וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסיכולוגיה של המתיקות: זה מה שתינוקות עושים למוח שלכם

29.6.2016 / 15:30

המתיקות של תינוקות חיונית להישרדות שלהם, אבל מה קורה אם הם לא ממש חמודים? מחקרים מראים שאנחנו מגיבים אחרת לתינוקות יפים יותר. למה זה קורה ואיך זה משפיע עליהם?

הפרצופים המצחיקים שתינוקות עושים כשהם עושים קקי/צילום מסך

בסרטון: תינוקות עושים קקי ומוכיחים שהם באמת חמודים נורא

מבוגרים אוהבים תינוקות. הם נמסים מהחיוך שלהם, מהריח, מקפלי השומן בידיים, מהעיניים הגדולות ומהחיוך, ובאופן כללי מהמתיקות שלהם. המתיקות הזו גורמת למבוגרים לעטוף תינוקות בחום ולטפל בהם היטב עד שהם מתחילים לפתח קצת עצמאות (זה בדרך כלל גם השלב שהם נהיים קצת פחות מתוקים, אם להודות על האמת). אבל זה נכון רק כאשר התינוקות הם חמודים ויפים, לתינוקות פחות אטרקטיביים יש קצת פחות מעריצים, והם אפילו עלולים לסבול מאפליה בסביבת מבוגרים. למה זה קורה?

עוד בנושא:
מציפה את הפיד עם תמונות של הילדים? אולי את בדיכאון
האם אתם יכולים לנחש בני כמה התינוקות האלה?

תינוקת בוכה. ShutterStock
יש להם מזל שהם חמודים/ShutterStock

במחקר שפורסם בכתב העת PLOS ONE חוקרים ביצעו סריקות מוח כדי לברר מה בדיוק השפעה של תינוקות על מבוגרים. החוקרים גילו כי תינוקות מעוררים תגובה מיידית אצל מבוגרים - הורים ולא הורים כאחד - באורביטו הפרונטלי - חלק במוח המעורב בקבלת החלטות ובתגמול. זה אומר למעשה שפשוט אי אפשר להתעלם מתינוקות. כלומר, מתינוקות מתוקים.

זה מה שקורה למוח שלכם כשאתם רואים תינוקות

סריקת מוח. PLOS ONE, אתר רשמי
צפו: תגובה מיידית באורביטו הפרונטלי/אתר רשמי, PLOS ONE

אבל בעוד שהמוח שלנו מתוכנת להגיב לתינוקות, מחקרים מראים כי תינוקות לא אטרקטיביים גורמים לתגובות אחרות. בסקירת מחקרים שפורסמה במגזין האמריקאי VOX העלתה כי מבוגרים - נשים וגברים כאחד - יביטו יותר זמן בפניהם של תינוקות יפים. עוד עולה מהמחקרים שכאשר מבוגר רואה תינוק חמוד ותינוק פחות חמוד, הוא יעדיף לתת צעצוע לחמוד יותר.

אפליית המתיקות מחמירה כאשר לתינוקות יש פגם חיצוני או מום. בעוד שסריקות מוח הראו תגובה מיידית לתינוקות, כפי שהזכרנו קודם, כאשר אנשים מביטים בתינוק עם אנומליה כלשהי בפנים, יש פחות פעילות מוחית. באופן מצער מאוד, זה אומר שתינוקות עם שפה שסועה, לדוגמה, יקבלו יחס פחות טוב מאחרים, מה שעלול לפגוע בהתפתחות הנורמלית שלהם. כך לפי סקירת מחקרים שפורסמו בכתב העת Trends in Cognitive Sciences. עוד עולה מהמחקרים שילדים אלו עלולים לסבול מקשיים קוגניטיביים. על פי הערכת החוקרים, הקשיים הללו הם תולדה של קשר לקוי עם האם - שככל נראה מגיבה פחות לילד מכיוון שהוא פחות חמוד.

תינוק אוחז באצבע של אמא. ShutterStock
גם מגע וריח יעשו את העבודה/ShutterStock

עם זאת, לטענת החוקרים, חמידות של תינוקות לא תלויה רק במבנה הפנים אלא במאפיינים נוספים כמו הצלילים שהם משמיעים והריח שלהם, ובנוסף רוב ההורים נוטים לראות רק את מה שחמוד ויפה בצאצא שלהם - עובדה שמשחקת לטובת התינוקות בקצה הפחות חמוד של הסקאלה.

אם הכתבה הזאת גורמת לכם להרגיש רדודים ושטחיים, אתם יכולים להתנחם בעובדה שגם הילדים שלכם כאלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully