כסף, מתברר, לא קונה אהבה. וגם לא אושר. מחקר חדש של אוניברסיטת סטירלינד, בריטניה, מגלה שעלייה בהכנסה אינה משפיעה על אושרם של אנשים, אלא רק ירידה בהכנסה (ורק עבור אנשים עם מאפיינים אישיותיים ספציפיים).

כסף. ShutterStock
לא קונה אהבה, וגם לא אושר/ShutterStock

החוקרים עקבו אחר שינויים בהכנסתם ובמצב רוחם של כ-18 אלף איש, לאורך כתשע שנים. "נהוג להניח שככל שהכנסתנו עולה, כך עולה גם שביעות הרצון מהחיים", אמר החוקר שהוביל את המחקר, ד"ר כריסטופר בוייס. "עם זאת, גילינו שזה לא תמיד המקרה. מה שמערער על רמת האושר הוא ירידה בהכנסה, וזה נכון רק עבור אנשים ספציפיים. לכן שיפור מתמיד בהכנסה אינו תורם לאושר, עבור רוב האנשים. במקום זאת, עלינו לשאוף ליציבות כלכלית".

5. ילדים הם שמחה? לא תמיד

בפעם הבאה שיאמרו לכם שילדים הם שמחה, כדאי לזכור שלא מדובר בכלל אבסולוטי. מחקר של בית הספר לכלכלה של לונדון מצא שלידתם של הילדים הראשון והשני תורמים לתחושת האושר של ההורים בשלבים שלפני ואחרי הלידה, אך רמה זו מתייצבת בהמשך וחוזרת לרמת האושר המקורית. דפוס דומה מתרחש גם עם לידת הילד השני. עם זאת, כשמדובר בילד שלישי – הורים לא חווים כמעט כל עלייה ברמת האושר.

עוד התגלה שההורים המאושרים יותר הם גם המבוגרים (גילי 35-49) והמשכילים יותר. הורים אלה חווים את רמות אושר הגבוהות ביותר סביב הלידה – וגם לאחריה. בקיצור, אם אתם מדוכדכים מחייכם – אל תבנו על הילדים שיעשו אתכם מאושרים לאורך זמן. "העובדה שהילד השלישי לא תורם לתחושת האושר של ההורים אינה נובעת מכך שהם אוהבים אותו פחות", מדגישים החוקרים, "אלא מכך שכנראה הלידה וההורות הן כבר לא חוויות חדשות ומסעירות, מה גם שמשפחה גדולה מגדילה את רמות העומס והלחץ המוטלים על ההורים. העובדה שהורים מבוגרים נוטים להיות מאושרים יותר בהשוואה לצעירים, עשויה להסביר מדוע אנשים נוטים כיום לדחות את ההורות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully